email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul expertului Robert Gearba: Amenajari spatiu preluat in comodat

amenajaricomodatcontract de comodatimobiltva

De multa ori exista situatia in care o societatea preia in baza unui contract de comodat un spatiu, in vederea stabilirii unui punct de lucru.

Societatea renoveaza si modernizeaza acel spatiu in vederea aducerii la un standard dorit, efectuand anumite cheltuieli, unele dintre ele purtatoare de TVA.

In cazul in care spatiul respective este declarat si inregistrat potrivit prevederilor legale la Oficiul Registrului Comertului si la ANAF, aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit si din punct de vedere al TVA.

In cazul in care insa societatea este nevoita sa inchida dupa doar cateva luni punctul de lucru, se pune problema mentinerii acestor deductibilitati initiale.

Daca valoarea modernizarilor nu a depasit 20% din valoarea bunului dupa modernizare, ajustarea sumei TVA deduse nu trebuie efectuata, conform prevederilor articolului 305 alin. (2) lit. b) din Legea nr 227/2015 privind Codul fiscal:

"Taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d): …….    b) pe o perioada de 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare".

Deci, pentru determinarea corecta a procentului de 20% trebuie stabilita valoarea bunului imobil dupa efectuarea modernizarii. Aceasta valoare se stabileste printr-un raport de evaluare.

Totusi, punerea cu titlu gratuit a bunului imobil renovat si modernizat  la dispozitia proprietarului reprezinta din punctul de vedere al TVA servicii acordate gratuit proprietarului, caz in care operatiunea este asimilata unei prestari de servicii cu plata,  conform prevederilor art. 271 "Prestarea de servicii" alin. (4) din  Legea nr 227/2015 privind Codul fiscal:

 "(4) Sunt asimilate prestarii de servicii efectuate cu plata urmatoarele: …


  b) serviciile prestate in mod gratuit de catre o persoana impozabila …… pentru uzul altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice".

In acest caz, in situatia in care utilizatorul bunului imobil preluat in comodat nu factureaza proprietarului valoarea serviciilor de renovare si modernizare evaluate la data punerii la dispozitie a bunului imobil preluat prin comodat, trebuie sa colecteze TVA prin emiterea unei autofacturi deoarece operatiunea este asimilata unei prestari de servicii. 


de Robert Gearba

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
amenajaricomodatcontract de comodatimobiltva


Data aparitiei: 31 Iulie 2017

Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Amenajari spatiu preluat in comodat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X