email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarea Codului fiscal in 2013: Impozitul pe venitul datorat de nerezidenti

Taxe si Impozitemodificarea codului fiscalimpozit venit nerezidentiO.G. nr. 8/2013


Va reamintim ca O.G. nr. 8/2013  modifica punctual urmatoarele impozite:

 a) impozitul pe profit: cheltuieli de cercetare-dezvoltare;
 b) impozitul pe venitul din salarii si impozitul pe venitul din activitati agricole:
 c) impozitul pe venitul microintreprinderilor - devine obligatoriu pentru societatile
cu o cifra de afaceri mai mica de 65.000 euro;
 d) impozitul pe venitul datorat de nerezidenti;
 e) taxa pe valoarea adaugata - ajustarea bazei impozabile, exigibilitatea TVA, TVA
la incasare;
 f) accize - exigibilitatea accizelor;
 g) asigurari sociale, inclusiv pentru profesiile libere.

Se modifica, de asemenea:
1) Codul de procedura fiscala - verificarea situatiei financiare a persoanei fizice;
2) O.G. nr. 1/2013 - se limiteaza dreptul autoritatilor locale de a acorda reduceri de impozit numai daca nu au arierate la data de 31 decembrie 2012.


Impozitul pe venitul datorat de nerezidenti

La o prima lecturare a actului normativ, rezulta ca, incepand cu 01 februarie 2013, nu se mai datoreaza impozit pe venitul realizat de nerezidenti in Romania din servicii de consultanta si management, prin abrogarea art. 115 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, conform pct. 41 din ordonanta. Observam insa ca serviciile de management si de consultanta se regasesc impozitate conform art. 115 lit. k) din Codul fiscal.

Practic, observam extinderea impozitarii la toate serviciile efectuate de un nerezident in favoarea unui rezident, indiferent de locul prestarii, cu exceptia transportului international - "k) venituri din servicii prestate in Romania si in afara Romaniei, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport;".

Pentru serviciile de tipul celor de mai sus, daca exista conventie de evitare a dublei impuneri, dar nerezidentul nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala, atunci rezidentul roman care efectueaza plata retine in mod corespunzator un impozit de 16%. Daca se prezinta certificat de rezidenta fiscala, impozitarea se realizeaza in cel mai favorabil mod intre conventia de evitare a dublei impuneri (daca exista) si Codul fiscal.

Marea noutate adusa de O.G. nr. 8/2013 este corelarea regimului fiscal aplicat de rezident veniturilor platite catre nerezident (in speta, al cotei de impozitare) de existenta unei conventii de evitare a dublei impuneri incheiate cu statul in care se efectueaza plata catre nerezident, conform art. 116 alin. (2) lit. c1) din Codul fiscal: "c1) 50% pentru veniturile prevazute la art. 115 alin. (1) lit. a)-g), k) si l), daca veniturile sunt platite intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii;".

Spre exemplu, in cazul platii contravalorii unor servicii facturate catre un rezident in Romania de un rezident fiscal in INSULELE VIRGINE, rezidentul roman la va impozita cu 16%, daca efectueaza plata intr-un cont bancar deschis la o banca dintr-un stat cu care Romania poate realiza schimbul de informatii, spre exemplu Olanda, respectiv cu 50% daca efectueaza plata intr-un cont bancar deschis la o banca dintr-un stat cu care Romania nu poate realiza schimbul de informatii, spre exemplu Cayman.

Tot in acest context, se completeaza si se reformuleaza prevederile art. 11 din Codul fiscal, in baza caruia autoritatile fiscale pot reincadra continutul economic al unei tranzactii, in sensul ca se limiteaza posibilitatea aplicarii regimului fiscal rezultat din Conventiile de evitare a dublei impuneri in situatiile in care tranzactiile nu au substanta economica si scopul vadit al acestora consta doar in obtinerea unui avantaj fiscal.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impozitemodificarea codului fiscalimpozit venit nerezidentiO.G. nr. 8/2013


Data aparitiei: 19 Iunie 2013

Votati articolul "Modificarea Codului fiscal in 2013: Impozitul pe venitul datorat de nerezidenti":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 6 carti pentru o cariera de succes in contabilitate

    • Domeniul contabilitatii este unul care necesita o adaptare constanta la modificarile din Codul Fiscal. Succesul in aceasta cariera complexa depinde in mare masura de actualizarea permanenta a cunostintelor si de intelegerea profunda a legislatiei fiscale. De aceea, am selectat sase lucrari de specialitate care se remarca prin actualitatea si complexitatea lor, fiind indispensabile pentru orice profesionist in contabilitate care doreste sa exceleze. Prin combinarea t...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim brut din agricultura si industria alimentara de la 1 iulie 2024

    • Conform art. 1 din HG 598/2024, incepand cu data de 1 iulie 2024, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.700 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 168,000 ore pe luna, reprezentand 22,024 lei/ora. Astfel, textul citat ...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura si formularele utilizate pentru modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor

    • Potrivit prevederilor art.88 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii au obligatia de a aduce la cunostinta organului fiscal central modificarile intervenite in datele declarate initial, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.   In practica,  organele fiscale au constatat situatii in care d...» citeste mai departe aici

  • D406 (SAF-T): termenele de raportare pentru contribuabili mijlocii

    • Incepand cu 01.01.2024, o societate comerciala a trecut la categoria contribuabililor mijlocii. In cele ce urmeaza, veti afla termenele de transmitere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T). Referintele legislative relevante sunt disponibile in Ordinul nr. 1783/2021, care detaliaza procedurile si termenele de raportare pentru fisierul SAF-T, informeaza specialistii PortalCo...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X