Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Modificarile Codului fiscal de la 1 ianuarie 2017. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

Data aparitiei: 12 Decembrie 2016
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
impozitul pe constructiicota standard tvaregimul special de scutirelivrari produse agricole

In M.OF nr. 977 din 06 decembrie 2016 a fost publicata OUG 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal. Prin aceasta ordonanta s-au adus o serie de modificari Codului fiscal, modificari ce vor intra in vigoare  la 01 ianuarie 2017, cu unele exceotii care au intrat deja in vigoare. Este vorba de corelarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale Legii 52/2011 privind excercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Astfel, conform legii 52/2011 pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri nu se datoreaza contributiile sociale obligatorii nici de catre zilier, nici de catre beneficiar insa aceasta scutire nu era prevazuta expres de Codul fiscal. Astfel, de la data de 06 decembrie, data publicarii OUG 84/2016, Codul fiscal a inclus remuneratia bruta primita pentru activitatea prestata de zilieri in categoria veniturilor exceptate de plata contributiilor sociale obligatorii, in concordanta cu dispozitiile Legii nr. 52/2011.

Vom vedea in continuare care sunt principalele modificari ce vor intra in vigoare de la 01 ianuarie 2017:

1. Noi reguli pentru contribuabilii care au codul de TVA anulat si pentru cei care efectueaza tranzactii cu acestia in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA

De la 01 ianuarie 2017 se introduce posibilitatea ca atat contribuabilii care isi redobandesc codul de inregistrare in scopuri de TVA cat si beneficiarii care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA, sa isi poata exercita dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata.

Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2017, atat in contribuabilii declarati inactivi cat si cei carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c)-e) si lit. h), dupa inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, vor emite facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de TVA iar beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza acestor facturi emise de furnizor/prestator, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

In cazul contribuabililor declarati inactivi, daca inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii.

Acelasi tratament se aplica si la beneficiar.

2. Reglementarea conditiilor in care, persoanele care au optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic pot reveni la anul fiscal calendaristic sau pot opta pentru modificarea perioadei anului fiscal modificat.

Prin OUG 84/2016 se introduce procedura de urmat in situatia in care o persoana care a optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic doreste sa revina la anul calendaristic sau sa schimbe perioada din care este constituit anul fiscal.


In prezent, daca o persoana a optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic nu poate reveni la anul calendaristic intrucat legislatia nu reglementeaza aceasta situatie.

3. Se mentine scutirea de impozit pentru profitul reinvestit.

Desi Codul fiscal prevedea aplicarea acestei facilitati pana la sfarsitul anului 2016 prin OUG 84 s-au abrogat aceste prevederi astfel ca, aceasta facilitate se va aplica pe durata nelimitata. De asemenea, de la 01 ianuarie se extinde aplicarea facilitatii de scutire de impozit a profitului reinvestit si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice.


4. Noi cheltuieli deductibile

Se introduc in categoria cheltuielilor deductibile atat la determinarea impozitului pe profit cat si a impozitului pe veniturile din activitati independente in sistem real cheltuielile efectuate pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale. Mijloacele fixe detinute si utilizate pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale precum si investitiile efectuate pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale se includ in categoria mijloacelor fixe amortizabile si se supun regulilor prevazute la art. 28 din Codul fiscal.

5. Persoanele juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei pot opta sa platesca impozit pe profit. Optiunea este definitiva, cu conditia mentinerii valorii capitalului social de la data inregistrarii, pentru intreaga perioada de existenta a persoanei juridice respective. In cazul in care aceasta conditie nu este respectata, persoana juridica aplica impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul fiscal urmator celui in care capitalul social este redus sub valoarea de 45.000 lei, daca sunt indeplinite conditiile si celelalte conditii. In cazul persoanelor juridice romane care au aplicat prevederile in vigoare pana la data de 31 decembrie 2016, conditia referitoare la mentinerea unui capital social de cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro se considera indeplinita si in situatia in care capitalul social scade pana la nivelul sumei de 45.000 lei.

Microintreprinderile existente care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei pot opta sa platesca impozit pe profit incepand cu 1 ianuarie 2017 sau cu trimestrul in care aceasta conditie este indeplinita.

6. Eliminarea/suspendarea unor obligatii declarative

Incepand cu 01 ianuarie 2017 nu vor mai depune declaratia 205 platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor, din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala, din pensii, din arendare, precum si a persoanelor juridice care au obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului datorat de persoana fizica din asocerile cu o persoana juridica potrivit art. 125 alin. (8) si (9) din Codul fiscal, care au obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit  - formular 112.

Depunerea declaratiilor informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii – Formularele 392A, 392B si 393 se suspenda pana la data de 31 decembrie 2019.


7. Contributia de asigurari sociale de sanatate

Incepand cu 01 ianuarie 2017 se va plafona contributia de asigurari sociale de sanatate la valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut. Astfel, pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.
Pentru veniturile realizate incepand cu 01 ianuarie 2017 persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din investitii si venituri din alte surse, vor datora contributia de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, indiferent daca realizeaza sau nu alte venituri.

In anul 2016 aceste persoane nu au datorat contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri in situatia in care au realizat urmatoarele venituri:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor;
- venituri din pensii;
- venituri din activitati independente;
- venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau III, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 alin. (7) - (9) din Codul fiscal;
- venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- indemnizatii de somaj;
- indemnizatii pentru cresterea copilului;
- ajutorul social acordat potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
- indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale.

8. Taxa pe valoare adaugata

Introducerea unui sistem simplificat de TVA pentru agricultori.

Regimul special presupune ca agricultorii:
- nu au obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatea de productie agricola/ prestarile de servicii agricole;
-  nu au dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale in cadrul activitatii efectuate in regimul special;
-  primesc o compensatie in cota forfetara pentru acoperirea taxei aferente achizitiilor, astfel incat pretul produselor agricole/tariful serviciilor agricole sa fie degrevate de taxa. Compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de agricultor.

Procentul de compensare in cota forfetara este 1% pentru anul 2017, 4% pentru anul 2018 si 8% incepand cu anul 2019.

Persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal la data de 01 ianuarie 2017 si care indeplinesc conditiile pentru aplicarea regimului special pentru agricultori, pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special pentru agricultori. Solicitarea se putea depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila.

Reducerea cotei standard TVA

Incepand cu 01 ianuarie 2017 cota standard TVA se va reduce de la 20% la 19%.

Desfiintarea Registrului operatorilor intracomunitari.

9. Impozitul pe constructii

Incepand cu 01 ianuarie 2017 impozitul pe constructii este eliminat.

 






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X