email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stingere creanta prin dare in plata. Aspecte contabile si fiscale

OUG 77/1999stingere creantedare in platainregistrari contabile



Analizam mai jos cazul unei societati care are o datorie neachitata la o alta societate - creditor cu o vechime peste 1 an si care hotaraste stingerea datoriei de comun acord cu creditorul prin "dare in plata" adica cedarea unui imobil care figureaza ca si activ al firmei din 2009 cumparat si pe care s-a dedus TVA-ul. Intre timp, creditorul fiind actionat in instanta de catre creditorii sai cesioneaza aceasta creanta o parte catre o firma si o alta catre o persoana fizica-asociat al fimei si decid plata prin compensare.

Vom vedea astfel:

1) Care sunt inregistrarile contabile ale "darii in plata" si daca din punct de vedere al TVA-ului, operatiunea este considerata vanzare cu TVA si e necesara facturarea imobilului chiar daca se alege metoda de plata compensarea.

2) Cum se efectueaza compensarea cu persoana juridica si cea fizica avand in vedere ca cesiunea de creanta e mai veche de 3 luni - documentele obligatorii si procedura contabila.


Solutia consultantului:

Din punct de vedere al TVA conform art. 128 alin. (1) din Codul fiscal, este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.

Astfel, transferul dreptului de proprietate asupra imobilului, indiferent de modalitatea de plata, este considerat livrare de bunuri.

Potrivit art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal sunt scutite de TVA livrarea de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror altor terenuri. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea de constructii noi, de parti de constructii noi sau de terenuri construibile. In sensul acestui articol, se definesc urmatoarele:
   1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;
   2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;
   3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;
   4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei sau a partii din constructie, astfel cum aceasta este stabilita printr-un raport de expertiza, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii;
Aceste operatiuni sunt scutite de TVA fara drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.

Astfel cum prevede alin. (3) al acestui articol, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin norme.
   
Asadar, daca imobilul nu este considerat constructie noua in sensul prevazut la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, livrarea acestuia se poate efectua:
-    aplicand scutirea de TVA prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal. In aceasta situatie, intrucat la achizitie s-a dedus TVA se impune efectuarea ajustarilor prevazute la art. 149 din Codul fiscal,
-    in regim normal de taxare. Pentru aceasta se va notifica organul fiscal competent si se va transmite cumparatorului o copie dupa notificare.

Daca asupra imobilului s-au efectuat transformari astfel incat sa fie considerat constructie noua in sensul art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, livrarea acestuia se va efectua in regimul normal de taxare. Pentru livrarea efectuata in regim normal de taxare se datoreaza TVA in Romania.

Astfel cum prevede art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

Asadar, daca opteaza pentru taxarea livrarii  societatea are obligatia de a emite o factura  in termenul prevazut la art. 155 din Codul fiscal. Daca societatea nu opteaza pentru taxarea livrarii aceasta poate opta pentru facturarea operatiunilor scutite de TVA fara drept de deducere, nefiind interzisa emiterea unei facturi pentru aceste operatiuni (Pct. 69 alin. (2) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal).

Din punct de vedere contabil, in baza principiului necompensarii, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.
Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare.    

In cazul schimbului de active, in contabilitate se evidentiaza distinct operatiunea de vanzare/scoatere din evidenta si cea de cumparare/intrare in evidenta, pe baza documentelor justificative, cu inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor aferente operatiunilor. Tratamentul contabil este similar si in cazul prestarilor reciproce de servicii.

Astfel, dupa inregistrarea veniturilor si cheltuielilor se poate inregistra compensarea creantei cu datoria fata de creditori.

Pentru situatia prezentata consideram corecte urmatoarele inregistrari contabile:

1.    Vanzarea imobilului (regim normal de taxare):

461        =          %                                     
"Debitori diversi"                             7583
                                            "Venituri din vanzarea activelor
                    si alte operatii de capital"                                         
4427                        
                          "TVA colectata"

2.    Scoaterea din gestiune a imobilului:

        %         =        212                
  2812                                   "Constructii"                                 
    "Amortizarea constructiilor"                                                                    
            6583                                  
"Cheltuieli privind activele cedate
       si alte operatii de capital"

3.    Compensarea creantei cu datoria:


Cont in care este inreg. datoria     =         461
"Debitori diversi"

In conformitate cu prevederile OUG 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, persoanele juridice vor intocmi situatia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoana juridica cu sediul in Romania, situatie pe care o vor depune la Institutul de Management si Informatica din cadrul Ministerului Industriei si Comertului, in vederea includerii in procedura de compensare  a datoriilor neplatite la termenele scadente.   

Potrivit art. 3 din HG 685/1999, incepand cu data de 1 noiembrie 1999, pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 RON, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare, aprobat prin aceasta hotarare, iar pentru suma reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 RON, inclusiv compensarea reciproca intre contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de OUG 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.

In ceea ce priveste compensarea creantei persoanei fizice cu datoria catre societate apreciem ca aceasta compensare trebuie consemnata intr-un document justificativ ce poate fi o conventie, proces verbal, etc.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG 77/1999stingere creantedare in platainregistrari contabile


Data aparitiei: 05 Decembrie 2012

Votati articolul "Stingere creanta prin dare in plata. Aspecte contabile si fiscale":
Rating:

Nota: 4.15 din 5 din 10 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X