Prin cele ce urmeaza, analizam cazul unei societati X care detine un recipient pentru vanzare carburant auto gpl. Il inchiriaza unei societatii Y, in baza unui contract de inchiriere contra sumei de 500 lei/lunar.
Vom stabili astfel daca se calculeaza amortizarea pentru imobilizarea respectiva si daca, in cazul unui raspuns favorabil, amortizarea va fi deductibila.
In plus, vom vedea cum va evidentia in contabilitate imobilizarea respectiva societatea Y.
Solutia consultantului:
Cheltuiala cu amortizarea este o cheltuiala deductibila daca prin venitul obtinut din inchiriere se obtine un profit.
Inchirierea mijlocului fix respectiv poate fi asimilata unei operatiuni de leasing operational
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Prevederi referitoare la inregistrarea in contabilitate a leasingului operational regasim la punctele 95 - 102 din OMFP 3055/2009.
In cazul leasingului operational, bunurile sunt supuse amortizarii de catre locator, pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale acestuia.
La contabilizarea operatiunilor de leasing operational, locatorul trebuie sa prezinte bunurile date in regim de leasing operational in conturile de imobilizari necorporale si imobilizari corporale, in conformitate cu natura acestora.
Sumele incasate sau de incasat se inregistreaza in contabilitatea locatorului ca un venit in contul de profit si pierdere, conform contabilitatii de angajamente.
In contabilitatea locatarului (chiriasului), bunurile luate in leasing operational sunt evidentiate in conturi de evidenta din afara bilantului.
De asemenea, prevederi referitoare la leasingul operational regasim si la art. 25 din Codul fiscal. Astfel, in cazul leasingului operational, locatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar. Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing operational se face de catre locator (proprietar).
Cu ocazia inventarierii anuale a patrimoniului, potrivit pct. 18 din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobata prin OMFP 2861/2009, toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de inventariere, care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe gestiuni si pe categorii de bunuri.
Bunurile aflate la terti se inventariaza si se inscriu in liste de inventariere distincte. Listele de inventariere pentru aceste bunuri trebuie sa contina informatii cu privire la numarul si data actului de predare-primire si ale documentului de livrare, precum si alte informatii utile.
Asadar, pentru mijloacele fixe aflate la terti se fac cereri de confirmare, se trimit persoanelor la care se afla bunurile inchiriate si se ataseaza la listele de inventariere dupa primirea confirmarii.
Chiriasul va inregistra extracontabil bunul inchiriat in debitul contului 8031, proprietarul nu are obligatia de inregistrare extracontabila a bunului inchiriat, conform prevederilor de la pct. 210 din OMEF 3055/2009 reglementari contabile, conforme cu directivele europene redat mai jos:
"(1) Drepturile si obligatiile, precum si unele bunuri care nu pot fi integrate in activele si datoriile entitatii se inregistreaza in contabilitate in conturi in afara bilantului, denumite si conturi de ordine si evidenta.
In aceasta categorie se cuprind: angajamente (giruri, garantii, cautiuni) acordate sau primite in relatiile cu tertii; imobilizari corporale luate cu chirie; valori materiale primite spre prelucrare sau reparare, in pastrare sau custodie; debitori scosi din activ, urmariti in continuare; stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta; redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate; efecte scontate neajunse la scadenta; bunuri publice primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati comerciale; dobanzi aferente contractelor de leasing financiar, neajunse la scadenta; certificate de emisii de gaze cu efect de sera primite, care nu au stabilita o valoare si, prin urmare, nu pot fi recunoscute in conturi bilantiere, precum si alte valori.
(2) In notele explicative la situatiile financiare anuale trebuie prezentate informatii referitoare la elementele inregistrate in conturi in afara bilantului."
In contabilitatea chiriasului se va inregistra factura lunara, astfel:
% 401 "Furnizori"
4426" TVA deductibila"
612" Cheltuieli cu redevente si chirii"
In contabilitatea proprietarului se va inregistra in contabilitate:
6811"Cheltuieli cu amortizarea…" = 2813 "Amortizarea imobilizarilor …’
4111 "Clienti"
4427 "TVA colectata"
706 "Venituri din redevente si chirii"