In ce priveste impozitele, taxele si contributiile datorate de persoanele fizice nerezidente, angajate in Romania, luam ca exemplu cazul unei societati din Romania care angajeaza o persoana fizica rezidenta fiscal in Olanda ca reprezentant vanzari in Europa.
Persoana in cauza va lucra in Europa, nu in Romania (va sta in afara Romaniei peste 183 de zile pe an). Urmeaza sa i se plateasca salariu si sa i se deconteze alte cheltuieli. Date fiind aceste conditii, vom stabili ce taxe trebuie retinute si virate catre statul roman si ce declaratii trebuie depuse.
In situatia prezentata, persoana fizica nerezidenta desfasoara o activitate dependenta in baza unui contract de munca. Prin art. 88 " Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente" din capitolul XII "Aspecte fiscale internationale" din Codul fiscal se reglementeaza faptul ca persoana fizica nerezidenta care desfasoara activitati dependente in Romania este impozitata conform prevederilor cap. III.
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 194 si 195 din normele de aplicare ale acestui articol din care rezulta urmatoarele:
- veniturile din salarii se impun in Romania numai daca persoana fizica nerezidenta care isi desfasoara activitatea in Romania pentru un angajator roman este prezenta in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie, fie in anul calendaristic de referinta, fie in conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain.
In acest context, persoana fizica nerezidenta este obligata sa se adreseze organului fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza venitul, in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii in vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil acestor venituri, in conformitate cu prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri. Persoana fizica nerezidenta depune la organul fiscal urmatoarele documente:
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- cerere;
- copie de pe documentul care reglementeaza raportul de munca si traducerea acestuia in limba romana, certificata de traducatori autorizati;
- certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala competenta a statului al carui rezident este sau un alt document prin care se atesta rezidenta fiscala, document vizat de organul fiscal al statului sau de rezidenta, tradus si legalizat de organul autorizat din Romania;
- documentele care atesta dreptul de munca si de sedere, dupa caz, pe teritoriul Romaniei.
Totusi, in aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de o persoana fizica nerezidenta care isi desfasoara activitatea in Romania, dar este prezenta in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic de referinta sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain se impun in Romania daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:
- salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia;
- salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).
Astfel, in situatia prezentata prin intrebarea formulata, este indeplinita conditia nr. 1, caz in care veniturile persoanei fizice nerezidente sunt impozabile in Romania prin aplicarea cotei de 16% deoarece persoana respectiva are calitatea de salariat al unui angajator rezident in Romania care ii plateste salariul.
Impozitul retinut persoanei fizice nerezidente pentru veniturile salariale obtinute din Romania se raporteaza prin declaratia cod 112.
Conventia dintre Romania si Regatul Olandei pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital si a protocolului anexat, semnata la Haga la 5 martie 1998, este ratificata prin legea nr. 85 din 25 mai 1999. Prin art. 15 "Profesii dependente" paragraful 1 si 2 se stabileste ca:
1. sub rezerva prevederilor art. 16, 18, 19 si 20, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul in care activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este astfel exercitata, remuneratiile primite pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:
- beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat;
- remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat;
- remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
In alta ordine de idei, conform legislatiei de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si somaj, consider ca nu este obligatorie retinerea la sursa a contributiilor sociale, de sanatate si somaj de catre angajatorul roman deoarece persoana fizica respectiva nu este rezidenta in Romania. De exemplu, conform prevederilor art. 214 alin. (1) si (2) lit.b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii "Asigurarea sociala de sanatate este facultativa pentru urmatoarele categorii de persoane care nu se incadreaza in prevederile alin.(1):[…] cetatenii straini si apatrizii care se afla temporar in tara, fara a solicita viza de lunga sedere".
Conform prevederilor art. 211 alin. (1) au calitatea de asigurat cetateanul strain care a solicitat si a obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania.
Potrivit art. 259 alin. (6) din aceiasi lege "Pentru persoanele care se asigura facultativ in conditiile art. 214 alin.(2), contributia lunara la fond se calculeaza prin aplicarea cotei de 13.5% la valoarea a doua salarii de baza minime brute pe tara, (390 lei) pentru un pachet de servicii stabilit prin contractul - cadru". Prin art. 214 alin. (2) lit. b) se reglementeaza in mod expres faptul ca asigurarea sociala de sanatate este facultativa pentru cetatenii straini care se afla temporar in tara, fara a solicita viza de lunga sedere.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro