email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OG 40/2015. Recuperarea taxei de poluare pentru autoturisme

OG 40/2015timbrul de mediuautovehiculerestituireataxa pe poluareemisiile poluante

In Monitorul Oficial nr. 0655 din 31 august 2015 a fost publicat OG 40/2015. Discutam astfel despre Ordonanta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.

Actul normativ analizat astazi reglementeaza restituirea la cererea persoanei interesate a "taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule", respectiv "taxa pe poluare" pentru autovehicule sau "taxa pentru emisiile poluante" provenite de la autovehicule.

Avand in vedere modificarile multiple aparute in timp, se pune intrebarea ce taxe sunt in sfera restituirii.

Sunt in sfera restituirii urmatoarele categorii de taxe:

- taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule - taxa prevazuta la art. 214^1 -214^3 din Codul fiscal, in vigoare pana la data de 1 iulie 2008;

 - taxa pe poluare pentru autovehicule - taxa prevazuta de OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011;

- taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule – taxa prevazuta de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile ulterioare.

Fac obiectul cererii si dobanzile datorate contribuabilului, determinate intre perioada de la care s-a perceput taxa si data restituirii acesteia.

Foarte important:  chiar daca sunt in sfera restiturii aceste taxe, pot fi restituite numai taxele ce nu sunt prescrise in termenul de prescriptie prevazut de Codul de procedura fiscala. Termenul de prescriptie prevazut de Codul de procedura fiscala este de 5 ani, incepand cu 01 ianuarie al anului urmator celui in care s-a nascut obligatia de plata de taxei (conform art. 135 din Codul de procedura fiscala).

In acest context, observam ca pot fi restituite la cerere taxele aflate in sfera restituirii platite dupa data de 01 ianuarie 2010. Aceasta situatie se aplica daca platitorul taxei nu a desfasurat nicio actiune care sa conduca la suspendarea prescriptiei, cum ar fi inceperea unei actiuni in instanta.

In unele cazuri particulare, pot fi restituite si taxe platite anterior acestei date, cand platitorul a demarat actiuni ce conduc la suspendarea prescriptiei extinctive.

Restituirea taxei si a dobanzii datorate contribuabilului se esaloneaza pe o perioada de 5 ani calendaristici, in fiecare an restituindu-se 20% din obligatie, printr-un grafic emis de organul fiscal.


Cererile de restituire depuse de contribuabil se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrare, iar decizia de solutionare a cererii se comunica contribuabilului in termen de 10 zile de la emitere. Aceste termene sunt valabile in anul 2015, conform art. 70 din Codul de procedura fiscala.

Daca cererile vor fi depuse in anul urmator, termenul de 45 de zile se prelungeste cu inca 60 de zile, daca autoritatea fiscala considera necesar obtinerea unor probe suplimentare, conform noului termen de rezolvare a solicitarilor contribuabilului prevazut in noul Cod de procedura fiscala, adoptat prin Legea nr. 207/2015.

In cazul in care solicitarea contribuabilului de restituire a taxei de poluare este refuzata, persoana indreptatita are dreptul sa depuna contestatie in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei.

Sumele esalonate pe perioada celor 5 ani de restituire se actualizeaza cu indicele preturilor de consum. Restituirea sumelor se suporta din bugetul fondului de mediu sau bugetul de stat.

Prin Ordin al presedintelui ANAF si al Ministrului Mediului, se va adopta procedura efectiva de punere in aplicare a acestei modificari normative.

Alte prevederi importante:

In vederea stimularii achizitiei de vehicule nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, persoanele fizice, persoanele juridice, institutiile publice si unitatile administrativ teritoriale beneficiaza de un tichet denumit "ecotichet", daca achizitioneaza autovehicule electrice sau autovehicule noi electrice hibride.

Valoarea ecotichetului este de 20.000 lei, daca se achizitioneaza un autovehicul pur electric, respectiv de 5.000 lei, pentru achizitia unui autovehicul hibrid, cu sursa de alimentare externa, iar emisiile de CO2 sunt mai mici de 50 grame/km.

Acest ecotichet se suporta din bugetul fondului de mediu. Ordonanta intra in vigoare in data de 31 august 2015.
 

Autor: Drd. ec. Adrian Benta, consultant fiscal


 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OG 40/2015timbrul de mediuautovehiculerestituireataxa pe poluareemisiile poluante


Data aparitiei: 03 Septembrie 2015

Votati articolul "OG 40/2015. Recuperarea taxei de poluare pentru autoturisme":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X