email
Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor, publicat pe site-ul Fiscului

Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor, publicat pe site-ul Fiscului
ONGregistrul entitatilorformularul 163formularul 101

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a elaborat Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor, persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial, ce are ca obiectiv informarea corecta a contribuabililor, in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin.
 

Ghidul se adreseaza asociatiilor, fundatiilor si federatiilor constituite in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Va prezentam mai jos cateva dintre cele mai importate informatii din Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor.
 

Asociatiile, fundatiile si federatiile constituite potrivit legii19, sunt supuse inscrierii in registre speciale, constituite, potrivit legii20, la instantele judecatoresti.

Evidenta centralizata se realizeaza prin Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial, aflat la Ministerul Justitiei.

Inregistrarea fiscala

Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal are obligatia sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala.

 

Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala

In vederea atribuirii codului de inregistrare fiscala si eliberarii certificatului de inregistrare fiscala, asociatiile, fundatiile si federatiile constituite potrivit legii au obligatia sa depuna la organul fiscal competent formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”.

Declaratia de inregistrare fiscala se depune de catre reprezentantul legal al asociatiei sau fundatiei, sau de catre un imputernicit al acestuia, in termen de 30 de zile de la data infiintarii, potrivit legii.

Imputernicitul este obligat sa depuna la organul fiscal actul de imputernicire, in original sau in copie legalizata.

Formularul 010 se completeaza in doua exemplare, un exemplar se pastreaza la entitate, iar celalalt se depune la organul fiscal competent.

Formularul 010 se poate depune direct la unitatea fiscala sau, se poate transmite prin posta, prin scrisoare recomandata.

Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul acestor entitati.
 

Eliberarea certificatului de inregistrare fiscala

Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala, organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei.
 

Modificarile intervenite ulterior inregistrarii fiscale

Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 15 de zile de la data producerii acestora25 , prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni (formularul 010), insotita de documente care atesta modificarile intervenite.

In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, declaratia de mentiuni va fi insotita si de certificatul de inregistrare fiscala, care se depune in vederea anularii si eliberarii unui nou certificat.

Declararea modificarilor ulterioare privind categoriile de obligatii fiscale declarative inscrise initial in vectorul fiscal se poate face si pe baza formularului (700) "Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a categoriilor de obligatii fiscale declarative inscrise in vectorul fiscal” care se transmite exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.


CONDUCEREA CONTABILITATII

Din punct de vedere contabil, asociatiile, fundatiile si federatiile aplica prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare.

Asociatiile, fundatiile si federatiile constituite potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, potrivit legii, sa conduca contabilitatea in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale.


5. IMPOZITUL PE PROFIT

5.1. Reguli speciale de impozitare

In cazul organizatiilor nonprofit, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile:

- cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;

- contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;

- taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;

- veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si
demonstratii sportive;

- donatiile, precum si banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat;

- veniturile din dividende, dobanzi, precum si din diferentele de curs valutar aferente
disponibilitatilor si veniturilor neimpozabile;

- veniturile din dobanzi obtinute de casele de ajutor reciproc din acordarea de imprumuturi
potrivit legii de organizare si functionare;

- veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;

- resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;

- veniturile realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;

- veniturile rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;

- veniturile obtinute din reclama si publicitate, veniturile din inchirieri de spatii publicitare pe: cladiri, terenuri, tricouri, carti, reviste, ziare, realizate de organizatiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale; nu se includ in aceasta categorie veniturile obtinute din prestari de servicii de intermediere in reclama si publicitate;

- donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;

- veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;

- sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului IV din Codul fiscal;

- sumele colectate de organizatiile colective autorizate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor.


Pentru calculul rezultatului fiscal sunt neimpozabile si alte venituri realizate, pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale neimpozabile.

Aceste organizatii datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil care corespunde veniturilor, altele decat cele considerate venituri neimpozabile.


5.2. COMPLETAREA si depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit - formularul 101

Entitatile care fac obiectul prezentului GHID depun Declaratia privind impozitul pe profit - formularul 101 pana la data de 25 februarie a anului urmator.

Aceste entitati depun declaratia privind impozitul pe profit inclusiv in situatia in care inregistreaza numai venituri neimpozabile respectiv cheltuieli nedeductibile, potrivit legislatiei in vigoare.

In formularul 101, veniturile neimpozabile, prevazute in lege33 precum si cheltuielile aferente acestora, se inscriu la randul 20, respectiv la randul 32.

Formularul 101 se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Semnarea declaratiei se realizeaza prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat in conditiile legii.


Nu uitati de Registrul Entitatilor pentru care se acorda deduceri fiscale!


In cazul sponsorizarilor efectuate de contribuabili catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de lege, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in registrul entitatilor pentru care se acorda deduceri fiscale.

Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari, potrivit legii, pentru sustinerea entitatilor nonprofit, care la data incheierii contractului sunt inscrise in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile
microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.

Registrul entitatilor pentru care se acorda deduceri fiscale se organizeaza de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei. Inscrierea in Registrul entitatilor pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:

a) desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pepropria raspundere;

b) si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;

c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;

d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;

e) nu a fost declarata inactiva, potrivit legii.


Inscrierea in registrul entitatilor pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza prin depunerea formularului 163 "Cerere de inscriere/radiere in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale".

La formularul 163 se anexeaza certificatele de atestare fiscala eliberate de organele fiscale locale, in a caror evidenta entitatile sunt inregistrate ca platitoare de impozite si taxe locale.

Formularul 163 se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Semnarea cererii se realizeaza prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat in conditiile legii.


Ghidul complet poate fi accesat aici.

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ONGregistrul entitatilorformularul 163formularul 101

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 10 Martie 2020


Votati articolul "Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor, publicat pe site-ul Fiscului":
Rating:

Nota: 4.89 din 5 din 9 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Caracter Hotarare si raspundere pentru solicitare si rectificare

Intrebare: Institutia publica ierarhic superioara, in urma unei sedinte ordinare,
a emis o Hotarare privind rectificarea bugetului unei institutii subordonate.

1. - Ce caracter are Hotararea pentru institutia subordonata ? ( obligatoriu, ...? )
2. - Institutia subordonata a inaintat o Nota de fundamentare prin care a solicitat rectificarea bugetului pentru o activitate noua.
Cine raspunde pentru oportunitate ?
Institutia subordonata care a propus rectificarea ( a motivat ) sau
Institutia publica ierarhic superioara care a aprobat
suplimenterea /rectificarea bugetului ?

Raspuns: Va rog sa imi spuneti daca insa institutia a cerut rectificarea bugetara pentru o activitate care nu...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 Martie 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 2 + 1 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la monografiile contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X