email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografie contabila: transport rutier marfa

monografiecontabilatransportmarfa

Aspecte generale

Cadrul legal in desfasurarea activitatii de transport rutier de marfuri si de persoane il constituie OUG. 109/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.

Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea si asigurarea desfasurarii transporturilor rutiere de marfuri si de persoane, precum si a activitatilor conexe acestora pe teritoriul Romaniei, in conditii de siguranta si calitate, cu respectarea principiilor liberei concurente, garantarea accesului liber si nediscriminatoriu la piata transportului rutier si a masurilor de protectie a mediului inconjurator, a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice si pentru satisfacerea necesitatilor economiei nationale si nevoilor de aparare ale tarii.

DETALII CLICK AICI 

  • Activitatile de transport rutier, precum si activitatile conexe acestora se desfasoara astfel incat sa fie respectate reglementarile in vigoare privind conditiile de lucru, de exploatare a vehiculelor rutiere si de utilizare a infrastructurii rutiere, precum si conditiile privind siguranta circulatiei.
  • In toate raporturile generate de activitatea de transport rutier si de activitatile conexe acesteia, protectia vietii umane si a mediului este prioritara.

Costuri – cheltuieli fixe si variabile. Calculatia de cost pentru un transport

Clasificarea costurilor variabile si a celor fixe in cadrul companiei de transport

Costuri fixe:

· asigurari si alte taxe;

· cheltuieli logistice (chirii, cu personalul, telefoane, papetarie);

· amortizarea.

Costuri variabile:

· taxe in parcurs, in frontiera;

· autorizatii;

· salarii soferi (in functie de timp sau kilometri parcursi);

· combustibili, consumabile, reparatii;

· diurne cu soferii si vize.

Calculatia de cost pentru un transport

Calculul costului se poate face in functie de numarul de kilometri parcursi si in functie de numarul de ore afectate unui transport.

Pe baza costurilor pe kilometri si pe ora, se stabileste tariful transportului pe tona.

Elementele principale ce se analizeaza in cadrul acestui subiect sunt:

· numarul de kilometri atribuiti transportului;

· numarul de ore atribuite pentru transport;

· calculul costurilor pe kilometru;

· calculul costurilor pe ora;

· calculul costurilor pe tona.

Pretul pentru o cursa la intern se taxeaza la kilometru, iar pe extern in general se taxeaza la cursa. Cresterea pretului este direct influentata de scumpirea carburantilor.

Activele fixe si amortizarea lor

Pentru desfasurarea activitatii, societatea recurge la achizitionarea unor vehicule de la furnizori interni. Tipul de amortizare folosita este amortizarea lineara.

Reflectarea in contabilitate

Societatea achizitioneaza 2 autocamioane de la un furnizor intern de imobilizari.

Inregistrare achizitie autocamioane (factura + proces verbal de receptie)

%

213 = 404

„Instalatii tehnice,mijloace „Furnizori de imobilizari

de transport animale si plantatii”

4426

„TVA deductibila”

Potrivit art. 32, punctul 10 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34, din 11 aprilie 2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar fiscale, in Legea nr. 571/2003, privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a introdus un articol nou, art. 1.451, intitulat „Limitari speciale ale dreptului de deducere” .

Conform acestuia, nu se mai permite, in anumite conditii, deducerea taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de vehicule cu o greutate sub 3,5 tone, destinate exclusiv transportului de persoane, inclusiv pentru combustibilul necesar functionarii vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanelor impozabile.

Aceasta masura se va aplica in perioada 1 mai 2009 – 31 decembrie 2010 si prevede si o serie de exceptii ce vizeaza in principal vehiculele utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, precum si combustibilul aferent utilizarii acestora.

Alin. (1) al art. 1.451, din Codul fiscal prevede ca eliminarea dreptului de deducere se aplica numai pentru achizitiile de vehicule, care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului.

Prin urmare, vehiculele care prin constructie si echipare sunt destinate transportului mixt, respectiv, atat transportului de persoane, cat si transportului de marfuri (cum ar fi: autofurgonetele, autocamioanele, autodubele), nu intra sub incidenta noilor prevederi care limiteaza deducerea TVA, chiar daca din punct de vedere al greutatii si al numarului de locuri de pasageri s-ar situa in limitele prevazute de art. 1.451, din Codul fiscal.

Alin. (1) mentionat mai sus prevede ca limitarea deducerii TVA se aplica si pentru combustibilul necesar functionarii vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile.

DETALII CLICK AICI 

- Plata integrala furnizor imobilizari:

404 = 512

„Furnizori de imobilizari” „Conturi curente la banci”

- Inregistrare amortizare mijloc fix :

6811 = 2813

„Cheltuieli de exploatare cu imobilizarile” „Amortizarea instalatiilor, mijloace transport”

Societatea a incheiat un contract de prestari servicii cu un client pentru care va efectua transport de marfa pe ruta Constanta – Oradea pentru o perioada de 2 luni.

Soferului i se va acorda un avans de trezorerie in baza unei dispozitii de plata, in vederea deplasarii in interes de serviciu, pentru a efectua primul transport.

542 = 5311

„Avansuri de trezorerie” „Casa in lei”

La intoarcerea din delegatie, soferul justifica avansul primit dupa cum urmeaza, pe baza ordinului de deplasare:

· factura vulcanizare;

· factura cazare hotel;

· diurna acordata de 32,5 lei x 4 zile;

· bonuri fiscale combustibil.

In conformitate cu modificarile Codului fiscal, incepand cu 01.05.2009, cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune, dupa caz, sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil, conform art. 21, alin. (4), lit. f), din Legea nr. 571/2003, privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate de entitate si achitate pe baza de bon fiscal (cu numerar sau card bancar), se poate efectua daca:

a) entitatea solicita furnizorului factura aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal

sau

b) entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente, cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind avizate de persoana care aproba efectuarea acestor cheltuieli.

Exceptie fac si bonurile de combustibil pentru care la acest moment nu se considera obligatorie atasarea facturii la bon fiscal.

- Inregistrarea in contabilitate a documentelor justificative pentru deplasare:

% = 401 factura vulcanizare

„Furnizori”

628

„Alte cheltuieli cu servicii terti”

4426

„TVA deductibila”

% = 401 factura cazare

„Furnizori”

625

„Cheltuieli cu deplasari, detasari”

4426

„TVA deductibila”

% = 401 bonuri fiscale combustibil

„Furnizori”

6022

„Cheltuieli cu combustibilul”

4426

„TVA deductibila”

- Decontarea avansului:

401 = 542

„Furnizori” „Avansuri de trezorerie”

- Diurna:

625 = 542

„Cheltuieli cu deplasari, detasari” „Avansuri de trezorerie”

- Restituire avans:

542 = 5311

DETALII CLICK AICI 

„Avansuri de trezorerie” „Casa in lei”

- Se factureaza clientului contravaloarea cursei de transport marfa pe ruta Constanta – Oradea.

4111

=

%

„Clienti”

704

„Venituri din lucrari si servicii”

4427

„TVA colectata”

- Incasarea facturii:

5121

=

4111

„Conturi la banci in lei”

„Clienti”

- Se cumpara de la furnizorii de echipamente de protectie, salopete de protectie pentru mecanic si sofer.

% = 401

„Furnizori”

303

Obiecte de inventar

4426

„TVA deductibila”

Ziua urmatoare se dau in folosinta salopetele si se inregistreaza uzura pe baza bonului de consum.

- 50% suporta societatea:

603 = 303

„Cheltuieli cu obiectele de inventar” „Obiecte de inventar

- 50% suporta angajatii:

4282 = %

„Alte creante cu personalul”

7588

„Alte venituri din exploatare”

4427

„TVA colectata”

- Darea in consum:

603 = 303

„Cheltuieli cu obiectele de inventar” „Obiecte de inventar”

Se achizitioneaza bonuri valorice de motorina de la SC „X” SA, conform facturii fiscale.

% = 401

„Furnizori”

5328

„Alte valori”

4426

„TVA deductibila”

Soferul, aflat in cursa la Oradea, cumpara cu bonurile valorice combustibil de la o statie a SC „X” SA motorina, necesara derularii in continuare a cursei, primind chitanta justificativa.

6022

=

5328

„Cheltuieli privind combustibilul”

„Alte valori”


Se inregistreaza cheltuieli cu...DETALII CLICK AICI 

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografiecontabilatransportmarfa


Data aparitiei: 25 Iunie 2010

Votati articolul "Monografie contabila: transport rutier marfa":
Rating:

Nota: 3.94 din 5 din 35 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X