email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Factura de comision pentru livrare intracomunitara. Care e tratamentul contabil?

Monografii Contabileimpozitul pe profitcheltuieli deductibilefactura de comision


Va prezentam mai jos tratamentul contabil si fiscal al unei facturi de comision aferenta unei livrari intracomunitare pornind de la cazul unei societati comerciale, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA si platitoare de impozit pe profit, care produce repere din tabla care pleaca catre un client din UE. Acest client a fost gasit prin intermediul unei alte societati din UE.

Societatea din UE vrea sa factureze catre societatea din Romania 3% din valoarea livrarilor catre acel client. Acest procent de 3% va fi facturat sub forma unui comision. Vom stabili, in consecinta, cum se trateaza aceasta factura de comision si daca se impoziteaza in Romania.

Consideram ca societatea din Comunitatea europeana, ce solicita incasarea comisionului, comunica societatii din Romania un cod valabil de TVA emis de autoritatile din alte state membre, iar societatea din Romania este inregistrata in Registrul operatorilor intracomunitari din Romania.

Din punctul de vedere al TVA, locul prestarii de servicii pentru acest comision este reglementat de art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, ce stabileste ca, prin efectul legii, prestarile de servicii efectuate catre alte persoane impozabile au locul prestarii locul unde beneficiarul isi desfasoara activitatea, adica in Romania, unde societatea isi are sediul activitatii.

Acest lucru conduce la obligatia platii TVA de catre societatea din Romania prin taxare inversa.

Inregistrare contabila:

4426                                       =                                   4427
"TVA deductibila"                                             "TVA colectata"

conform art. 150 alin. (2) coroborat cu art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.

Aceasta achizitie de servicii se va inregistra in decontul de TVA si in declaratia recapitulativa
390 privind achizitiile si livrarile intracomunitare, depusa pana pe data de 25 a lunii urmatoare, conform art. 1564 din Codul fiscal. Insa trebuie sa amintim un lucru foarte important din punct de vedere fiscal, si anume ca sumele platite de un rezident catre un nerezident sub forma de comisioane sunt in sfera impozitului datorat de nerezidenti in Romania, conform art. 115 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.

Acest lucru presupune implicit impozitarea prin stopaj la sursa cu procentul de 16%, la data platii facturilor, a venitului realizat de nerezident.

Impozitul se transforma in lei, la cursul BNR valabil in data platii si se achita pana pe data de 25 a lunii urmatoare, conform art. 116 alin. (2) lit. d) coroborat cu art. 116 alin. (4) din Codul fiscal. Societatea are obligatia sa declare impozitul in declaratia 100.

Daca societatea din celalalt stat membru prezinta certificatul de rezidenta fiscala in acel stat, in acest caz sunt aplicabile prevederile de la art. 118 din Codul fiscal, ce stabileste ca impunerea se efectueaza in cel mai favorabil mod intre prevederile din legislatia interna si conventia de evitare a dublei impuneri.

Subliniem ca rolul certificatului nu este de scutire la impozitarea in Romania, ci de a beneficia de posibilitatea unui tratament mai favorabil din conventia de evitare a dublei impuneri.

In ambele cazuri, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator se depune declaratia cu impozitul datorat/scutit pe venitul realizat de nerezidenti, conform art. 119 din Codul fiscal.
Monografie contabila:
Primire factura de comision:

628                                                                    =                   401
"Cheltuieli cu alte servicii executate de terti"              "Furnizori"


628                                           =                                      401
"Cheltuieli cu alte servicii executate de terti"              "Furnizori"



Consideram cheltuiala cu comisionul deductibila fiscal, avand in vedere scopul acesteia, respectiv identificarea de noi clienti si realizarea de venituri impozabile, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal.

Retinere impozit la data platii facturii:



401                                                 =                       446
"Furnizori"                                         "Alte impozite si taxe - analitic impozit nerezidenti"


Plata impozit:

446                                         =                                  5121
"Alte impozite si taxe -                                 "Conturi la banci in lei"
analitic impozit nerezidenti"


Plata facturii:


401                               =                       5124
"Furnizori"                                 "Conturi la banci in valuta"


Daca din diverse considerente comerciale, societatea din Romania nu poate retine impozitul datorat de nerezidenti in Romania, cum ar fi semnarea unor contracte pe sume nete, in acest caz impozitul se va inregistra ca o cheltuiala a societatii din Romania, prin metoda sutei majorate, considerand valoarea facturii platite ca o suma neta.


635                                                    =                                446
"Cheltuieli cu alte impozite si taxe"                    "Alte impozite si taxe - analitic
                                                                                           impozit nerezidenti"


Aceasta cheltuiala este nedeductibila la determinarea impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Monografii Contabileimpozitul pe profitcheltuieli deductibilefactura de comision


Data aparitiei: 29 Martie 2013

Votati articolul "Factura de comision pentru livrare intracomunitara. Care e tratamentul contabil?":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X