Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Regimul TVA aplicabil la vanzarea de terenuri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

Regimul TVA aplicabil la vanzarea de terenuri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
cod fiscalregim tvataxa deductibila

La vanzarea unui teren, pentru a stabili regimul TVA aplicabil este important sa stabilim daca terenul este construibil sau nu, intrucat, conform art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal sunt scutite de TVA livrarile de terenuri, altele decat terenurile construibile. Calificarea unui teren drept teren construibil sau teren cu alta destinatie, la momentul vanzarii sale de catre proprietar, rezulta din certificatul de urbanism.

In situatia in care livrarea unui teren pe care se afla o constructie are loc ulterior livrarii constructiei sau independent de livrarea constructiei, livrarea fiind realizata de persoana care detine si titlul de proprietate asupra constructiei ori de alta persoana care detine numai titlul de proprietate asupra terenului, se considera ca are loc livrarea unui teren construibil in sensul art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal.

Pentru livrarea de terenuri pentru care se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune, efectuata catre o persoana inregistrata in scopuri de TVA se aplica masurile de simplificare conform art. 331 din Codul fiscal. Pe facturile emise pentru aceste livrari de bunuri furnizorii nu vor inscrie taxa colectata aferenta. Beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. Beneficiarii au drept de deducere a taxei in limitele si in conditiile stabilite la art. 297-301 din Codul fiscal.

Taxarea inversa prevazuta la art. 331 din Codul fiscal reprezinta o modalitate de simplificare a platii taxei pe valoare adaugata. Prin aceasta nu se efectueaza nicio plata de TVA intre furnizorul/prestatorul si beneficiarul unor livrari/prestari, acesta din urma datorand, pentru operatiunile efectuate, taxa aferenta intrarilor si avand posibilitatea, in principiu, sa deduca respectiva taxa. Aceasta modalitate de simplificare a platii taxei se realizeaza prin emiterea de facturi in care furnizorul/prestatorul nu inscrie taxa aferenta, inclusiv pentru avansuri, aceasta fiind calculata de beneficiar si inregistrata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal. Furnizorul/Prestatorul are obligatia sa inscrie pe factura mentiunea "taxare inversa". Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator. Din punct de vedere contabil, beneficiarul inregistreaza in cursul perioadei fiscale in care taxa este exigibila suma taxei aferente in urmatoarea formula contabila: 4426 = 4427.

Teren construibil
 
Vanzarea unui teren construibil este o operatiune taxabila prin efectul legii.



Daca vanzarea se efectueaza de către o persoana inregistrata in scopuri de TVA aceasta va factura astfel:

-          Cu TVA – daca vanzarea se face catre o persoana neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal.;
-          Cu aplicarea masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal– Taxare inversa – daca cumparatorul este inregistrat in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal.

Teren cu alta destinatie decat construibil

Vanzarea acestor terenuri este scutita de TVA conform art. 292 alin. (2) lit, f) din Codul fiscal. Factura se emite fara TVA.
Aceasta scutire este o scutire fara drept de deducere ceea ce presupune efectuarea ajustarii taxei dedusa la achizitia terenului, daca este cazul.

Ajustarea se efectueaza pentru perioada de ajustare ramasa, incluzand si anul in care se efectueaza vanzarea in regim de scutire fara drept de deducere. Ajustarea se efectueaza chiar daca, la achizitie s-a efectuat taxare inversa intrucat taxa se considera dedusa si in acest caz.

In cazul terenurilor achizitionate inainte de data aderarii – 01 ianuarie 2007 nu se mai efectueaza ajustari intrucat pentru aceste terenuri se aplica masurile tranzitorii de la art. 332 din Codul fiscal iar perioada de ajustare a fost de 5 ani.

Pentru vanzarea unui teren care nu este construibil persoana impozabila are posibilitatea sa opteze pentru taxarea operatiunii conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal, caz in care nu se mai efectueaza ajustari.

Astfel, in anumite situatii poate fi mai avantajos ca vanzarea sa se efectueze in regim de taxare decat in regim de scutire fara drept de deducere.

Optiunea pentru taxare se notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 3 la Titlul VII al normelor de aplicare a Codului fiscal si se exercita pentru bunurile imobile mentionate in notificare. Optiunea se poate exercita si numai pentru o parte a acestor bunuri. Depunerea cu intarziere a notificarii nu va conduce la anularea optiunii de taxare exercitate de vanzator si nici la anularea dreptului de deducere exercitat de beneficiar. Notificarea trebuie transmisa in copie si cumparatorului. Dreptul de deducere la beneficiar ia nastere si poate fi exercitat la data la care intervine exigibilitatea taxei, si nu la data primirii copiei de pe notificarea transmisa de vanzator.

In cazul in care optiunea se refera numai la o parte a bunurilor imobile, aceasta parte care se vinde in regim de taxare, identificata cu exactitate, se inscrie in notificare. Daca, dupa depunerea notificarii, persoana impozabila doreste sa renunte la optiunea de taxare, in cazul in care livrarea bunului nu a avut loc, trebuie sa transmita o instiintare scrisa in acest sens organelor fiscale competente.

Daca vanzarea se efectueaza de catre o persoana inregistrata in scopuri de TVA si aceasta opteaza pentru taxare operatiunea este taxabila prin optiune iar factura se va emite astfel:

    • Cu TVA – daca vanzarea se face catre o persoana neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal.;
    • Cu aplicarea masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal– Taxare inversa – daca cumparatorul nu este inregistrat in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal.

Atunci cand se livreaza un corp funciar unic format din constructia si terenul pe care aceasta este edificata, identificat printr-un singur numar cadastral se aplica urmatorul regim TVA:

a) terenul pe care s-a edificat constructia urmeaza regimul constructiei, daca valoarea acestuia este mai mica decat valoarea constructiei asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare;
b) constructia va urma regimul terenului pe care este edificata, daca valoarea acesteia este mai mica decat valoarea terenului asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare;
c) daca terenul si constructia au valori egale, asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare, regimul corpului funciar se stabileste in functie de bunul imobil cu suprafata cea mai mare. Se va avea in vedere suprafata construita desfasurata a constructiei.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cod fiscalregim tvataxa deductibila

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 27 Mai 2019


Votati articolul "Regimul TVA aplicabil la vanzarea de terenuri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu":
Rating:

Nota: 4.42 din 5 din 12 voturi


Alte articole publicate in data de 27 Mai 2019 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
Daca vanzarea se efectueaza de catre o persoana inregistrata in scopuri de TVA si aceasta opteaza pentru taxare operatiunea este taxabila prin optiune iar factura se va emite astfel: • Cu TVA – daca vanzarea se face catre o persoana neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal.; • Cu aplicarea masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal– Taxare inversa – daca cumparatorul nu este inregistrat in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal. CRED CA ESTE GRESIT ALINEATUL 2 , TAXAREA INVERSA SE APLICA DOAR INTRE PERSOANELE INREGISTRATE PLATITORI DE TVA!!!
Data adaugarii: 01-Aug-2019
Postat de: user
Norma metodologică 37(6) la art. 141 (292 nou) alin. 2 lit. f) punctul 1 prevede următoarele: În aplicarea art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, calificarea unui teren drept teren construibil sau teren cu altă destinaţie, la momentul vânzării sale de către proprietar, rezultă din certificatul de urbanism. (Notă pentru avocaţi: la trecerea terenului din extravilan în intravilan, există o documentaţie completă a autorităţii, cu un certificat de urbanism şi o HCL a localităţii, deci în dosarele de instanţă, acest certificat de urbanism face dovada regimului economic şi nu certificatul de urbanism care nu a fost niciodată solicitat de vânzător.) Interpretarea ANAF în RIF este alta si arată că „terenurile intravilane agricole sunt terenuri construibile, în sensul în care legiuitorul a definit în mod expres terenul construibil orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa construcţii, conform legislaţiei în vigoare, de unde reiese că legiuitorul nu a avut în vedere modalitatea concretă la momentul realizării tranzacţiei (folosinţa existentă), ci modalităţile posibile de utilizare urbanistice în vigoare la momentul realizării tranzacţiei, respectiv destinaţia permisă a terenurilor în scopul executării de construcţii, stabilită prin documentaţiile de urbanism aprobate. Dacă legiuitorul ar fi avut în vedere folosinţa existentă a terenurilor din momentul realizării tranzacţiilor, n-ar mai fi folosit expresia „se pot executa” în definirea terenurilor construibile, ci s-ar fi referit direct la categoria de folosinţă a terenurilor din momentul realizării tranzacţiilor. Interpretarea ANAF a fost că terenurile intravilane agricole sunt terenuri construibile, care difera de opinia că certificatul de urbanism este un act administrativ neanulat emis de autoritatea competentă ce îi conferă terenului situat în intravilan categoria de folosinţă agricolă, pentru care există o decizie de impunere şi pentru care a plătit un impozit pentru acea categorie de folosinţă, document ce instituie CLAR o interdicţie de construire până la aprobarea unei documentaţii PUZ şi/sau obţinerea unei autorizaţii de construire, condiţie impusă de lege pentru scoaterea din circuitul agricol. Acest argument este apoi continuat cu trimitere la explicaţia noţiunii de „legislaţie în materie” unde trimiterea este către Legea 50/1991, art. 2, 6, 23, Anexa 2, în sensul că informaţiile privind regimul economic al terenurilor, inclusiv în ceea ce priveşte destinaţia şi utilizarea lor, rezultă din documentaţiile de urbanism, probate în condiţiile legii, dar nu include Codul fiscal unde la art. 258 sunt clar prezentate. Termenul de „legislaţie în materie” este unul FISCAL, foarte strict, ce pleacă chiar din Codul fiscal TITLUL IX, Impozite şi taxe locale, art. 247 Definiţii, dar pe care ANAF nu-l foloseşte pentru că nu are competenţă, dar pentru care încalcă competenţa autorităţii locale, încălcând legea: În înţelesul prezentului titlu, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: b) zone din cadrul localităţii – zone stabilite de consiliul local, în funcţie de poziţia terenului faţă de centrul localităţii, de reţelele edilitare, precum şi de alte elemente specifice fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, conform documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, registrelor agricole, evidenţelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidenţe agricole sau cadastrale care pot afecta valoarea terenului; Autoritatea desemnată de lege este autoritatea locală, care în baza unor acte administrative NEANULATE, stabileşte conform documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, a registrelor agricole, a evidenţelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidenţe agricole sau cadastrale valoarea terenului pe categorii de folosinţă pentru care se aplică art. 258 Calculul impozitului, din Codul fiscal: (1) Impozitul pe teren se stabileşte luând în calcul numărul de metri pătraţi de teren, rangul localităţii în care este amplasat terenul şi zona şi/sau categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local. 3) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută la alin. (4), iar acest rezultat se înmulţeşte cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut la alin. (5). (7) Înregistrarea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază de documente, anexate la declaraţia făcută sub semnătura proprie a capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru major al gospodăriei, potrivit normelor prevăzute la art. 293, sub sancţiunea nulităţii. Drept pentru care, autoritatea locală emite un act administrativ numit decizie de impunere, prin care înregistrează conform unor documente justificative, categoria de folosinţă pentru care se face impunerea. Pe baza deciziei de impunere se calculează impozitul pe teren, pe categorii de folosinţă, pentru care, la înstrăinare se emite un certificat fiscal – act administrativ neanulat, pe baza căruia notarul încadrează tranzacţia din actul de vânzare. Ori ANAF in RIF-uri a analizat toate acte şi a evaluat foarte clar categoria de folosinţă ca fiind teren agricol situat fie în extravilan fie în intravilan, încălcând însă actul administrativ fără să ceară anularea lui la instanţa competentă, dar şi atribuindu-şi prerogative pe care legea nu i le permite.
Data adaugarii: 09-Mai-2019

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X