Intrebare: Cum evidentiaza o societate comerciala din punct de vedere contabil, fiscal (impozitul pe profit, TVA si cum se factureaza ca si repere pe factura), juridic privind stimularea vanzarilor prin formula: la doua produse cumparate primesti un produs gratuit in cazul comertului cu amanuntul cat si a comertului cu ridicata?
Raspuns: - In opinia noastra inregistrarea vanzarii de bunuri se fectueaza prin articolele:
4111 Clienti = 707 Venituri din marfuri
4111 Clienti = 4427 TVA colectat
607 Cheltuieli cu marfurile = 371 Marfuri pentru scaderea din gestiune a marfurilor vandute cu o suma de bani;
si 623 Cheltuieli cu reclama si publicitate = 371 Marfuri pentru podusul acordat in mod gratuit.
- Dorim sa detaliem comportamentul fiscal al acestei ultime cheltuieli.
- Potrivit art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal , se includ in categoria cheltuielilor de reclamă si publicitate şi bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor, astfel consideram aceasta cheltuiala deductibila fiscal la determinarea impozitului pe profit.

Examen Consultant Fiscal 2025

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Conform art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal , nu constituie livrare de bunuri acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme, astfel consideram ca la acordarea bunurilor in mod gratuit nu se colecteaza TVA.
- In plus, conform art. 145 alin. (3) din Codul fiscal , societatea nu are obligatia sa ajusteze TVA dedus initial la achizitia bunurilor, daca cumpararea a fost supusa TVA.
- Amintim si prevederea stabilita din normele pentru art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal , ce stabileste urmatoarele conditii, pentru operatorul economic:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate clientului;
b) bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor, pentru demonstratii la punctele de vanzare;
- Astfel, chiar daca nu este agreat din punctul de vedere al politicilor de vanzari si nu se intalneste uzual in practica, reglementarea fiscala stabileste ca trebuie sa existe o dovada ca bunurile au ajuns la client. Altfel spus, confirmarea clientului pe un document de livrare consta justificarea utilizarii bunurilor in campanii de reclama si publicitate.
- Astfel sunt mai multe posiblitati:
- se factureaza produsul cu valoare zero cu explicatia bun acordat in mod gratuit
- se intocmeste un inscris prin care se preda clientului bunul etc.
- Evident aceste documente trebuie sa fie nominale si consideram ca sunt aplicabile atat produselor acordate persoanelor fizice cat si celor juridice.
- Din punctul de vedere al reglementarilor juridice aplicabile acestei structuri comerciale, consideram ca societatea trebuie sa respecte OUG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor pe piata.
- Desigur ca unele prevederi le putem amintii noi:
-vanzarea sa nu fie sub costurile de achizitie sau productie;
-se pot vinde sub costuri in cazurile expres enuntate de actul normativ;
-trebuie utilizata formularistica si conditiile suplimentare stabilite de norma metodologica pentru acest act normativ.
Ca si incheiere, consideram ca puteti efectua aceste vanzari, la care se aplica tratamentul fiscal anterior, iar organizarea comerciala a vanzarii trebuie sa tina cont de conditiile OUG nr. 99/2000.