Vom dezbate astazi subiectul legat de facilitatile care pot fi acordate salariatilor. In aceasta categorie intra: asigurarile medicale, imprumuturile acordate de societate, tichetele cadou, voucherele de vacanta, dar si alte cheltuieli sociale.
Vom afla de la specialist care sunt facilitatile de care pot dispune acestia daca firma plateste impozit pe profit si in ce suma se pot acorda pentru a fi considerate cheltuieli deductibile pentru societate.
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Facilitati acordate salariatilor: raspunsul specialistului
Veniturile de natura salariala sunt cheltuieli deductibile integral pentru societate, indiferent daca se impoziteaza sau nu la nivelul salariatului.
Potrivit art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, cheltuielile sociale sunt cheltuieli deductibile limitat, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.
Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
1. ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
Cartea verde a contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
2. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;
3. cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern;
Pentru a fi considerate cheltuieli sociale, cheltuielile mentionate la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal trebuie stabilite in cadrul contractelor colective de munca la nivel national, de ramura, grup de unitati si unitati sau in regulamentul intern.
Deci se pot deduce integral cheltuielile sociale inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, stabilite prin regulamentul intern/contractul colectiv de munca in limita a 5% din fondul de salarii.
La „alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern” ar trebui prevazute acele bunuri/servicii acordate salariatilor care sunt neimpozabile la nivelul salariatului. Acestea sunt prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal. Daca, de exemplu, la cheltuieli sociale mentionati abonamentul de la sala de sport, el se va impozita oricum ca avantaj in natura (nefiind mentionat ca scutit la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal), devine venit de natura salariala si, prin urmare, cheltuiala deductibila integral.
Cheltuielile reprezentand tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora reprezinta cheltuieli sociale si sunt deductibile in limita a 5% din fondul de salarii.
In masura in care valoarea tichetelor cadou pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie (cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase), nu depaseste 150 lei, valoarea tichetelor este neimpozabila si nu se datoreaza contributii.
Conform art. 25 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile reprezentand tichetele de masa si vouchere de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii, sunt cheltuieli cu deductibilitate limitata.
Conform art. 76 alin. 3 lit. h) din Codul fiscal, avantajele, in bani sau in natura, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in legatura cu o activitate salariala includ tichete cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la art. 76 alin. (4) lit. a), tichete de masa, vouchere de vacanta si tichete de cresa, acordate potrivit legii.
Potrivit punctului 14 alin. (4) din Normele metodologice, valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
Pentru tichetele de vacanta acordate salariatilor nu se calculeaza contributii sociale obligatorii.
Actul normativ care reglementeaza acordarea tichetelor de masa, tichetelor cadou, tichetelor de cresa, tichetelor culturale si voucherelor de vacanta este Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
Referitor la acordarea tichetelor cadou, sunt aplicabile prevedeile Capitolului III „Tichetele cadou” din Lege:
„ART. 15 (1) Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 1, pot fi acordate tichete cadou si altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate.
ART. 16 (1) Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou, potrivit art. 15 alin. (1), nu poate depasi suma stabilita conform art. 10 alin. (1).
(2) Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou, potrivit art. 15 alin. (2), nu poate depasi sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul alocat fiecarui eveniment.
(3) Valoarea nominala a unui tichet cadou este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.
ART. 17 (1) Fiecare tichet cadou pe suport hartie este valabil numai daca are inscris numarul sub care a fost inseriat de catre unitatea emitenta si cuprinde cel putin urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) valoarea nominala a tichetului cadou;
c) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului cadou;
d) spatiu pentru inscrierea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cadou;
e) spatiu destinat inscrierii datei si aplicarii stampilei unitatii la care tichetul cadou a fost utilizat.
(2) Fiecare tichet cadou pe suport electronic este valabil numai daca mentiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si c), precum si numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cadou sunt inscrise pe tichetul cadou pe suport electronic sau sunt stocate intr-un alt mod in acesta.”
Astfel, tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale.
Angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanţii salariaţilor, stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acordă angajaţilor, frecvenţa acordării acestora, precum i valoarea lor, acolo unde este cazul, unitatea emitentă i modalitatea de acordare, pe suport hârtie i/sau pe suport electronic.
Referitor la acordarea voucherelor de vacanta, sunt aplicabile prevedeile Capitolului VI „Voucherele de vacanta”:
„ART. 24 (1) Voucherele de vacanta sunt bilete de valoare care se acorda angajatilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihna in regim de turism intern.
(2) Angajatul care beneficiaza de vouchere de vacanta nu mai beneficiaza de prima de vacanta in cursul anului fiscal sau de bilete de odihna, acordate potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Nivelul maxim al sumei care poate fi acordata unui angajat in decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanta este de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata.
(4) Acordarea voucherelor de vacanta, cu respectarea prevederilor alin. (3), poate fi fractionata in maximum doua transe, in functie de optiunea angajatului privind efectuarea concediului de odihna.
(5) Voucherele de vacanta sunt destinate acoperirii cheltuielilor cu servicii turistice, de cazare, de masa si/sau de recuperare a capacitatii de munca.
(6) Voucherele de vacanta pot fi utilizate si pentru acoperirea cheltuielilor cu servicii de calatorie si/sau de divertisment, daca se regasesc intr-un pachet turistic.
(7) Serviciile aferente efectuarii concediului de odihna pot fi achizitionate ca pachete de servicii sau separat.
(8) Continutul minim al pachetului de servicii care se poate achizitiona prin intermediul voucherelor de vacanta se stabileste prin normele de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(9) Voucherele de vacanta pot fi utilizate pentru achizitionarea de servicii de la operatorii economici cu activitate de turism din Romania, autorizati conform legii, care detin structuri de primire turistice clasificate si/sau agentii de turism licentiate si care accepta o astfel de modalitate de plata, denumite, in mod conventional si in intelesul prezentei legi, unitati afiliate.
(10) Ministerul Turismului transmite unitatilor emitente lista cu unitatile afiliate.
(11) Unitatile emitente vor plati contravaloarea voucherelor de vacanta unitatilor afiliate cu care au incheiat contracte pentru decontarea acestora, dupa prestarea serviciilor de turism.
ART. 25 (1) Valoarea nominala permisa pentru un voucher de vacanta pe suport hartie este multiplu de 10 lei, dar nu mai mult de 100 lei.
(2) Voucherul de vacanta are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fara a se intelege ca aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic, in cazul in care voucherul a fost emis pe acest tip de suport.
(3) Se interzice unitatii afiliate acordarea unui rest de bani la voucherul de vacanta.
(4) Contravaloarea serviciilor turistice prestate de catre unitatile afiliate peste valoarea voucherelor de vacanta se suporta de catre angajat, titular al voucherelor de vacanta.
ART. 26 (1) Fiecare voucher de vacanta pe suport hartie este valabil numai daca are inscris numarul sub care a fost inseriat de catre unitatea emitenta si cuprinde, cel putin, urmatoarele mentiuni:
a) emitentul si datele sale de identificare;
b) valoarea nominala a voucherului de vacanta;
c) angajatorul si datele sale de identificare;
d) spatiu pentru inscrierea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta;
e) spatiu destinat inscrierii perioadei in care a fost utilizat si aplicarii stampilei unitatii afiliate;
f) perioada de valabilitate a utilizarii voucherului de vacanta;
g) interdictia unitatii afiliate de a plati diferenta in bani dintre valoarea voucherului de vacanta si valoarea pachetului de servicii utilizat de catre titularul voucherelor de vacanta;
h) interdictia de a utiliza voucherul de vacanta in alte locuri decat in unitatile afiliate;
i) elementele de identitate vizuala ale brandului de turism al Romaniei.
(2) Fiecare voucher de vacanta pe suport electronic este valabil numai daca mentiunile prevazute la alin. (1) lit. a), c), f), h) si i), precum si numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta sunt inscrise pe voucherul de vacanta pe suport electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta.
ART. 27 (1) Plafonul maxim cumulat al comisionului perceput de catre unitatile emitente de la angajator si unitatea afiliata este de 1% din valoarea nominala a voucherului de vacanta.
(2) Comisionul maxim perceput de agentiile de turism, in calitate de unitati afiliate, nu poate depasi 10% din valoarea pachetului de servicii oferit titularilor voucherelor de vacanta.
(3) Introducerea, la cererea angajatorului sau a unitatii afiliate, a altor elemente grafice fata de cele minime obligatorii va fi negociata cu unitatile emitente si nu va face obiectul limitarii prevazute la alin. (1).”
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil.