Conform Codului de procedura fiscala controlul inopinat presupune urmatoarele actiuni:
a) verificarea faptica si documentara, in principal, ca urmare a unor informatii cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale;
b) verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale unui contribuabil/platitor, in corelatie cu cele detinute de persoana sau entitatea supusa unui control fiscal, denumita control incrucisat;
c) verificarea unor elemente ale bazei de impozitare sau cu privire la situatia fiscala faptica, precum si constatarea, analizarea si evaluarea unui risc fiscal specific.
Durata controlului inopinat
Durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control, in
functie de obiectivele controlului, si nu poate fi mai mare de 30 de zile.
Pentru aceleasi operatiuni si obligatiile fiscale aferente acestora nu se poate derula concomitent si un control inopinat cu o inspectie fiscala derulata la acelasi contribuabil.
Regulile privind controlul inopinat, valabile din 2016:
- la inceperea controlului inopinat, organul de control este obligat sa prezinte contribuabilului/platitorului legitimatia de control si ordinul de serviciu.
- efectuarea controlului inopinat trebuie consemnata in registrul unic de control, potrivit legii.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- la finalizarea controlului inopinat se incheie proces-verbal, care constituie mijloc de proba in sensul art. 55. Un exemplar al procesului-verbal se comunica contribuabilului/platitorului.
- contribuabilul/Platitorul isi poate exprima punctul de vedere fata de constatarile mentionate in procesul-verbal in termen de 5 zile lucratoare de la comunicare.
Sursa: Speta ANAF