Dezbatem in continuare care este procedura contabila /fiscala pentru scoaterea din evidenta a creantelor si datoriilor. Specialistul nostru prezinta ce obligatii au entitatile, potrivit reglementarilor contabile in vigoare.
Scoaterea din evidenta a creantelor si datoriilor: raspunsul specialistului
La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora, conform punctului 328 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.
Termenul de prescriptie al creantelor nefiscale este in general 3 ani. Trebuie sa analizati contractele incheiate si sa stabiliti care este momentul din care incepe sa curga termenul de prescriptie, precum si sa analizati daca au existat evenimente care au intrerupt termenul de prescriptie.
In privinta datoriilor, daca nu ati efectuat demersuri pentru achitarea sau compensarea acestora, consider ca anularea nu se efectueaza ”potrivit legii”.
Totusi, in baza deciziei administratorului (raspunderea privind anularea datoriei revine acestuia), datoriile prescrise, scutite sau anulate potrivit legii sunt cuprinse in cadrul veniturilor din exploatare.
Potrivit reglementarilor contabile in vigoare, aprobate prin OMFP 1802/2014, anularea unei datorii se evidentiaza in contabilitate prin recunoasterea unui venit:
401 = 7588
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
- Aug 06100 locuri disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Sep 3062 locuri disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 73
2024, Hotel Crowne Plaza, BucurestiVezi detaliiInscriere - Sep 3099 locuri disponibileVideo Seminarul National de Legislatia Muncii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2239 locuri disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 22100 locuri disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Anularea unei datorii nu este o operatiune impozabila din punct de vedere al tva, nefiind o livrare de bun sau o prestare de serviciu, deci nu exista incidente din punct de vedere al tva.
In concluzie, in momentul anularii unei datorii se recunoaste in contabilitate un venit, in baza deciziei adiministratorului, venit impozabil, iar operatiunea nu este in sfera tva.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Economist.