Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat elementele restructurarii financiare in cadrul unei mese rotunde organizate in data de 25 iunie 2019, la Palatul Parlamentului.
"Trebuie clarificat ca nu discutam despre o amnistie fiscala. Discutam despre o restructurare financiara […]. Ideea a pornit de la companiile de stat, pentru care ar fi singura solutie de salvare. Este o sansa pe care incercam sa o dam companiilor de stat cu probleme, dar in acelasi timp este corect sa aplicam acelasi regim si companiilor private.
Este vorba despre un cadru legislativ care propune un plafon de 1 milion de lei impartit intre persoane fizice si persoane juridice. Actul normativ se refera la masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 pentru debitorii care au datorii mai mari de 1 milion de lei, bazata pe un plan de restructurare, test al creditorului privat prudent, plata esalonata si supraveghere fiscala din partea ANAF pe durata acestei inlesniri”, a afirmat ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici.
Prin proiectul de act normativ se propune adoptarea de masuri pentru asigurarea stabilitatii economice si a echilibrului bugetar.
Facilitatile fiscale acordate in functie de valoarea obligatiilor bugetare vizeaza pe de o parte masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 pentru debitorii care au datorii mai mari de un milion lei, iar pe de alta parte anularea accesoriilor in cazul datoriilor sub un milion lei daca obligatiile bugetare principale se achita pana la 30 noiembrie 2019.
Masurile de restructurare a obligatiilor bugetare care pot fi propuse prin planul de restructurare sunt:
SAF-T Ghid de raportare corecta
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
◦ inlesniri la plata obligatiilor bugetare;
◦ conversia in actiuni a obligatiilor bugetare, in conditiile reglementate la art. 264 din Codul de procedura fiscala;
◦ stingerea obligatiilor bugetare prin darea in plata a unor active ale debitorului, potrivit procedurii reglementate la art. 263 din Codul de procedura fiscala;
◦ anularea unor obligatii bugetare principale in proportie de 30%, 40% sau 50%, dupa caz, din totalul acestora si care nu poate avea ca obiect obligatii bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat.
In ceea ce priveste plata obligatiilor bugetare restante, acestea se vor realiza cu indeplinirea urmatoarelor conditii:
◦ in primul an al inlesnirii debitorul trebuie sa achite obligatiile bugetare cu termene de plata in anul 2019;
◦ in al doilea an al inlesnirii la plata, debitorul trebuie sa achite cel putin 10% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata;
◦ din al treilea an si pana la finalizarea inlesnirii la plata, debitorul trebuie sa achite restul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata, proportional cu anii pentru care a fost acordata inlesnirea la plata;
◦ plata, in doua rate egale, pana la datele de 30 noiembrie 2019 si 30 iunie 2020 a 15% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata daca debitorii au inclusa in planul de restructurare si masura de anulare a 40% din totalul obligatiilor bugetare principale;
◦ plata pana la data de 30 noiembrie 2019 a 15% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata daca debitorii au inclusa in planul de restructurare si masura de anulare a 50% din totalul obligatiilor bugetare principale.
Prin facilitatile fiscale propuse se urmareste: imbunatatirea recuperarii creantelor statului de la debitorii aflati in dificultate financiara generata de disfunctionalitati structurale, recuperarea obligatiilor bugetare restante, imbunatatirea mediului de afaceri prin evitarea declansarii falimentului si salvarea companiilor aflate in dificultate financiara generata de disfunctionalitati structurale.
Aceste facilitati fiscale vizeaza toate persoanele, de drept public sau privat, care inregistreaza obligatii bugetare restante la 31 decembrie 2018, implicit si intreprinderile mici si mijlocii, ceea ce conduce la un impact pozitiv asupra acestor categorii de intreprinderi.
Consultati documentele atasate mai jos:
Proiectul de OUG
Nota de fundamentare