Secretarul de stat in Ministerul Finantelor Publice, Gabriel Biris, a oferit recent noi precizari referitoare la impozitul pe cladiri, in contextul care se aplica incepand cu acest an. Acesta a amintit astfel ca impozitul pe cladirea in regim mixt (sediu firma/PFA si locuinta) se calculeaza ca pentru cladirile rezidentiale, chiar daca nu se deruleaza activitate si nu se deduc utilitatile.
Aceste precizari noi vor fi incluse in normele Codului fiscal, masura aflat in acest moment in lucru in cadrul MFP. Se vor aduce astfel clarificari suplimentare in cuprinsul normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, informeaza Profit.ro, in ce priveste "incadrarea cladirilor mixte – locuinte si sedii de firme sau PFA -, dupa ce, in practica, directiile locale de taxe au facut interpretari excesive in raport cu prevederile Codului fiscal".
Update Martie 2016: Puteti consulta ultimele modificari ale impozitului pentru PFA-uri in 2016 aici
La acest moment, se mentioneaza in Codul fiscal ca in cazul in care aceste spatii nu pot fi evidentiate distinct (cu destinatie locuinta sau comerciala), impozitul se aplica si se calculeaza similar celui pentru cladiri rezidentiale, daca nu se deruleaza nicio activitate economica.
In cazul in care in spatiul respectiv se desfasoara activitati economice, impozitul se va calcula ca pentru cladiri rezidentiale si vor fi inregistrate cheltuielile cu utilitatile.
La acest moment, potrivit sursei amintite, prevederile actuale au fost interpretate de catre directiile locale ca fiind impozabile cladirile ca nerezidentiale in cazul in care se desfasoara activitate, chiar daca nu se deduc utilitatile.
Intentia legiutorului, care va fi precizata in norme, era ca diferentierea dintre scopul rezidential si cel nerezidential sa se faca doar in functie de decontarea cheltuielilor cu utilitatile.
In ce priveste necesitatea acestor clarificari recent anuntate, Gabriel Biris a precizat:
"Ne gandim sa clarificam, pentru ca au aparut in practica unele neintelegeri in legatura cu cladirile cu folosinta mixta. Trebuie clarificat pentru toata lumea care a fost intentia legiuitorului si anume faptul ca, in cazul locuintelor in care avem un sediu de firma in care nu este activitate sau nu se inregistreaza cheltuieli, asa cum scrie in Codul fiscal, impozitul datorat este cel pentru locuinta si nu trebuie facute evaluari pentru cota parte. Acele prevederi cu impozitarea diferentiata in functie de cota parte pentru desfasurarea activitatii sunt aplicabile atunci cand sunt desfasurate activitati si se inregistreaza cheltuieli.
Sediu fara activitate = impozitul datorat e cel pentru locuinta: nu se fac evaluari pentru cota parte si nu se inregistreaza cheltuieli
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024 Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Sediu cu activitate = impozitul datorat ca pentru cladiri rezidentiale si se inregistreaza cheltuielile cu utilitatile