Expertul nostru prezinta un model de monografie contabila pentru un proiect diversificare activitate cu granturi pentru investitii, conform OUG 130/2020.
Prin acest proiect urmeaza sa se achizitioneze utilaje de service, servere si alte echipamente. Pentru inceput, contribuabilul are doar contractul pentru asistenta si consultanta pentru elaborarea documentatiei pentru finantarea nerambursabila. Valoarea contractului intra drept cheltuiala eligibila in valoarea finantarii. Contractul prevede intocmirea cererii de finantare si intocmirea planului de afaceri.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 20100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Plata se efectueaza in trei transe, dupa cum urmeaza:
I - la momentul semnarii contractului;
II - la primirea rezultatului evaluarii;
III - la semnarea acordului de finantare.
Este important de avut in vedere si cum vor fi inregistrate (din punct de vedere fiscal) cheltuielile pentru transa I si II, daca proiectul nu va fi aprobat.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Granturi pentru investitii - monografie contabila: raspunsul specialistului
Subventiile reprezinta resurse financiare nerambursabile primite de o entitate sub rezerva indeplinirii anumitor conditii, printre care si destinatia lor.
Din punct de vedere contabil, se poate vorbi atat despre subventii aferente activelor sau pentru investitii, cat si despre subventii aferente veniturilor sau din exploatare.Deoarece nu ati precizat ce anume se va finanta din sumele alocate, voi detalia ambele situatii.
In categoria subventiilor se includ:
- subventiile aferente activelor, pentru acordarea carora principala conditie este ca entitatea beneficiara sa cumpere, sa construiasca sau sa achizitioneze active imobilizate. In conturile de subventii pentru investitii se contabilizeaza si donatiile pentru investitii, precum si plusurile la inventar de natura imobilizarilor corporale si necorporale;
- subventiile aferente veniturilor, care cuprind toate subventiile, altele decat cele pentru active. In categoria veniturilor din subventii de exploatare intra cele aferente cifrei de afaceri, pentru materii prime si materiale consumabile, pentru alte cheltuieli externe, pentru plata personalului, pentru asigurari si protectie sociala, pentru alte cheltuieli de exploatare, aferente altor venituri, pentru dobanda datorata.
Aceste forme de ajutor nerambursabil se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor pe care subventiile urmeaza sa le compenseze.
In cazul societatilor platitoare de impozit pe profit, veniturile din subventii pentru investitii sunt impozabile, iar cheltuielile reprezentand amortizarea activelor sunt deductibile.
Deductibilitatea TVA in momentul achizitiei unui bun nu are legatura cu sursa de finantare. De asemenea, in baza de impozitare a TVA din momentul livrarii unui bun sunt incluse si subventiile legate direct de pretul acestei operatiuni.
Potrivit art. 286 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, subventiile legate direct de pretul bunurilor livrate si/sau al serviciilor prestate se includ in baza de impozitare a taxei. Sunt luate in considerare subventiile primite de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Uniunii Europene sau de la bugetul asigurarilor sociale de stat.
Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru aceste subventii intervine la data incasarii lor.
Fondurile nerambursabile se inregistreaza in contabilitate tot ca subventii (pentru investitii sau acoperirea cheltuielilor).
In contabilitatea entitatilor beneficiare, subventiile se inregistreaza cu ajutorul contului 445 „Subventii", astfel:
Recunoasterea dreptului de incasare a subventiilor:
4452 "Imprumuturi nerambursabile = 4752 „Imprumuturi nerambursabile
cu caracter de subventii" cu caracter de subventii pentru investitii"
Incasarea subventiilor:
5121 = 4452
„Conturi curente la banci " Imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii"
Subventiile aferente activelor reprezinta subventii pentru acordarea carora principala conditie este ca entitatea beneficiara sa cumpere, sa construiasca sau sa achizitioneze active imobilizate. Ele se inregistreaza la intrarea in patrimoniul entitatii drept componente de capital propriu.
Primirea facturii de la furnizorul de imobilizari :
2131 "Echipamente tehnologice" = 404 „Furnizori de imobilizari"
Achitarea furnizorului:
404 = 5121
„Furnizori de imobilizari" „Conturi la banci in lei"
Pe masura amortizarii activului imobilizat se inregistreaza trecerea la venituri a subventiei, cu valoarea subventiei, reprezentand partea de amortizare a bunului achizitionat din imprumut :
4452 = 7584
„Imprumuturi nerambursabile „Venituri din subventii
cu caracter de subventie" pentru investitii"
- amortizarea utilajului :
6811 = 2813
„Cheltuieli de exploatare „Amortizarea instalatiilor si mijloacelor de transport"
privind amortizarea imobilizarilor"
Subventiile aferente veniturilor sunt primite si pentru acoperirea unor cheltuieli.
Atunci cand cheltuielile nu au fost inca angajate, fondurile primite pentru finantarea lor se evidentiaza ca venituri inregistrate in avans.
Pe masura angajarii cheltuielilor si inregistrarii lor in conturile de cheltuieli, sumele evidentiate anterior in contul 472 „Venituri inregistrate in avans” se reiau la venituri.
In functie de natura cheltuielilor finantate se vor utiliza conturile sintetice de gradul II ale contului 741 „Venituri din subventii de exploatare”.
-Incasarea subventiei :
5121 = 4452
-Inregistrarea fondurilor primite in conditiile in care nu s-au efectuat cheltuieli :
4452 = 472
-Reluarea la venituri a sumelor din contul 472 pe masura inregistrarii cheltuielilor:
472 = 741
Subventiile aferente veniturilor sunt primite de obicei pentru acoperirea unor cheltuieli.
Ex. : achizitie materiale consumabile, servicii etc.
3028 = 401
628 = 401
Atunci cand cheltuielile nu au fost inca angajate, fondurile primite pentru finantarea lor se evidentiaza ca venituri inregistrate in avans.
Pe masura angajarii cheltuielilor si inregistrarii lor in conturile de cheltuieli, sumele evidentiate anterior in contul 472 -Venituri inregistrate in avans se reiau la venituri.
In functie de natura cheltuielilor finantate se vor utiliza conturile sintetice de gradul II ale contului 741 Venituri din subventii de exploatare.
-Inregistrarea fondurilor primite in conditiile in care nu s-au efectuat cheltuieli :
445 = 472
Subventii Venituri inregistrate in avans
-Incasarea subventiei in transe , transa 150%:
5121 = 445
Conturi curente la banci in lei Subventii
-Incasarea subventiei in transe , transa 2 30%:
5121 = 445
Conturi curente la banci in lei Subventii
-Incasarea subventiei in transe , transa 2 20%:
5121 = 445
Conturi curente la banci in lei Subventii
-inregistrare consumuri lunare:
6028 = 3028
-inregistrare factura de servicii in scopul activitatii :
628 = 401
Baza legala:
OMFP 1802/2014 397. (2) Pentru asigurarea corelarii cheltuielilor finantate din subventii cu veniturile aferente se procedeaza astfel:
a) din punctul de vedere al contului de profit si pierdere:
- in cursul fiecarei luni se evidentiaza cheltuielile dupa natura lor;
- la sfarsitul lunii se evidentiaza la venituri subventiile corespunzatoare cheltuielilor efectuate;
Referitor la plata pentru asistenta in intocmirea cererii de finantare si de intocmire a planului de afaceri, aceasta este o cheltuiala legata nemijlocit de acordarea creditarii nerambursabile, este o cheltuiala obligatoriu de efectuat pentru prosperitatea businessului, fiind integral in scopul derularii activitatii economice.
Chiar daca la final se constata ca nu se acorda finantarea, deoarece nu indepliniti conditiile necesare, cheltuiala efectuata ramane totusi in scopul activitatii economice, deductibila fiscal,deoarece era absolut necesar sa documentati corespunzator pentru obtinerea finantarii si acest lucru nu era posibil decat in conditiile in care efectuati aceste cheltuieli , apeland la o firma de consultanta specializata.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Vera Constantin - Expert contabil.