email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bunuri obtinute gratuit. Cum facem inregistrarile?

ProceduriInregistrari si Politici Contabilebunuri gratuitemonografie contabilaTVA


Vom analiza mai jos cazul unei societati nou-infiintate, neplatitoare de TVA, care aduce dintr-un stat membru UE unele bunuri pe care le primeste gratuit (mobilier uzat din locuinte inchiriate). Transportul este de circa 1.000 euro. Vom vedea astfel ce document de intrare se poate intocmi si cum se face intrarea in gestiunea magazinului de mobila.

Solutia consultantului:

Avand in vedere ca bunurile sunt primite cu titlu gratuit, operatiunea nu reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania, motiv pentru care primitorul din Romania nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania pentru efectuarea acestei operatiuni. Pentru intrarea in gestiune a bunurilor astfel primite trebuie desemnata o comisie pentru evaluarea bunurilor respective astfel incat bunurile sa fie inregistrate in evidenta contabila la valoarea justa. In acest caz, valoarea justa se substituie costului de achizitie
         
Aceasta obligatie este reglementata prin OMFP 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, sectiunea 8 "Reguli de evaluare" subsectiunea 8.1 "Reguli generale de evaluare" si implicit 8.1.1. "Evaluarea la data intrarii in entitate" la punctul 50 alin. (1) lit. d) conform carora "La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel: ...d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.".
         
La receptia bunurilor, trebuie retinut faptul ca in costul bunurilor primite se cuprinde si valoarea transportului acestor bunuri, obligatie reglementata la pct. 51 alin. (2) "Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata."

Referitor la serviciul de transport, in situatia in care transportatorul este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru, trebuie sa aveti in vedere faptul ca operatiunea reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de servicii pentru care este obligatorie inregistrarea in scopuri de TVA.  

Pentru achizitia serviciilor de transport se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. 2 conform careia locul prestarii serviciului este considerat a fi locul unde este stabilit beneficiarul. Inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza in baza formularului cod 091 concomitent cu inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari.

Formularul cod 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii ", cod MFP 14.13.01.10.11/a este reglementat prin OMFP 7/2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de TVA publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2010.

Pentru inregistrare, prestatorul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare si ale imputernicitului sau, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".                          
 
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, neinregistrata in regim normal de TVA, firma dvs. are urmatoarele obligatii fiscale:   

1)    sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre de la prestatorul intracomunitar asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;

2)    sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;  

3)    sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.    

4)    sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod  (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate.     

5)    sa raporteze serviciul de transport prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de TVA". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din  Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din  Codul fiscal"

In situatia in care transportul bunurilor este efectuat de catre un transportator stabilit pe teritoriul Romaniei, suma TVA deductibila inscrisa in factura emisa, reintregeste costul de achizitie al serviciului de transport, inclusiv valoarea justa a bunurilor primite cu titlu gratuit.

Pentru inregistrarea in evidenta contabila a operatiunilor efectuate, va recomand urmatoarele inregistrari contabile:

-    receptia bunurilor:

                           = %                                                                  12.500 lei
371    472                                                              8.000 lei
"Marfuri"                 (valoarea justa stabilita de catre comisia de evaluare)   
                                 "Venituri inregistrate in avans"
                                  401                                                              4.500 lei                                            
                                  "Furnizori" (costul transportului de bunuri)

-    vanzarea  bunurilor:
411                      = 707               15.000
607                      = 371               12.500
472                      = 758               12.500




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilebunuri gratuitemonografie contabilaTVA


Data aparitiei: 25 Aprilie 2013

Votati articolul "Bunuri obtinute gratuit. Cum facem inregistrarile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X