email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica

5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
decontariamendacompensare

Decontarile nu lipsesc din activitatea profesionala a niciunui contabil. Indiferent ca se refera la un simplu bon de benzina, la un avans catre un furnizor sau la operatiuni in participatie, sunt prezente aproape in fiecare zi, iar gestionarea lor corecta este vitala. 

Orice greseli care apar duc automat la calculul eronat al impozitului pe profit si implicit la penalitati, majorari de intarziere si, desigur, amenzi. Conform art. 41 din Legea contabilitatii, nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei.

Pentru a sti cum sa eviti erorile privind decontarile, trebuie, mai intai, sa cunosti operatiunile care pun multe probleme in practica. 

Operatiunile de decontare care reprezinta un stres pentru orice contabil

1. Decontarea prin compensare

Compensarea este o procedura de stingere a obligatiilor de plata reciproce intre doi participanti la tranzactie. In lucrare gasiti explicatii detaliate privind procedura corecta si documentele justificative care trebuie intocmite pentru ca acesta operatiune sa fie evidentiata corect in contabilitate, pentru diferite tipuri de compensari:

- compensari cu persoane fizice
- compensari cu parteneri nerezidenti
- compensari cu o alta societate din Romania

Toate informatiile sunt argumentate cu temeiuri legale din principalele acte normative in domeniu: OUG 77/1999, OUG 22/2016, Legea 155/2017, HG 773/2019. Atentie, nu mai exista ordine de compensare cartonate si nici nu mai este prevazuta o valoare limita a facturilor ce pot fi compensate liber!
 
 2.  Darea in plata in contul dividendelor

Potrivit principiului necompensarii, prevazut la punctul 56 din OMFP 1802/2014, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa. Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Darea in plata nu reprezinta o simpla compensare, ci vor fi recunoscute veniturile din vanzarea bunului.
 
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale

La “alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern” ar trebui prevazute acele bunuri/servicii acordate salariatilor care sunt neimpozabile la nivelul salariatului. Acestea sunt prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal. 
 
Daca la cheltuieli sociale este mentionat, de exemplu, un abonament la sala de sport, el se va impozita oricum ca avantaj in natura, devine venit de natura salariala si, prin urmare, cheltuiala deductibila integral.
 
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate

Atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal, vanzarea cu plata in rate este tratata ca o vanzare normala, care are ca moment de recunoastere a veniturilor/cheltuielilor si al TVA-ului momentul predarii bunului catre cumparator.
 
Deci nu se pot emite facturi de rate, fiind necesar sa se colecteze TVA si sa se recunoasca intreg venitul inca de la inceput, chiar daca plata nu s-a efectuat integral si chiar daca vanzatorul pastreaza dreptul de proprietate din punct de vedere juridic.
 
 5  Decontarile din operatiuni in participatie

Asocierile in participatie sunt frecvente si este imposibil ca in activitatea dvs. profesionala sa nu va intalniti cu ele. Ele au loc atunci cand o societate comerciala acorda altei societati o participatiune in beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregului comert.
 
Veniturile si cheltuielile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul din asociati, conform prevederilor contractului de asociere, la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi fiind transmise pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. 

Detalii complete in lucrarea Decontarile de la A la Z, solutia care te scapa de incertitudini, greseli si sanctiuni! 

De ce trebuie sa acordati atentie maxima corectitudinii decontarilor?

Potrivit art. 41 din Legea contabilitatii, constituie contraventie urmatoarele fapte si se sanctioneaza cu amenda:

- Efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei;

 - Nerespectarea reglementarilor (…) cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei;
 
 - Prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate se sanctioneaza cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei. 


de Alina Ilie

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
decontariamendacompensare


Data aparitiei: 27 Aprilie 2023
Ultima actualizare: 31 Mai 2024

Votati articolul "5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici