O situatie destul de frecventa este cea in care o societate se confrunta cu un control inopinat si are nevoie de prezenta contabilului care sa prezinte documentele necesare. Vom vedea astfel cum se procedeaza in cazul in care la sediul firmei se prezinta pentru efectuarea unui control inopinat inspectori din cadrul ANAF, insa nu are cine sa le prezinte documetele solicitate deoarece unicul contabil angajat se afla in concediu de odihna in baza cererii de concediu.
Controlul inopinat este reglementat de art. 134. - 135 din Codul fiscal. Conform acestor prevederi legale, organul fiscal poate efectua un control fara instiintarea prealabila a contribuabilului/platitorului, denumit in continuare control inopinat.
- Mar 0448 locuri
disponibileConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, BUCURESTI
2025, Hotel Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca****Vezi detaliiInscriere - Mar 04101 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - CU INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0496 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - FARA INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0647 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 49
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Mar 0699 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 1848 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 77
2025, Hotel Courtyard by Marriott Bucharest, Floreasca****Vezi detaliiInscriere - Mar 1876 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Legislatia Muncii
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Controlul inopinat consta in:
a) verificarea faptica si documentara, in principal, ca urmare a unor informatii cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale;
b) verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale unui contribuabil/platitor, in corelatie cu cele detinute de persoana sau entitatea supusa unui control fiscal, denumita control incrucisat;
c) verificarea unor elemente ale bazei de impozitare sau cu privire la situatia fiscala faptica, precum si constatarea, analizarea si evaluarea unui risc fiscal specific.
![Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2653--totul-despre-d.png)
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
![Agenda Fiscala a Contabilului 2025](https://www.rs.ro/dbimg/product/3239-.jpg)
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
![SAF-T pentru Contribuabili Mici](https://www.rs.ro/dbimg/product/3228-saf-t-pentru-co.jpg)
SAF-T pentru Contribuabili Mici
(3) Durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control, in functie de obiectivele controlului, si nu poate fi mai mare de 30 de zile.
(4) Pentru aceleasi operatiuni si obligatiile fiscale aferente acestora nu se poate derula concomitent si un control inopinat cu o inspectie fiscala derulata la acelasi contribuabil.
ATENTIE! Codul de procedura fiscala nu stabileste posibilitatea amanarii acestui tip de control. In aceste conditii angajatorul il poate rechema pe contabil din concediu de odihna in baza art. 151 alin. (2) din Codul muncii conform caruia, angajatorul poate rechema salariatul din concediul de odihna in caz de forta majora sau pentru interese urgente care impun prezenta salariatului la locul de munca.
In acest caz angajatorul are obligatia de a suporta toate cheltuielile salariatului si ale familiei sale, necesare in vederea revenirii la locul de munca, precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a intreruperii concediului de odihna. Or, controlul inopinat reprezinta un interes urgent care impune prezenta salariatului angajat in functia de contabil la locul de munca.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Rodica Mantescu - Consilier juridic