email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Material ANAF: Impozitul pe venit si contributiile sociale in cazul veniturilor din aredendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal (arenda)

Material ANAF: Impozitul pe venit si contributiile sociale in cazul veniturilor din aredendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal (arenda)
anafimpozit pe venitarendacontributii sociale

Reprezentantii DGRFP Brasov (Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov) au realizat un material complet despre impozitul pe venit si contributiile sociale in cazul veniturilor din aredendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal(arenda).


Iata tot ce trebuie sa stiti despre impozitul pe venit, contributiile sociale obligatorii, despre existenta a doua sau mai multe contracte, dar si despre asigurarea prin optiune: 
 

IMPOZITUL PE VENIT 

Arendarea este contractul prin care o parte, numita arendator se obliga sa asigure celeilalte parti, numite arendas, folosinta bunurilor agricole pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit arenda. (Codul civil, articolele 1777 si 1778) 

Partile contractului de arenda: 

- platitorul de venit: arendas 
- beneficiarul venitului: arendator 

Arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal face parte din categoria veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor (inchirieri/subinchirieri de bunuri imobile si mobile). 
 

  •  Venitul brut din arenda: 

- se stabileste pe baza contractului incheiat intre parti


- reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

Daca arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit directiilor generale regionale ale finantelor publice, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine. 

  • Venitul net din arenda se stabileste de arendas la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a unei cheltuieli forfetare de 40% care se aplica asupra venitului brut. 

 Cheltuiala deductibila stabilita in cota forfetara de 40% reprezinta eventuale nerealizari ale veniturilor din arendare scontate, generate de conditii naturale nefavorabile, cum ar fi: grindina, seceta, inundatii, incendii si altele asemanatoare.

  • Impozitul se calculeaza de catre arendas prin retinere la sursa la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final. 

Declararea impozitului retinut se face de arendas in Declaratia 112, potrivit articolului 132 din Codul fiscal, informeaza ANAF Brasov.


Arendatorii nu declara impozitul pe venit in Declaratia unica. 


CONTRIBUTIILE SOCIALE OBLIGATORII 

Pentru veniturile din arenda:

- Nu se datoreaza contributia de asigurari sociale (CAS)

- Se datoreaza doar contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) daca beneficiarul veniturilor din arenda – arendatorul - estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este egala sau mai mare cu plafonul anual de 12 salarii minime brute pe tara in anul realizarii veniturilor, fie doar din arenda, fie din aceasta categorie si una sau mai multe din urmatoarele categorii de venituri:

- activitati independente;
- drepturi de proprietate intelectuala;
- asocierea cu o persoana juridica;
- cedarea folosintei bunurilor (inchirieri/subinchirieri);
- activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- investitii;
- alte surse.

 Baza de calcul a CASS: echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara, chiar daca venitul estimat depaseste aceasta baza de calcul. 

CASS se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra BAZEI DE CALCUL.

 Pentru anul 2020 suma anuala de plata pentru CASS este de 2.676 lei. (2.230 lei salariul minim x 12 luni x 10%). 
 

OBLIGATII DECLARATIVE PRIVIND CASS 

In cazul in care venitul net estimat pentru anul curent este egal sau mai mare decat 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul realizarii veniturilor: 

I. Un singur contract de arenda:

arendatorul are obligatia ca prin contractul incheiat sa: 

- desemneze arendasul in vederea calcularii, retinerii si platii CASS prin retinere la sursa,

- stabileasca impreuna cu arendasul nivelul CASS calculate si retinute la fiecare plata de catre arendas pana la concurenta CASS anuale datorate;

arendasul are obligatia ca pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile:

- sa calculeze, sa retina si sa plateasca CASS,

- sa depuna declaratia 112.
 

II. Doua sau mai multe contracte:

1. unul sau mai multe contracte si/sau alte categorii de venituri pentru care impozitul se retine la sursa - din cele mentionate anterior - de la alti platitori de venituri si venitul obtinut din cel putin un contract este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara:

beneficiarul venitului desemneaza prin contract un platitor de venit de la care venitul obtinut este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara, care are obligatia ca pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile:
- sa calculeze, sa retina si sa plateasca CASS la nivelul stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate;

- sa depuna declaratia 112.

 Beneficiarul venitului nu are obligatia depunerii Declaratiei unice pentru declararea CASS, chiar daca obtine si alte venituri in afara celor pentru care platitorul de venit desemnat a calculat, retinut, declarat si platit CASS, intrucat CASS se datoreaza o singura data. 

2. unul sau mai multe contracte si/sau alte categorii de venituri pentru care impozitul se retine la sursa - din cele mentionate anterior - de la alti platitori de venituri, dar venitul estimat pe fiecare sursa de venit (venitul net din arenda si din categoriile de venituri mentionate anterior) este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul cumulat realizat este egal sau mai mare decat 12 salarii minime brute pe tara:

beneficiarul venitului are obligatia:

- sa isi calculeze singur pentru anul in curs CASS datorata prin Declaratia unica estimativa - capitolul II - pe care are obligatia depunerii in anul 2020 pana la data de 25 mai 2020 inclusiv*;

- sa plateasca CASS datorata pana la data de 15 martie 2021.

Daca beneficiarul venitului a estimat pentru anul curent un venit anual cumulat egal sau mai mare decat 12 salarii minime brute pe tara si, dupa incheierea anului fiscal, constata ca venitul realizat este sub plafonul de 12 salarii minime brute pe tara si in anul anterior persoana fizica nu a avut calitatea de salariat: 

- datoreaza CASS = 10% x BAZA DE CALCUL echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara;

- depune Declaratia unica privind venitul realizat-capitolul I pentru regularizarea CASS.

In anul 2020, termenul de 15 martie prevazut pentru depunerea a Declaratiei unice se prelungeste pana la data de 25 mai 2020 inclusiv. 
 

 Asigurare prin OPTIUNE: 

► Persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate sub nivelul plafonului minim de 12 salarii minime brute pe tara nu datoreaza CASS (nu au obligatia sa se asigure), dar pot opta pentru plata CASS prin depunerea Declaratiei unice estimative - capitolul II. 

 BAZA DE CALCUL CASS: 

- echivalentul a 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul realizarii venitului daca depun declaratia unica unica estimativa-capitolul II- pana la implinirea termenului legal de depunere sau,

- echivalentul salariului de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a declaratiei unice privind venitul realizat-capitolul I-, inclusiv luna in care se depune declaratia, daca depun declaratia unica unica estimativa-capitolul II- dupa implinirea termenului legal de depunere.

► Persoanele fizice care au optat pentru pentru plata CASS prin depunerea Declaratiei unice estimative - capitolul II, datoreaza CASS chiar daca dupa incheierea anului fiscal, constata ca venitul realizat este sub plafonul de 12 salarii minime brute pe tara. 
 

POSIBILITATEA SUSTINERII UNEI ENTITATI NON PROFIT PRIN DIRECTIONAREA UNEI COTE DIN IMPOZITUL PE VENIT DATORAT:

 Persoanele fizice care realizeaza venituri din arenda, pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii. 

Pentru directionarea respectivei sume contribuabilii vor depune formularul 230 „Cerere privind destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii/Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat” pana la data de 25 mai 2020*. 

 In anul 2020, termenul de 15 martie inclusiv prevazut pentru depunerea formularului 230 se prelungeste pana la data de 25 mai 2020 inclusiv.

➢ Persoana fizica poate opta pentru distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat pentru aceiasi beneficiari pentru o perioada de 2 ani prin bifarea casutei corespunzatoare din cerere. In cazul optiunii pentru o perioada de 2 ani, in anul urmator persoana fizica nu mai depune cererea, distribuirea efectuandu-se de organul fiscal pentru aceiasi beneficiari, la nivelul plafonului admis de lege, fie in aceeasi suma daca aceasta a fost completata, fie in mod egal. 

Cererea va putea fi reinnoita dupa expirarea perioadei de 2 ani. 


Consultati materialul ANAF aici. >>


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
anafimpozit pe venitarendacontributii sociale


Data aparitiei: 13 Martie 2020

Votati articolul "Material ANAF: Impozitul pe venit si contributiile sociale in cazul veniturilor din aredendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal (arenda)":
Rating:

Nota: 4.73 din 5 din 11 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X