Subiectul de astazi este procedura lichidarii in cazul unei microintreprinderi platitoare de TVA la incasare, care are cod CAEN 7022.
Firma intentioneaza sa inceteze activitatea si doreste sa afle care este data inceperii procedurii de lichidare si care sunt elementele relevante privind succesiunea declaratiilor ANAF.
Procedura lichidarii in cazul microintreprinderii: raspunsul specialistului
Prima etapa a operatiunilor de lichidare consta in depunerea la ONRC a unei cereri de dizolvare simultana cu lichidarea – model pretiparit de la registru (cod: 11-10-150), in care, la punctul 4.6, se bifeaza atat „dizolvare”, cat si „lichidare”, cerere insotita de o serie de documente juridice, intre care hotararea AGA (hotararea asociatului unic) de aprobare a dizolvarii cu lichidare simultana, imputernicire pentru persoana care depune actele, dovada platii taxelor la ONRC si de publicare a hotararii AGA in Monitorul Oficial Partea a IV-a (taxele se achita direct la ONRC).
In baza cererii, ONRC elibereaza societatii certificatul de mentiuni privind dizolvarea cu lichidare.
Prin acest demers, societatea a intrat intr-un proces juridic de dizolvare, care va avea efect radierea societatii.
In opinia expertului, data inceperii procedurii de lichidare este data hotarata de asociati.
Procedura efectiva de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe abia dupa trecerea unei perioade obligatorii de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana, perioada in care eventualii creditori/opozanti pot ataca decizia (pot face opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii).
SAF-T Ghid de raportare corecta
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Insa, daca din punct de vedere juridic societatea nu trebuie sa intreprinda nimic de la data depunerii actelor la ONRC, in prima etapa, pana la implinirea celor 30 de zile de la data Monitorului Oficial in care este publicata AGA, din punct de vedere fiscal, incepand cu data certificatului de mentiuni, societatea are obligatia depunerii doar la ANAF (nu si la ONRC) a bilantului de lichidare (nu bilantul de radiere, pe zero).
Bilantul de lichidare se intocmeste pe baza soldurilor existente intr-o balanta intocmita la data hotararii celor doi administratori, din etapa I, indiferent de informatiile inscrise in acea balanta.
Potrivit art. 28 alin. (1) si (1^1), societatea dumneavoastra are obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, aceasta obligatie fiind aplicabila si in cazul lichidarii.
Potrivit art. 27 alin. (9) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 actualizata, exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Dupa terminarea lichidarii societatii in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, lichidatorii trebuie sa intocmeasca situatia financiara si sa propuna repartizarea activului intre asociati, conform art. 263 alin. (1) din Legea societatilor nr. 31/1990.
Prin urmare, trebuie sa intocmiti doua S1039: unul pt perioada 01.01.2020 - data inceperii lichidarii (etapa 1) cu bifa la prima casuta de incepere lichidare (acest bilant nu se depune la ONRC, avand doar scop special, de informare a eventualilor creditori ai societatii), si unul pentru perioada data inceperii lichidarii - data finalizarii lichidarii (etapa 2) cu bifa la casuta 2 pentru terminare lichidare (situatia financiara de lichidare pe zero).
Din punct de vedere economic si comercial, societatea isi urmeaza cursul activitatii sale, efectuand operatiuni specifice activitatii sale.
Operatiunile economice se analizeaza si se gestioneaza din punct de vedere contabil si fiscal fara a se tine cont de faptul ca societatea este in curs de dizolvare cu lichidare.
De asemenea, societatea calculeaza taxe si impozite si depune declaratii conform vectorului sau fiscal, la termenele respective.
Dupa trecerea a 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana (AGA ce a fost depusa la ONRC in etapa I, inainte de eliberarea certificatului de mentiuni) – perioada in care eventualii creditori pot depune opozitie la dizolvarea societatii –, urmeaza indeplinirea formalitatilor din etapa a II-a.
A doua etapa (al doilea pas):
Aceasta etapa este etapa imediat premergatoare radierii societatii.
In aceasta etapa, pana la depunerea documentelor la ONRC pentru radiere, in contabilitate trebuie inchise soldurile, calculate si platite eventuale impozite ce rezulta din lichidare si depuse declaratii fiscale conform vectorului fiscal.
Documentul contabil final care se intocmeste si se depune atat la ANAF, cat si la ONRC este bilantul de radiere (pe zero), intocmit dupa inchiderea tuturor conturilor din balanta.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de - Olguta Crevelescu - Economist.