In contextul in care a intrat recent in vigoare Ordinul 513/2015 privind aprobarea modelului si continutului registrului de bani personali, precum si a procedurii de inregistrare a acestuia la organul fiscal, tratam mai jos un studiu de caz pe aceasta tema.
Astfel, o societate are mai multe case de marcat fiscale. Potrivit specificului activitatii de vanzare cu amanuntul a produselor farmaceutice in magazin propriu, nu incaseaza sume reprezentand bacsis. Apare insa o problema deoarece conform OUG 8/2015, orice suma lasata de catre client, si anume, restul neridicat reprezinta bacsis.
Trebuie intocmit bon fiscal de bacsis pentru sume de ordinul a 1 ban, 3 bani, 10 bani, sume neluate de client?
Mentionam ca acestea se compenseaza in mare parte cu sumele neprimite de la clienti in valoare de cativa banuti, in cazul in care nu reusim sa avem in permanenta si banuti de 1 ban.
Se poate, de exemplu, ca prin decizia administratorului acesti bani sa se adune intr-un recipient sigilat in vederea donarii acestora in scop caritabil?
In cazul unui raspuns afirmativ, care ar fi pasii pentru a respecta noile prevederi.
De asemenea, este obligatorie inregistrarea bacsisului ca articol in casa de marcat, pentru ca programul care listeaza acest bon este unul de gestiune specific activitatii societatii in cauza?
Trebuie completat registrul de bani personali chiar daca nu se primeste bacsis de la clienti?
Intr-adevar, legea nu face distinctie in functie de cuantumul sumei neridicate de client, astfel ca orice suma de acest fel, chiar si cei cativa banuti, este calificata drept bacsis si trebuie evidentiata pe bon fiscal distinct, conform art. 2^2 din OUG. 28/1999, astfel cum a fost modificata prin OUG 8/2015. Inregistrarea bacsisului se face in functie de posibilitatile oferite de softul casei de marcat, de regula procedandu-se la crearea unui ”articol” pentru ca bacsisul sa poata fi evidentiat pe bonul fiscal.
Daca se doreste ca sumele sa fie colectate intr-un recipient in scopul donarii este nevoie ca societatea sa ia legatura cu o fundatie/asociatie umanitara care colecteaza fonduri si prin aceasta modalitate. Amplasarea recipientului (cutiei pentru donatii) se va face in baza unui contract de custodie incheiat de societate cu fundatia/asociatia respectiva, in care sa se prevada scopul, modelul recipientului si locul amplasarii, obligatiile partilor, procedura de colectare propriu-zisa a fondurilor, documentele intocmite (procese-verbale de colectare) etc.
Registrul de bani personali este menit sa asigure inregistrarea sumelor de bani personali detinute de salariatii care-si desfasoara activitatea in incinta locatiei unde este amplasata casa de marcat, la momentul inceperii programului de lucru, separat de ceea ce implica bacsisul. In acest fel, organele de control pot determina sumele de bani neinregistrate, prin formula: sume efectiv constatate – sume din casa de marcat (sumele de serviciu pentru plata restului catre clienti + vanzari + bacsis) – sume din registrul de bani personali. Modelul si continutul registrului de bani personali si procedura de inregistrare a acestuia la organul fiscal sunt aprobate prin OMFP 513/2015.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa, economist