Ministerul de Finante a publicat pe site-ul propriu proiectul de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004 - publicat in data de 10.01.2013.
Aceste noi prevederi sunt aduse, in principal, pentru reglementarea situatiei in care, ulterior implementarii sistemului TVA la incasare, beneficiarii nu mentioneaza pe documentul de plata facturile achitate, caz in care se aplica prevederile Codului civil cu privire la imputatia legala a platii.
In plus, promovarea acestui act normativ este determinata de necesitatea elaborarii metodologiei de aplicare unitara a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si corelarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Codului fiscal privind sistemul TVA la incasare cu modificarile aduse Ordonantei Guvernului nr. 15/2012 prin Legea nr. 208/2012 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Iata modificarile in ce priveste sistemul de TVA la incasare propuse de noul proiect:
A. Titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata"
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
1. La punctul 16^2 alineatele (19) si (21) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Codul fiscal
Art. 1342
[...]
( 3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a) se aplica sistemul TVA la incasare, respectiv exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, astfel:
a) in cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 125^1 alin. (2) lit. a), a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 2.250.000 lei aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul urmator celui in care nu a depasit plafonul. Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 132 si 133, realizate in cursul unui an calendaristic;
[...]
(6) Aplicarea prevederilor sistemului de TVA la incasare este obligatorie pentru persoanele impozabile prevazute la alin. (3), dar nu se aplica de persoanele impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal unic conform prevederilor art. 127 alin. (8). Sistemul TVA la incasare se aplica numai pentru operatiuni pentru care locul livrarii, conform prevederilor art. 132, sau locul prestarii, conform prevederilor art. 133, se considera a fi in Romania. Persoanele impozabile care au obligatia aplicarii sistemului TVA la incasare nu aplica sistemul pentru urmatoarele operatiuni care intra sub incidenta regulilor generale privind exigibilitatea TVA:
[...]
d) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii a caror contravaloare este incasata, partial sau total, cu numerar de catre persoana impozabila eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare de la beneficiari persoane juridice, persoane fizice inregistrate in scopuri de TVA, persoane fizice autorizate, liber profesionisti si asocieri fara personalitate juridica. in cazul in care, ulterior emiterii facturii, se incaseaza in numerar o parte sau contravaloarea integrala a acesteia, pentru taxa aferenta acestor sume nu se aplica regulile de exigibilitate prevazute la alin. (1) si (2) lit. a);"
Alte schimbari preconizate odata cu implementarea noilor clarificari:
Modificarile prevazute in acest proiect, asigura compatibilitatea cu prevederile Codului fiscal in ceea ce priveste noile reglementari in domeniul antrepozitelor fiscale pentru depozitarea produselor accizabile.
Astfel, normele de corelare prevazute in acest proiect de act normativ se refera la:
* Precizarea grupelor de produse accizabile ce pot fi depozitate in regim suspensiv de accize intr-un
antrepozit fiscal de depozitare.
* Corelarea prevederilor privind reautorizarea antrepozitarilor dupa expirarea perioadei de valabilitate a autorizatiei.
Pe de alta parte, s-a avut in vedere stabilirea unor conditii de autorizare echilibrate care sa asigure atat prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cat si respectarea prinicipiului proportionalitatii. Astfel, se evita discriminarile legate de accesul operatorilor economici la acest tip de activitate si se creeaza premisele unui mediu concurential sanatos. Mai mult, avand in vedere ca procedurile de infringement din domeniul produselor accizabile nu au fost inchise de catre Comisia Europeana, prin stabilirea unor conditii excesive la autorizare, ar exista riscul continuarii acestora, respectiv sesizarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene cu consecinte negative asupra tarii noastre
Modificarea normelor privind TVA la incasare, in functie de modificarile aduse Ordonantei Guvernului nr. 15/2012 prin Legea nr. 208/2012 privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.