UPDATE in 19 martie 2020. Guvernul a anuntat ca a stabilit conditiile pentru somajul tehnic in timpul starii de urgenta. Potrivit actului normativ aprobat, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizația de care beneficiaza salariatii va fi suportata de stat.
Primele estimari arata ca aproape 500.000 de contracte de munca urmeaza sa fie suspendate. Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza. Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.
De prevederile prezentate mai sus vor beneficia salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin. Examen Consultant Fiscal 2024 Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor Operare SAGA Exemple practice si recomandari Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
"O alta masura foarte importanta pe care am luat-o este aceea de a asigura plata somajului tehnic, plata angajatilor care intra in somaj tehnic din bugetul Ministerului Muncii, prin intermediul ANOFM, prin bugetul de somaj. Practic, aici am luat aceasta decizie pentru ca este clar ca foarte multe companii sunt afectate direct sau indirect de epidemie si multe companii, pentru ca li s-au redus veniturile, li s-au redus incasarile,
Firmele a caror activitate va fi afectata de noul virus pot primi certificate de situatie de urgenta de la stat, pe care le pot utiliza pentru a obtine credite, dar si ca sa renegocieze contracte cu partenerii.
Guvernul doreste sa elibereze prin Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri certificate pentru situatii de urgenta pentru firmele care isi vor inchide activitatea din cauza coronavirusului. De retinut faptul ca certificatele se acorda doar in perioada in care functioneaza starea de urgenta in Romania, perioada decretului, pentru a beneficia de banii de la stat in cazul somajului tehnic. Acest certificat va fi emis online.
Certificatele de Situatie de Urgenta pot fi solicitate, pentru inceput, de firmele care isi desfasoara activitatea in cel putin unul dintre urmatoarele sectoare: transport, turism, horeca, organizari de evenimente, publicitate, invatamant privat si activitati adiacente, industria confectiilor, incaltamintei si pielariei, servicii destinate populatiei. Pentru a-l obtine, companiile trebuie sa dovedeasca faptul ca au incasari cu 40% mai mici fata de perioada similara a anului trecut. Guvernul vrea sa impuna o serie de criterii pentru obtinerea certificatului de urgenta. Compania va depune o declaratie care contine datele companiei, motivul si justificarea solicitarii si o declaratie pe proprie raspundere pe baza unei semnaturi electronice.
Pentru a fi considerat eligibil un operator economic, se iau in calcul urmatoarele date interne: balanta contabila, dovada contractelor suspendate, marimea companiei. Totodata, firma nu trebuie sa aiba datorii la bugetul de stat si trebuie sa prezinte dovada contractelor de munca si obligativitatea pastrarii angajatului pentru cel putin inca 6 luni.
Ce avantaje ofera somajul tehnic si care sunt conditiile? Afla mai multe informatii despre procedura pe care trebuie s-o urmeze firmele privind somajul tehnic! >>
Iata mai jos prevederile documentului:
Art. XI. – (1) Pe perioada starii de urgenta instituita prin Decretul Presedintelui Romaniei nr.195/2020, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platite din fondul de salarii, se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
(2) Angajatorii care beneficiaza de prevederile alin. (1) au obligatia sa mentina raporturile de munca ale persoanelor in cauza pe o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii dupa suspendarea raporturilor de munca conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. XII – (1) In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei prevazute la art.XI, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca sau a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, intocmita conform modelului prevazut in Anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta, insotita de urmatoarele documente:
a) certificatul de situatie de urgenta eliberat de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri;
b) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia prevazuta la art. 1, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, intocmita conform modelului prevazut in Anexa nr. 2 la prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Modelul certificatului prevazut la alin.(1) lit.a) si conditiile de acordare a acestuia se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, in termen de maximum 5 zile de la intrarea in vigoare prezentei ordonante de urgenta.
Art. XIII. – (1) Documentele prevazute la art.XII alin. (1) se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
(2) Decontarea, din bugetul asigurarilor pentru somaj, a sumelor platite cu titlu de indemnizatie se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.
Art. XIV. – Sumele platite din bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. XI alin. (1) se reintregesc din fonduri externe nerambursabile de catre Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman
Art. XV. - Utilizarea sumelor virate in contul angajatorului din bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute la art. XIII alin. (2), cu alta destinatie decat cea stabilita in prezenta ordonanta atrage dupa sine raspunderea penala.
Citeste si - Masurile anticriza ale Guvernului: somaj tehnic, linii de credit pentru firme, rambursari de TVA