Vom analiza mai jos cazul unei societati nou-infiintate, neplatitoare de TVA, care aduce dintr-un stat membru UE unele bunuri pe care le primeste gratuit (mobilier uzat din locuinte inchiriate). Transportul este de circa 1.000 euro. Vom vedea astfel ce document de intrare se poate intocmi si cum se face intrarea in gestiunea magazinului de mobila.
Solutia consultantului:
Avand in vedere ca bunurile sunt primite cu titlu gratuit, operatiunea nu reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania, motiv pentru care primitorul din Romania nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania pentru efectuarea acestei operatiuni. Pentru intrarea in gestiune a bunurilor astfel primite trebuie desemnata o comisie pentru evaluarea bunurilor respective astfel incat bunurile sa fie inregistrate in evidenta contabila la valoarea justa. In acest caz, valoarea justa se substituie costului de achizitie
Aceasta obligatie este reglementata prin OMFP 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, sectiunea 8 "Reguli de evaluare" subsectiunea 8.1 "Reguli generale de evaluare" si implicit 8.1.1. "Evaluarea la data intrarii in entitate" la punctul 50 alin. (1) lit. d) conform carora "La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel: ...d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.".
La receptia bunurilor, trebuie retinut faptul ca in costul bunurilor primite se cuprinde si valoarea transportului acestor bunuri, obligatie reglementata la pct. 51 alin. (2) "Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata."
Referitor la serviciul de transport, in situatia in care transportatorul este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru, trebuie sa aveti in vedere faptul ca operatiunea reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de servicii pentru care este obligatorie inregistrarea in scopuri de TVA.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Pentru achizitia serviciilor de transport se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. 2 conform careia locul prestarii serviciului este considerat a fi locul unde este stabilit beneficiarul. Inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza in baza formularului cod 091 concomitent cu inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari.
Formularul cod 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii ", cod MFP 14.13.01.10.11/a este reglementat prin OMFP 7/2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de TVA publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2010.
Pentru inregistrare, prestatorul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare si ale imputernicitului sau, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, neinregistrata in regim normal de TVA, firma dvs. are urmatoarele obligatii fiscale:
1) sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre de la prestatorul intracomunitar asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
2) sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;
3) sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.
4) sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate.
5) sa raporteze serviciul de transport prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de TVA". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal"
In situatia in care transportul bunurilor este efectuat de catre un transportator stabilit pe teritoriul Romaniei, suma TVA deductibila inscrisa in factura emisa, reintregeste costul de achizitie al serviciului de transport, inclusiv valoarea justa a bunurilor primite cu titlu gratuit.
Pentru inregistrarea in evidenta contabila a operatiunilor efectuate, va recomand urmatoarele inregistrari contabile:
- receptia bunurilor:
= % 12.500 lei
371 472 8.000 lei
"Marfuri" (valoarea justa stabilita de catre comisia de evaluare)
"Venituri inregistrate in avans"
401 4.500 lei
"Furnizori" (costul transportului de bunuri)
- vanzarea bunurilor:
411 = 707 15.000
607 = 371 12.500
472 = 758 12.500