Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul expertului Robert Gearba: Anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA

robert gearbasfatul expertuluidecont tvadeducereanularea din oficiuinactivitate

Autoritatile fiscale pot anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a unei firme in mai multe situatii, prevazute de Codul fiscal:

1.  In cazul in care firma este declarata inactiva - anularea codului de TVA intervine la data declararii inactivitatii;

2. In situatia in care firma a intrat in inactivitate temporara - anularea codului de TVA intervine la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in Registrul Comertului.

Reinregistrarea in scopuri de TVA a acestor doua categorii de firme se realizeaza la solicitarea acestora, daca au fost reactivate, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

3. In situatia in care asociatii/administratorii firmei sau firma insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal (adica atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent) - anularea codului intervine de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale.

Reinregistrarea in scopuri de TVA se realizeaza doar la solicitarea firmei si numai daca infractiunile din cazierul fiscal sunt sterse, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

4. Daca firma nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA (sau a depus “pe zero”, fara sa se evidentieze achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii) - anularea inregistrarii in scopuri de TVA se produce din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul firmelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul.

Firmele se pot inregistra din nou in scopuri de TVA daca solicita acest lucru organelor fiscale, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca vor desfasura activitati economice.

5. Daca firma nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.

6. Daca firma a solicitat scoaterea din evidenta a persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA.

7. Daca firma nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice - ea se poate reinregistra in scopuri de TVA doar daca va solicita acest lucru organului fiscal si daca va justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice.

Firmele carora le-a fost anulat codul de TVA sunt inscrisi in 

Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, organizat de ANAF.

De asemenea, contribuabilii care au un cod valid de TVA sunt trecuti in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153.

Consecintele anularii din oficiu a codului de TVA

Codul Fiscal prevede la art. 11 alin. (1^3) ca firma careia i-a fost anulat codul de TVA este obligata sa colecteze TVA pentru toate servicii taxabile efectuate pe intreaga perioada in care figureaza  in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata. In aceste conditii, facturile trebuie emise cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Insa, codul de identificare fiscala trebuie sa fie inscris fara simbolul RO.

Taxa pe valoarea adaugata colectata si datorata de firma pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 "Declaratie privind  taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal". Aceasta nu se depune „pe zero”, ci doar pentru lunile în care au existat astfel de tranzactii.
 
Atentie! Nu se mai depune deci decontul de TVA cod 300, fiind obligatorie depunerea doar a declaratiei cod 311. In perioada de anulare a codului de TVA, deoarece firma nu are dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor efectuate (bunuri si servicii), suma TVA care nu poate fi dedusa se adauga costului de achizitie al bunurilor si serviciilor folosite.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca beneficiarul bunurilor sau serviciilor facturate de catre firma al carei cod de TVA este anulat nu are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata deductibile.

Totodata, firma caruia i-a fost anulat din oficiu codul de TVA este obligata sa isi ajusteze TVA dedusa initial. Astfel, activele corporale fixe care nu sunt amortizate integral la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital, precum si bunurile de capital aflate in patrimoniu, pe perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, se considera ca sunt alocate unei activitati fara drept de deducere, fiind obligatorie ajustarea taxei deduse initial.

Sumele rezultate din ajustare se declara in ultimul decont de TVA depus. In cazul in care firma nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa prevazute, atunci ea trebuie sa declare sumele rezultate din ajustarea taxei prin depunerea formularului 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea TVA".
 



Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro

Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)

 


de Robert Gearba

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
robert gearbasfatul expertuluidecont tvadeducereanularea din oficiuinactivitate


Data aparitiei: 16 Noiembrie 2015

Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

X