Structurile de control ale MFP urmeaza sa cunoasca o noua organizare in perioada urmatoare. Ministrul Finantelor Publice, Daniel Chitoiu, a declarat pe 11 mai ca isi doreste ca simultan cu infiintarea noii structuri de combatere a fraudei fiscale sa se ajunga la evitarea controalelor suprapuse.
In concret, varianta ideala ar fi cea prin care astfel de controale sa aiba loc o data la trei ani la contribuabilii mici si mijlocii si la cei mari - o data la cinci ani.
Acesta a mai amintit, citeaza Agerpres, ca structurile de control ale MFP (Garda Financiara, Inspectia Fiscala, supravegherea si controlul vamal si autoritatea antifrauda) urmeaza sa fie desfiintate si regrupate intr-o singura structura de control.
Daniel Chitoiu a accentuat faptul ca noua masura are in vedere nu doar o mai buna combatere a fraudelor fiscale, ci si obtinerea "unei relatii de parteneriat" din partea contribuabililor, prin evitarea controalelor suprapuse.
In plus, potrivit acestuia, noua structura "va dispune de instrumentele necesare pentru a fi mai eficienta si determinata in combaterea evaziunii fiscale", dar va elimina si "o serie de paralelisme infructuoase atat pentru actul de control, cat si pentru agentii economici".
De asemenea, a fost reluata intentia de a se aplica in continuare masuri de amanari si esalonari la plata atunci cand contribuabilii au probleme de lichiditate, experienta aratand ca in astfel de situatii "se inregistreaza chiar o crestere a veniturilor bugetare colectate".
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
In plus, acesta a precizat ca noua institutie antifrauda va avea atributii de control, dar, spre deosebire de competentele actualei Garzi Financiare, si de aplicare directa a sanctiunilor pentru infractiunile constatate, realizandu-se astfel "o palpabilitate, o urmare directa a controalelor efectuate".
Va reamintim ca aceste noi masuri au la baza un proiect legislativ mai vechi care vizeaza reorganizarea structurilor de control:
Proiect OUG reorganizare ANAF Garda Financiara si Vama
Proiect de ORDONANTA DE URGENTA privind unele masuri pentru imbunatatirea activitatii structurilor de administrare fiscala. Avand in vedere necesitatea consolidarii cadrului legal privind lupta impotriva evaziunii fiscale,
tinand seama de importanta existentei unui mecanism unic de control care sa inlature paralelismele si sa elimine astfel evaluarea fiscala diferita sau chiar contrara a aceleiasi operatiuni economice,
data fiind cerinta eficientizarii activitatii structurilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin inlaturarea practicilor neunitare si instituirea unui sistem apt sa aplice in mod omogen legislatia in materie financiar-fiscala,
apreciind ca neluarea de urgenta a unor masuri de imbunatatire a activitatii Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala si a structurilor sale conduce la neindeplinirea obiectivelor asumate de Romania, legate de rezolvarea problemei arieratelor, reducerea evaziunii fiscale si cresterea veniturilor colectate, in considerarea faptului ca toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art.1. (1) - Agentia Nationala de Administrare Fiscala se reorganizeaza ca urmare a fuziunii prin absorbtie si preluarea activitatii Autoritatii Nationale a Vamilor si a Garzii Financiare, institutii publice cu personalitate juridica aflate in subordinea sa.
(2) Ca urmare a fuziunii prin absorbtie Autoritatea Nationala a Vamilor si Garda Financiara se desfiinteaza si se reorganizeaza ca structuri/departamente, fara personalitate juridica in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, coordonate de cate un vicepresedinte cu rang de subsecretar de stat, posturi care se infiinteaza in structura organizatorica a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Art.2 (1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Agentia Nationala de Administrare Fiscala - aparat propriu preia:
a) activitatea aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, precum si a birourilor vamale de frontiera si de interior;
b) activitatea Comisariatului General al Garzii Financiare;
(2) Cu aceeasi data, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, institutii cu personalitate juridica organizate in subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Ministerului Finantelor Publice potrivit competentelor acestuia, se reorganizeaza ca unitati subordonate denumite directii de administrare fiscala judetene si a municipiului Bucuresti, ca urmare a fuziunii prin absorbtie reglementata la art.1, si preiau:
a) activitatea directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si a directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor, cu exceptia birourilor vamale de frontiera si de interior;
b) activitatea sectiilor judetene si a municipiului Bucuresti ale Garzii Financiare.
Art.3 - (1) Personalul din cadrul aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor si al birourilor vamale de frontiera si de interior, precum si din cadrul Comisariatului General al Garzii Financiare, se incadreaza in limita numarului de posturi aprobate pentru aparatul propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Personalul din cadrul directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale, al sectiilor judetene si a municipiului Bucuresti ale Garzii Financiare, se incadreaza in limita numarului de posturi aprobate pentru unitatile subordonate ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(3) Personalul incadrat potrivit alin.(1) si (2) beneficiaza de drepturile salariale acordate, potrivit legii, pentru categoriile de functii din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si unitatilor sale subordonate, dupa caz.
(4) Incetarea raporturilor de serviciu sau de munca ale personalului mentionat la alin.(1) si (2), se va face cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
Art.4 (1) Organizarea, functionarea si atributiile Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a unitatilor sale subordonate, astfel cum au fost reorganizate conform art.1 si 2, precum si alte aspecte determinate de aplicarea masurilor de reorganizare se reglementeaza prin hotarare a Guvernului, ce va fi emisa in termen de maxim 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a reglementarii prevazute la alin. (1), activitatea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala este supusa dispozitiilor cuprinse in actele normative privind organizarea si functionarea acesteia, a Autoritatii Nationale a Vamilor si a Garzii Financiare.
Art. 5 (1) Personalul care ocupa functii publice specifice poarta in timpul serviciului, uniforma, insemne distinctive, ecusoane si, dupa caz, armament si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de autoaparare, protectie si comunicare, care se atribuie gratuit.
(2) Dotarea cu armament se face in conformitate cu dispozitiile Legii nr.295/2004 privind regimul armelor si munitiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Normele generale si speciale de dotare a personalului care ocupa functii specifice, insemnele distinctive, modelul ecusonului, uniformei, al legitimatiei de control/serviciu si al ordinului de serviciu se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(4) Pana la data stabilirii noilor insemne distinctive si achizitionarii uniformei, dotarilor tehnice si a noilor documente, potrivit reglementarii prevazute la alin. (3), raman valabile si pot fi utilizate insemnele, uniformele, dotarile tehnice si documentele existente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art.6 - (1) Patrimoniul, arhiva, executia bugetara pana la data desfiintarii si orice alte bunuri ale Autoritatii Nationale a Vamilor si Garzii Financiare sunt preluate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate, dupa caz.
(2) Toate procedurile aflate in derulare la data desfiintarii Autoritatii Nationale a Vamilor si Garzii Financiare, vor fi continuate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate, dupa caz, care se subroga in drepturile si obligatiile acestora, actele indeplinite anterior ramanand valabile.
(3) Pentru litigiile aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate se subroga in toate drepturile si obligatiile procesuale ale institutiilor desfiintate potrivit art. 1, dupa caz, si dobandesc calitatea procesuala a acestora, incepand cu data desfiintarii lor.
(4) Predarea-preluarea documentelor si bunurilor se va efectua pe baza de protocol de predare-preluare, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) Institutiile desfiintate potrivit art. 1, raspund de activitatile desfasurate pana la data preluarii activitatii lor de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate.
Art. 7 - (1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta in structura bugetelor autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul prevederilor acesteia, la propunerea ordonatorilor de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare.
(2) Pana la introducerea modificarilor prevazute la alin. (1) in bugetele autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul prezentei ordonante, finantarea acestora se va asigura din bugetele ordonatorilor de credite existenti inainte de reorganizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si desfiintarea Autoritatii Nationale a Vamilor si Garzii Financiare, potrivit prezentei ordonante de urgenta.
Art. 8 - In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se infiinteaza 8 directii de administrare fiscala regionale, corespunzatoare regiunilor de dezvoltare prevazute in Legea nr.315/2004 privind dezvoltarea regionala in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, ca structuri teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in subordinea Ministerului Finantelor Publice.
Art. 9 - (1) Directiile de administrare fiscala regionale sunt servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica, in subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Ministerului Finantelor Publice potrivit competentelor acestuia, stabilite prin actul normativ de organizare
si functionare.
(2) Modalitatea de infiintare, organizarea, functionarea si sediul directiilor de administrare fiscala regionale se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 10 - In cuprinsul actelor normative in vigoare urmatoarele denumiri se inlocuiesc, in mod corespunzator prevederilor prezentei ordonante de urgenta, dupa cum urmeaza:
a) "Autoritatea Nationala a Vamilor" si "Garda Financiara" cu "Agentia Nationala de Administrare Fiscala";
b) "directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti", "directiile regionale pentru accize si operatiuni vamale", "directiile judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale" din subordinea Autoritatii Nationale a Vamilor, precum si "sectiile judetene si a municipiului Bucuresti" ale Garzii Financiare cu "directiile de administrare fiscala judetene si a municipiului Bucuresti".
Art. 11 - La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta alineatul (1) al art.27 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350 din 19 aprilie 2006, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Personalul vamal care are dreptul de a purta si a face uz de arma, in conformitate cu normele legale privind regimul armelor si al munitiilor, se stabileste de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."
Art. 12 - (1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se abroga:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.91/2003 privind organizarea Garzii Financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 712 din 13 octombrie 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.10/2004 privind Statutul personalului vamal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr.256 din 23 martie 2004;
c) art. 6 alin.(1) si (2), art.7 alin. (1) si (3), art.8 si art. 83 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350 din 19 aprilie 2006, cu modificarile ulterioare.
"
(2) Ordinele si instructiunile emise in temeiul actelor normative de organizare si functionare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, a Autoritatii Nationale a Vamilor si a Garzii Financiare isi pastreaza valabilitatea.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC