email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli amenajare imobil inchiriat. Ce obligatii fiscale apar?

cheltuieli amenajarereparatiiamortizareaimobil inchiriat

In cazul urmator, discutam despre o societate care a inchiriat un spatiu unde s-au realizat lucrari de amenajare de valoare mica (nu depasesc 25% din valoarea cladirii). Din punct de vedere contabil si fiscal, ce obligatii revin chiriasului si proprietarului (ambii persoane juridice)?


Amenajarile, modernizarile, reparatiile si alte asemenea lucrari la bunuri imobile luate cu chirie pot imbraca forma unor investitii la mijloacele fixe amortizabile in situatia in care respecta cerintele de la pct. 228 a din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 1802/2014 si pct. III.2 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2139/2004 (adica sunt destinate sa asigure protectia valorilor umane si materiale si imbunatatirea gradului de confort si ambient sau reabilitarea si modernizarea termica a cladirilor si au ca efect obtinerea de beneficii economice viitoare).

Astfel de investitii realizate la un bun inchiriat se amortizeaza de catre chirias in cadrul perioadei initiale prevazuta in contract conform art. 24 alin. 3 lit. a si alin. 11 lit. c din Codul fiscal, pct. 702 alin. 2 din Normele metodologice, neavand nicio importanta faptul ca durata initiala a contractului se prelungeste ulterior. Amortizarea se calculeaza incepand cu luna urmatoare receptiei investitiei si pana la sfarsitul perioadei de inchiriere.

In contabilitate cheltuielile cu modernizarea si modernizarea se inregistreaza prin formulele contabile 231 "Investitii corporale in curs de executie” = 404 "Furnizori de imobilizari” (la momentul efectuarii lor) si 212  "Constructii”/anal. distinct = 231 "Imobilizari corporale in curs de executie” (la momentul receptiei lucrarilor).

Chiriasul nu are nicio obligatie fata de autoritatile locale, ci numai fata de proprietarul persoana juridica intrucat el este cel care datoreaza impozitul pe cladiri si pentru valoarea modernizarilor efectuate la imobil. Astfel, conform art. 253 alin. 31 din Codul fiscal, chiriasul (locatarul) are obligatia sa comunice proprietarului (locatorului) valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere executate, pentru ca acesta sa depuna o noua declaratie in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective. Potrivit pct. 54 alin. 1-12 din Normele metodologice de aplicare, prin lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se inteleg acele lucrari care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. Daca valoarea acestor lucrari nu depaseste 25% din valoarea cladirii, chiriasul nu are obligatia sa o comunice proprietarului. Daca in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe astfel de lucrari, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25%, atunci chiriasul are obligatia de a comunica proprietarului valoarea totala, in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest nivel.


Daca, conform politicilor contabile si prin natura lucrarilor efectuate, amenajarile respective nu se califica drept investitie - fiind efectuate lucrari de intretinere /igienizare/reparatii , atunci acestea reprezinta cheltuieli ale perioadei, fiind inregistrate direct pe costuri prin intermediul contului 611.
 

Raspuns oferit pentru

www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma, consultant fiscal, expert contabil si auditor

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cheltuieli amenajarereparatiiamortizareaimobil inchiriat


Data aparitiei: 29 Septembrie 2015
Ultima actualizare: 30 Septembrie 2015

Votati articolul "Cheltuieli amenajare imobil inchiriat. Ce obligatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X