Proiectul de modificare a normelor Codului fiscal
Vineri, 03 martie 2017 Ministerul Finantelor Publice a publicat in dezbatere publica un proiect pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016, avand in vedere modificarile aduse Codului fiscal la inceput de an atat prin OUG 8/2016 cat si prin OUG 3/2017.
Vom vedea in continuare care sunt schimbarile si clarificarile propuse prin acest proiect :
1. De la 01 ianuarie 2017, prin OUG 84/2016 s-a introdus posibilitatea ca atat contribuabilii care isi redobandesc codul de inregistrare in scopuri de TVA cat si beneficiarii care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA, sa isi poata exercita dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata.
Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2017, atat in contribuabilii declarati inactivi cat si cei carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c)-e) si lit. h), dupa inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, vor emite facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, in baza carora beneficiarii isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective.
Proiectul aduce clarificari cu privire la situatiile ce pot aparea pentru aplicarea acestor facilitati, in functie de modalitatea in care persoanele au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, exemplificand urmatoarele situatii referitoare la emiterea facturilor dupa inregistrarea in scopuri de TVA:
- persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, dar nu a emis facturi;
- persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile si a emis facturi;
- persoana impozabila nu a colectat TVA pentru operatiunile taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, dar a emis facturi;
- persoana impozabila nu a colectat TVA pentru operatiunile taxabile si nici nu a emis facturi.
Pentru operatiunile prevazute la art. 331 din Codul fiscal nu se aplica taxarea inversa, nefiind indeplinita conditia obligatorie ca atat furnizorul cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA la data exigibilitatii taxei.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Chiar daca emit facturile de corectie conform prevederilor introduse la 01 ianuarie persoanele impozabile care nu au colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu au depus declaratia 311 datoreaza obligatii fiscale accesorii de la data la care aveau obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana data platii taxei.
2. Sistemul de impunere Impozit pe profit, impozit pe veniturile microintreprinderilor sau impozit specific?
Avand in vedere introducerea impozitului specific incepand cu 01 ianuarie 2017, precum si prevederile OUG 3/2017 privind majorarea plafonului pentru microintreprinderi de la 100.000 euro la 500.000 euro si masurile tranzitorii pentru anul 2017, in lipsa normelor metodologice au aparut multe semne de intrebare legate de sistemul de impunere si obligatiile societatilor pentru anul 2017. In acest sens proiectul propune urmatoarele clarificari:
- microintreprinderile platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului 2016, precum si persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit, care la data de 1 ianuarie 2017 indeplinesc conditiile prevazute la art. 47 din Codul fiscal (cifra de afaceri pana la 100.000 euro), si care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, aplica prevederile Titlului III „Impozitul pe veniturile microintreprinderilor” din Codul fiscal. Astfel, aceste societati nu platesc impozit specific.
- persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit la 31.12.2016 care au realizat o cifra de afaceri intre 100.001 si 500.000 euro si care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitati care intra sub incidenta impozitului specific devin platitoare de impozit specific unor activitati potrivit prevederilor Legii nr. 170/2016 si nu intra sub incidenta prevederilor art. 48 alin. (7) din Codul fiscal, respectiv nu aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor incepand cu data de 1 februarie 2017
In ceea ce priveste microintreprinderile existente care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei care opteaza sa aplice sistemul de impunere pe profit se disting urmatoarele:
- Pentru microintreprinderile care au optat sa aplice impozit pe profit, inregistrate ca platitori de impozit pe profit pana la data de 31 ianuarie 2017 inclusiv, optiunea exprimata ramane definitiva. Contribuabilii respectivi nu intra sub incidenta art. 48 alin.(7) din Codul fiscal – respectiv nu trec la impozitul pe veniturile microintreprinderilor la 01 februarie 2017 daca mentin, pentru anul 2017, valoarea impusa de lege pentru capitalul social.
- Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit la data de 31 ianuarie 2017 care devin microintreprinderi incepand cu data de 1 februarie 2017, si care opteaza, in perioada 1 februarie – 31 martie 2017 inclusiv, sa aplice impozit pe profit, calculeaza, declara si platesc impozitul pe profit aferent trimestrului I 2017 luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu 1 februarie 2017.
3. Exemplificarea aplicarii prevederilor privind determinarea cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile - nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal conform art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.
4. Clarificari privind scutirea de impozit pe veniturile din salarii pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an. In acest sens, conform proiectului, caracterul sezonier al unei activitati presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp /de sezon. Scutirea se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru, pe perioada de derulare a contractului.
5. Corelarea prevederilor cu modificarile Codului fiscal privind:
- Deducerea serviciilor medicale suportate de salariati la determinarea impozitului pe salarii la functia de baza in limita plafonului de 400 euro.
- Schimbarea sistemului de impunere pentru veniturile din transferul proprietatilor imobiliare - clarificarea modalitatii de acordare a plafonului neimpozabil de 450.000 lei, clarificari privind modalitatea de aplicare a regimului fiscal stabilit in cazul transferului dreptului de proprietate sau a dezmembramintelor acestuia, pentru proprietatile imobiliare din patrimoniul afacerii.
- Corelarea prevederilor referitoare la bazele lunare de calcul al contributiilor de asigurari sociale si al contributiilor de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, raportata la eliminarea dispozitiilor referitoare la plafonul maxim reprezentand valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut – incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2017. Conform proiectului prin veniturile aferente lunii februarie 2017 se intelege totalitatea drepturilor salariale pentru care platitorul de venit a constituit, in luna februarie, obligatia de a efectua plata acestor drepturi.
- Clarificari privind baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul veniturilor din dividende.
- Alte corelari de natura tehnica.
6. Cu privire la TVA proiectul propune urmatoarele modificari si completari:
- In ceea ce priveste obligatiile persoanelor fizice care desfasoara activitati de vanzare bunuri imobile/inchiriere astfel incat devin persoane impozabile din punct de vedere al TVA, in prezent, in cazul in care bunurile imobile sunt detinute in coproprietate de o familie, daca exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA pentru vanzarea acestor bunuri imobile, unul dintre soti va fi desemnat sa indeplineasca aceasta obligatie. Proiectul propune ca doar in cazul in care bunurile imobile sunt detinute in devalmasie de o familie, unul dintre soti sa fie desemnat sa exercite toate drepturile si sa indeplineasca toate obligatiile, din punct de vedere al TVA, inclusiv obligatia de inregistrare in scopuri de TVA, daca aceasta exista. Astfel, in situatia in care sotii detin cote-parti din bunul imobil, proiectul prevede ca fiecare dintre soti se considera ca efectueaza o livrare si va aplica regimul TVA corespunzator.
- Ajustarea bazei de impozitare a TVA in cazul desfiintarii totale sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea acestora, dar pentru care au fost emise facturi in avans, indiferent daca partile renunta de comun acord sau unilateral la contract. In prezent normele metodologice prevad ca desfiintarea unui contract reprezinta orice modalitate prin care partile renunta la contract de comun acord sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau a unui arbitraj.
- In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata proiectul propune ca ajustarea bazei de impozitare a TVA sa fie permisa in cadrul unei perioade de 5 ani, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei. In prezent ajustarea este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala. Schimbarile prevazute sunt determinate de durata foarte mare a procedurilor de reorganizare/de faliment care poate conduce la imposibilitatea aplicarii acestei facilitati intrucat se depaseste perioada de prescriptie prevazuta de Codul de procedura fiscala.
Corelarea cu modificarile introduse prin OUG 84/2016 in privinta ajustarii taxei deductibile pentru bunurile de capital. Incepand cu 01 ianuarie 2017, pentru anumite situatii care determina obligatia de ajustare nu se mai efectueaza ajustari pentru intreaga perioada de ajustare ramasa ci se ajusteaza taxa dedusa initial pentru fiecare an in care apare evenimentul care determina ajustarea. Proiectul propune elaborarea de norme de aplicare a acestor prevederi, precum si modificarea exemplelor existente in norme in sensul noilor prevederi legale privind ajustarea.
Proiectul propune normele procesurate pentru aplicarea noului regim special forfetar pentru agricultori introdus prin OUG 84/2016 incepand cu 1 ianuarie 2017:
Definirea activitatilor de productie agricola si a serviciilor agricole;
Sfera de aplicare
Intrarea/iesirea din sistem, procedura la depasirea plafonului pentru achizitii intracomunitare, la depasirea plafonului de 220.000 lei/65.000 euro din alte activitati.
Deducerea cotei farfetare de catre beneficiari - numai in masura in care agricultorul este inscris la data livrarii/prestarii in Registrul agricultorilor care aplica regimul special.