email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deducere TVA spatiu comercial. Pro-rata

contabilitateTVAOMEF 1746/2008pro-rataCodul fiscalcheltuielie deductibile

 

Georgeta Serban Matei, valabil la 28-Ian-2010

Intrebare: Firma a achizitionat un spatiu comercial in 15 iunie 2004. Valoarea spatiului a fost de 40.000 lei + 7.600 lei TVA.
In anul 2007, firma a reevaluat spatiul comercial, rezultand o valoare actualizata de 140.000 lei.
Incepand cu luna februarie 2009, firma a inchiriat 20% din spatiu unei alte firme X care a amplasat in spatiul respectiv cateva aparate cu jocuri.
Firma nu participa cu personal sau materiale la activitatea firmei X (cea care a inchiriat 20% din spatiu). La sfarsitul lunii, firma factureaza catre firma X chirie in regim "scutit fara drept de deducere".
1. Are firma obligatia de a ajusta TVA, avand in vedere ca veniturile din chirii (incepand cu luna februarie 2009) sunt venituri din operatiuni care nu dau drept de deducere? Daca da, rog oferiti cateva detalii.
2. Are firma obligatia de a calcula pro-rata la sfarsitul anului 2009, avand in vedere ca veniturile (scutite fara drept de deducere) din chirii totalizeaza 30.000 lei/an, iar veniturile din vanzare marfa 110.000 lei/an ?

Raspuns: Faptul ca bunul imobil a fost reevaluat nu are nicio relevanta asupra ajustarii sumei TVA deductibile deoarece evaluarea nu a avut in vedere exercitarea unui drept de deducere a TVA, ci exercitarea unui drept de deducere a unei rate lunare de amortizare mai mare decat rata initiala calculata la data receptiei bunului imobil.

In situatia in care de la data achizitiei si pana la momentul inchirierii firma dvs. nu a mai efectuat lucrari de modernizare si transformare a acelui bun imobil, inchirierea in regim de scutire a cladirii nu va obliga sa ajustati dreptul de deducere a TVA exercitat in anul 2004 pentru suma de 7.600 lei. Pentru bunul respectiv, perioada de ajustare de 5 ani s-a prescris la data de 31.12.2008 calculata de la data de 1 ianuarie 2004, an in care a fost achizitionata cladirea respectiva.

In situatia in care imobilul a fost transformat sau modernizat, trebuie efectuata ajustarea sumei TVA in conditiile in care situatia dvs. se incadreaza in prevederile articolului 161 din Codul fiscal. De retinut este faptul ca in categoria modernizarilor nu se includ lucrarile de reparatii si intretinere ale cladirii. Daca s-au efectuat lucrari de modernizare si transformare pentru care firma dvs. a exercitat dreptul de deducere a TVA, ajustarea acestui drept de deducere se face conform prevederilor de la punctul 83 din normele metodologice de aplicare a Codul fiscal, aprobate prin HG 44/2004.

In contabilitate, ajustarea se inregistreaza prin formula:


                635                             =            4426
“Cheltuieli cu alte impozite,           “TVA deductibila”
taxe si varsaminte asimilate

D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in mod corespunzator in decontul de TVA, la randul 26 din formularul cod 300, reglementat prin OMEF 1746/2008.
Pentru ajustarea TVA la bunurile imobile va recomand sa consultati si circulara M.F.P. nr. 52657/13.09. 2007.

Deoarece firma dvs. realizeaza si operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA, este obligata sa nu exercite dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor de bunuri si prestari de servicii aferente acestor operatiuni. Pentru aducerea la indeplinire a acestei obligatii se tine evidenta separata a achizitiilor pentru aceasta activitate sau se exercita dreptul de deducere a TVA prin pro-rata in situatia in care nu se pot organiza jurnale pentru cumparari separate.

Deci pro-rata nu este obligatorie in situatia in care se pot identifica achizitiile respective astfel incat sa fie alocate doar activitatii scutite. Pentru aceste achizitii nu se exercita dreptul de deducere a TVA.

Pro-rata reprezinta o modalitate de deducere pentru achizitiile curente aferente activitatii de baza iar ajustarea este o modalitate de corectare a unei deduceri deja efectuate la achizitiile pentru care, ulterior deducerii integrale, s-a schimbat destinatia initiala de la operatiuni taxabile sau scutite cu drept de deducere la operatiuni scutite fara drept de deducere.

Totusi, avand in vedere ca inchirierea bunului imobil se efectueaza partial (20%), recomandabila este utilizarea pro-rata.
Pro-rata este reglementata prin Codul fiscal aprobat prin Legea nr. 57    1/2003 la articolul 147 denumit “Deducerea taxei pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila” si punctul 47 din normele de aplicare ale Codului fiscal.
Pro-rata definitiva se determina anual, procentual, prin rotunjirea la unitati, fara zecimale.

D.p.d.v. fiscal, taxa nedeductibila din contul 635 este considerata cheltuiala deductibila la determinarea profitului impozabil calculat cumulat, in trimestrul IV al anului fiscal in care deducerea s-a efectuat pe baza de pro-rata. Cheltuielile respective sunt deductibile deoarece sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si sunt reglementate in mod expres prin normele de aplicare ale Codului fiscal la punctul 23, lit. b ,, cheltuielile generate de taxa pe valoarea adaugata ca urmare a aplicarii proratei, in conformitate cu prevederile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, precum si in alte situatii cand taxa pe valoarea adaugata este inregistrata pe cheltuieli, in situatia in care taxa pe valoarea adaugata este aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile;,,

Pro-rata aplicabila provizoriu pentru anul 2010 este pro-rata definitiva a anului 2009 sau pro-rata estimata pe baza operatiunilor planificate a se realiza in anul 2010.

Acest articol este preluat din portalul Portal Contabilitate.ro , locul unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.


NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitateTVAOMEF 1746/2008pro-rataCodul fiscalcheltuielie deductibile


Data aparitiei: 29 Ianuarie 2010

Votati articolul "Deducere TVA spatiu comercial. Pro-rata":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X