Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Semnare declaratii fiscale si situatii financiare anuale: Cine isi asuma responsabilitatea?

Data actualizarii: 16 Iulie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Semnare declaratii fiscale si situatii financiare anuale: Cine isi asuma responsabilitatea?
semnare declaratii fiscalesituatii financiare anualeRaportari contabile semestrialesemnatura administrator

In practica, organizarea si responsabilitatile privind intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale si a declaratiilor fiscale ridica frecvent intrebari legate de conformitatea cu prevederile legale. In cazul prezentat, societatea are organizat un departament de contabilitate coordonat de un director economic, iar semnatura electronica utilizata pentru depunerea declaratiilor fiscale si a situatiilor financiare anuale la ANAF apartine administratorului, care este totodata si directorul general al companiei. In plus, in arhiva zip atasata bilantului se regaseste si prima pagina a situatiilor financiare semnata olograf de catre administrator si directorul economic.

Semnare declaratii fiscale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Semnare declaratii fiscale

Potrivit art. 102 din Codul de procedura fiscala:

“Forma si continutul declaratiei fiscale
(1) Declaratia fiscala se intocmeste prin completarea unui formular pus la dispozitie gratuit de organul fiscal.
(2) In declaratia de impunere contribuabilul/platitorul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale, daca acest lucru este prevazut de lege.
(3) Contribuabilul/Platitorul are obligatia de a completa declaratia fiscala inscriind corect, complet si cu buna-credinta informatiile prevazute de formular, corespunzatoare situatiei sale fiscale. Declaratia fiscala se semneaza de catre contribuabil/platitor sau, dupa caz, reprezentantul legal ori imputernicitul acestuia.
(4) Obligatia de semnare a declaratiei fiscale se considera a fi indeplinita si in urmatoarele situatii:
a) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sistemul electronic de plati;
b) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sisteme electronice de transmitere la distanta in conditiile art. 103 alin. (1).”

In cazul societatilor, reprezentantul legal este administratorul, care poate sa semneze declaratiile fiscale si sa le transmita electronic organului fiscal, daca este titular de certificat digital calificat.

Aceasta nu exclude posibilitatea ca declaratiile fiscale sa fie semnate si transmise de o alta persoana care detine certificat digital calificat, dar acesta trebuie sa aiba calitatea de imputernicit al societatii, pe baza de procura autentificata de notarul public (de regula, persoana care are atributii in completarea si transmiterea declaratiilor fiscale - contabil, contabil-sef, reprezentantul firmei de contabilitate etc.).
 
Prin urmare, administratorul poate semna cu semnatura electronica declaratiile fiscale.

Conform art. 28 alin. 10 si 11 din Legea contabilitatii 82/1991:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

Conform art. 10 din Legea contabilitatii:
“(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. (...)Ca urmare, din punct de vedere legal, conform acestor prevederi, situatiile financiare se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.”

Raportari contabile semestriale si situatii financiare anuale: Cine semneaza?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Raportari contabile semestriale si situatii financiare anuale: Cine semneaza?

Astfel, in privinta raportarilor contabile semestriale si a situatiilor financiare anuale, legislatia prevede ca acestea se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, deci de persoana abilitata sa conduca compartimentul de contabilitate.

In acelasi sens sunt si prevederile pct. 557 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 conform carora situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand:

- numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar;
- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania);


- numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.

Ca atare, raportarile contabile semestriale si situatiile financiare anuale trebuie semnate si de persoane cu studii economice superioare, nefiind suficienta semnatura administratorului, aceasta avand un caracter suplimentar, dupa cum reiese din prevederile art. 28 alin. (13) din Legea nr. 82/1991.

Concluzie

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Concluzie

In concluzie, administratorul societatii poate semna si transmite declaratiile fiscale, de asemenea,  poate semna electronic, dar trebuie sa aveti si semnatura directorului economic, situatiile financiare anuale.

Raspuns oferit in luna iulie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X