Exista mai multe metode prin care va puteti imbunatati relatia cu ANAF, iar toate dintre acestea vizeaza o mai buna informare si un acces mai facil la noutatile legislative. Profitati, asadar, de aceste servicii private oferite de ANAF si cereti informatii suplimentare si clarificari ori de cate ori aveti nevoie. Nu uitati ca pentru raspunsuri specializate va stam la dispozitie zi de zi si prin www.portalcontabilitate.ro.
Iata care sunt cele 9 metode prin care puteti avea o relatie mai buna cu ANAF:
Servicii oferite electronic
1. Spatiu privat virtual (SPV) - este un serviciu prin intermediul caruia se efectueaza comunicarea electronica a informatiilor si inscrisurilor in legatura cu situatia fiscala si consta in punerea la dispozitie a unui spatiu virtual, aflat pe serverele Ministerului Finantelor Publice / Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Acest serviciu este destinat persoanelor fizice care detin un cod numeric personal. inregistrarea in Spatiul Privat Virtual se face prin accesarea site-ului www.anaf.ro, in sectiunea "inregistrare Utilizatori", cu ajutorul unui user-name si a unei parole. Verificarea datelor inregistrate se va face fie on-line, cu ajutorul numarului de inregistrare inscris pe un act administrativ fiscal emis de administratia fiscala incepand cu anul 2013, fie la sediul oricarei administratii fiscale in termen de 10 zile calendaristice de la data inregistrarii in Spatiul Privat Virtual. Contribuabilii care detin deja un certificat digital calificat inregistrat pe site-ul ANAF se pot autentifica in Spatiul Privat Virtual cu ajutorul acestuia.
2. Acces controlat la dosarul contribuabilului - serviciul este destinat institutiilor publice, persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate si persoanelor juridice nerezidente. Pentru a accesa si utiliza serviciul "Acces controlat la dosarul contribuabilului" este nevoie de un certificat digital calificat. Este un serviciu prin intermediul caruia contribuabilii au acces la informatii cu privire la: vectorul fiscal, situatia sintetica, declaratii depuse. Pe site-ul ANAF, in sectiunea "Servicii on-line", sub-sectiunea "Declaratii electronice / Acces controlat la dosarul contribuabilului" se gasesc informatii detaliate despre acest serviciu.
3. Depunere declaratii on-line - serviciu disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro ce poate fi accesat prin utilizarea unui certificat digital calificat. Utilizarea acestui serviciu ofera urmatoarele avantaje: reducerea timpului aferent depunerii declaratiilor, intrucat nu presupune deplasarea la sediul administratiei fiscale; economisirea resurselor materiale si financiare (hartie, cheltuieli cu personal, transport); utilizarea unui singur certificat calificat pentru transmiterea mai multor declaratii; depunerea declaratiilor on-line se poate face la orice ora. Formularele electronice pot fi descarcate de pe site-ul www.anaf.ro, sectiunea "Servicii on-line", sub-sectiunea "Declaratii electronice / Descarcare aplicatii".
4. Asistenta prin e-mail - prin intermediul formularului de asistenta postat pe site-ul ANAF contribuabilii pot obtine informatii cu caracter general in legatura cu modul in care trebuie sa procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligatii fiscale.
5. Buletin informativ fiscal - pe ste-ul www.anaf.ro, in sectiunea "Asistenta contribuabili, sub-sectiunea "Legislatie / Noutati legislative" se gasesc informatii cu privire la actele normative cu incidenta in materie fiscala ce au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in saptamana anterioara.
6. Ghiduri curente - pe site-ul www.anaf.ro, in sectiunea "Asistenta contribuabili" se gasesc materiale informative si ghidurile elaborate de ANAF, orientate pe grupuri tinta, care au scopul de a facilita indeplinirea obligatiilor fiscale declarative si de plata ale contribuabililor.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Servicii oferite telefonic
7. Call-center - prin intermediul numarului de telefon 031 403 9160, contribuabilii primesc raspunsuri prompte si de calitate la intrebarile formulate. Astfel, pentru a beneficia de indrumare si asistenta in domeniul fiscal contribuabilii selecteaza tastele 1 si 2, iar pentru asistenta in domeniul Tehnologiei Informatiei selecteaza tasta 3.
8. TelVerde - prin intermediul numarului 0800 8000 85, contribuabilii pot sesiza: refuzul operatorilor economici de a elibera bon fiscal; acte de coruptie infaptuite de catre functionari din cadrul Ministerului Finantelor Publice si din institutiile subordonate. Acest numar de telefon poate fi apelat gratuit, 24 de ore din 24.
9. Acces date prin SMS - prin transmiterea unui mesaj (SMS) la numarul 1300, contribuabilii obtin urmatoarele informatii publice despre un agent economic: codul de identificare fiscala; denumirea agentului economic inregistrat / neinregistrat in scopuri de TVA; starea de inactivitate fiscala a agentului economic; aplicarea sistemului de TVA la incasare.
Sursa: Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Iasi