Societate in insolventa. Ajustarea bazei de impozitare a TVA. Regimul aplicabil
Irina Dumitrescu
Intrebare: Avem urmatoare speta de clarificat:
SA produce si vinde articole de imbracaminte sportiva si pulovere din fire de lana si pna.... Vanzarea se face printr-un punct de lucru in Bucuresti, in regim engross, catre 40-50 magazine diferite, din Capitala si imprejurimi, plata dupa vanzare, la sfarsitul sezonului (luna 03 + luna 09) .... in luna 03_2009, SA intra in procedura de insolventa.
Se retureaza toata marfa in SA prin factura in storno, CU TVA !!!!..... (motivatie obiectiva: partenerii nostri nu doreau sa lucreze cu SA in insolventa; motivatie subiectiva: dorinta administratorului judiciar, de-a avea un inventar clar si faptic, nu doar scriptic)
Totusi un SRL, preia marfa in custodie si ocupa aceasi retea de clienti din Capitala, in acelasi regim de facturare si plata catre SA, doar ca marfa vinduta de SRL clientilor, este facturata de SA (catre SRL), cu "Taxare Inversa"..... dupa care urmeaza decontarile de bani si scaderile din gestiune, etc.....
La sfarsitul sezonului 03_2010, SRL este nevoita sa preia returul de marfa nevanduta de la clienti si apoi sa o trimita catre SA, aceasta facand factura in storno cu TVA (19%, respectiv 24%), desi in 2009 SA facturase intreaga cantitate facturata de SRL clientilor, cu "Taxare Inversa".... desi in acest mod nu mai iese nimic si nici conturile de corespondenta nu se inchid.
Daca la SA treaba este putin mai clara, la SRL este un nonsens..... prin factura de storno din 2010, TVA deductibila cu suma negativa, devine TVA de plata, desi in 2009, aceasi marfa a fost facturata cu TVA in "Taxare Inversa", nefiind deductibila..... Cum este corect sa se procedeze in acest caz si cum sa reflect corect operatiunile de TVA?
Raspuns:
Potrivit art. 138 lit. b) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj. Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile Manualul Contabilului Incepator - stick USB Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In acest sens, punctul 20 alin. (1) din Normele de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in situatiile prevazute la art. 138 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile.
In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului.
Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a)-c) si e) din Codul fiscal.
Prin OUG 109/2009 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal, incepand cu data de 1 ianuarie 2010, aplicarea masurilor de simplificare pentru bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa a fost eliminata, urmand a se aplica regimul normal de taxare.
In cazul prezentat, SA a emis factura pentru bunurile returnate cu valorile inscrise cu semnul minus aplicand regimul normal de taxare.
Potrivit art. 134 alin. (6) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, pentru operatiunile prevazute la art. 160 regimul aplicabil este cel de la data la care intervine exigibilitatea taxei.
De asemenea, punctul 82 alin. (7) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca pentru solutionarea situatiilor tranzitorii care pot aparea ca urmare a eliminarii sau a includerii unor operatiuni in categoria celor pentru care se aplica taxare inversa in cadrul art. 160 din Codul fiscal, se aplica prevederile art. 134 alin. (6) din Codul fiscal, respectiv se va aplica regimul in vigoare la data exigibilitatii de taxa.
In conformitate cu prevederile art. 1342 alin. (1) exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator, cu exceptiile prevazute la alin. (2) al acestui articol.
Astfel cum prevede art. 1341 alin. (1) faptul generator intervine la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor, cu exceptiile prevazute de acest articol.
Asadar, in anul 2010, SA trebuia sa emita factura de retur aplicand regimul de la data exigibilitatii de taxa, respectiv taxarea inversa.
Facturile emise eronat se corecteaza in baza prevederilor art. 159 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal.
Astfel, cum este prevazut la alin. (1) lit. b) al acestui articol, pentru corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura, in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.
Pentru operatiunea de retur insa consideram ca societatea cu raspundere limitata trebuia sa factureze marfurile catre SA deoarece la momentul vanzarii bunurilor respective a avut loc o livrare de bunuri acceptata de catre cumparator.