Odata cu digitalizarea informatiilor, creste si numarul de fraude in mediul online. Cu toate acestea, astfel de statistici nu ar trebui sa ne faca mai reticenti in fata trecerii accelerate in mediul online de care avem atat de multa nevoie. Procedurile mai eficiente inseamna costuri reduse, programe specializate mai bune si timp economisit, atat in avantajul nostru, cat si al clientilor.
Exista metode prin care ne putem feri fisierele si calculatoarele de pdf-urile virusate sau de pacalelile celor care vor sa obtina date confidentiale de la noi. Se pot da drept clienti, ne pot ruga sa le furnizam informatii pe care doar noi si clientul le cunoastem. Trebuie sa fim astfel vigilenti si sa stim cum sa evitam fraudele online.
In primul rand, sa nu uitam ca un e-mail de la o autoritate fiscala, oricat de oficial ar parea, trebuie verificat direct la o institutie. Nu trimiteti niciodata date confidentiale prin intermediul e-mail-ului catre o adresa despre care nu sunteti sigur ca apartine unei institutii abilitate.
Infractorii joaca azi roluri din ce in ce mai serioase pe piata si recurg la metode din ce in ce mai profesioniste. Daca pe de o parte ii recunoastem mai greu, pe de alta parte asta nu inseamna decat ca trebuie sa ne multiplicam eforturile de a-i recunoaste mai usor.
Un alt exemplu de frauda este cel care ne anunta ca ne-a fost blocat un cont si ca e nevoie de datele noastre sau ca respectivul cont a fost suspendat. Ni se poate cere sa reintroducem datele. Semnalati o astfel de eroare direct la institutia in cauza si asigurati-va ca este intr-adevar o defectiune si nu o incercare de obtinere frauduloasa a unor date confidentiale (date logare, acces cont, cont bancar, date personale).
ATENTIE! Nu dati click pe niciun link inclus intr-un astfel de e-mail care va cere datele, reintroducerea datelor sau actualizarea unor informatii din varii motive. Nu descarcati fisierele atasate unor astfel de mesaje. Contactati intotdeauna institutia in cauza si asigurati-va ca mesajul nu este o incercare de frauda.
Oricat de "sigur" vi se pare mesajul, daca vi se spune, de exemplu, ca v-a fost suspendat contul, puteti incerca sa intrati separat intr-o fereastra noua, sa accesati contul dumneavoastra cu datele stiute, fara sa dati click din e-mail riscand sa va introduceti datele intr-o pagina falsa.
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Daca e-mail-ul pare trimis de un client si daca sunt cerute date confidentiale, cereti informatii mai multe sau eventual contactati telefonic clientul respectiv in cazul in care mesajul vi se pare suspect si banuiti ca ar putea fi vorba de o frauda. E mult mai bine sa fiti prevazator decat sa riscati ulterior sa pierdeti sume importante de bani!