email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de subinchiriere. Cum inregistram facturarea chiriei si utilitatile?

TVAcontract de subinchiriereinregistrari contabilerefacturarefacturare chirie


Analizam mai jos cazul unei societati care detine un spatiu inchiriat. Cu acordul proprietarului s-a facut un contract de subinchiriere. Societatea trebuie sa factureze in prezent, conform contractului de subinchiriere, chiria si utilitatile. Vom stabili astfel daca pentru chirie se va depune o notificare la Finante pentru a putea (re)factura cu TVA, precum si in ce conturi de venituri se vor inregistra chiria si utilitatile.


Solutia consultantului:

Din punct de vedere contabil refacturarea este reglementata de punctul 253 alin. (2) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, astfel sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al TVA persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori.

Inchirierea bunurilor imobile este o operatiune scutita de TVA fara drept de deducere. Daca se opteaza pentru facturarea cu TVA, conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, trebuie sa depuneti o notifcare organul fiscal de care apartineti. Modelul notificarii se regaseste in anexa nr. 1 din normele de aplicare ale Codului fiscal. O copie a notificarii se transmite si clientului.

Daca pentru serviciul de inchiriere se aplica regimul de scutire fara drept de deducere reglementat prin art. 141 alin. (2) lit. e), la refacturarea costurilor legate direct de bunul imobil inchiriat (utilitati) se aplica regimul normal de taxare.   

Din punctul de vedere al TVA, proprietarul spatiului, care refactureaza utilitatile, este considerat cumparator-revanzator, conform punctului 19 alin. (4) din normele date in aplicarea art. 137 din Codul fiscal, astfel:

" (4) In cazul in care se refactureaza cheltuieli efectuate pentru alta persoana, respectiv atunci cand o persoana impozabila primeste o factura sau alt document pe numele sau pentru livrari de bunuri/prestari de servicii/importuri efectuate in beneficiul altei persoane si refactureaza contravaloarea respectivelor livrari/prestari/importuri, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 6 alin. (3) si (4) sau, dupa caz, ale pct. 7 alin. (2).

"Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta TVA pentru operatiunile taxabile."

In acest context,  va redam si exemplul nr. 3 de la pct. 19 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 137 din Codul fiscal:

"Exemplul nr. 3: O societate care deruleaza operatiuni imobiliare are incheiate contracte de inchiriere pentru diverse spatii dintr-un bun imobil. Pentru utilitatile necesare, printre care electricitatea, apa, telefonul, sunt incheiate contracte pe numele societatii imobiliare, dar acestea sunt furnizate in beneficiul direct al chiriasilor. In cazul in care prin contractul de inchiriere se stipuleaza distinct ca plata utilitatilor nu este inclusa in pretul chiriei, societatea imobiliara poate aplica structura de comisionar pentru refacturarea acestor cheltuieli catre chiriasi."

Contravaloarea utilitatilor refacturate se inregistreaza in mod cert cu TVA , astfel:

%        =        401
                 "Furnizori"
461    
 "Debitori diversi"
4426
 "TVA deductibila"


4111        =        %
"Clienti"
                        461
                   "Debitori diversi"
                      4427    
                    "TVA colectata"
 
Chiria refacturata la cost se poate inregistra de asemenea pe seama contului 461 “Debitori diversi", insa daca  facturarea se face la alt pret decat cel de achizitie, inregistrarea contabila va fi:
4111        =        %
"Clienti"
                       706 "Venituri din redevente, locatii de gestiune si chirii".
                      4427    
                    "TVA colectata"  (daca depuneti notificare pentru taxare cu TVA 24%)



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAcontract de subinchiriereinregistrari contabilerefacturarefacturare chirie


Data aparitiei: 15 August 2013

Votati articolul "Contract de subinchiriere. Cum inregistram facturarea chiriei si utilitatile?":
Rating:

Nota: 4.36 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X