email
Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere spatiu unei persoane juridice. Era obligatorie reevaluarea lunara?

Inchiriere spatiu unei persoane juridice. Era obligatorie reevaluarea lunara?
chiriefacturamonografie contabila

Analizam studiul de caz al unei companii care a inchiriat un spatiu unei persoane juridice. Prin contract, chiria este stabilita la o anumita suma in euro, platibila lunar in baza facturii emise in lei la cursul de schimb comunicat de catre BNR valabil in ziua emiterii facturii.

Totodata, contractul prevede si obligatia chiriasului de a constitui in favoarea firmei, inainte de inceperea derularii contractului, o garantie de buna executie stabilita prin contract la o suma in euro. Garantia de buna executie se constituie conform contractului prin transfer bancar, in lei, la cursul de schimb comunicat de BNR valabil in ziua efectuarii platii acestei garantii de catre chirias.

In momentul in care a incasat garantia de buna executie, compania a efectuat in contabilitate inregistrarea 5121 = 167 in lei, din acest moment nascandu-se si datoria firmei fata de chirias in ceea ce priveste restituirea acestei garantii la incheierea contractului daca nu exista motive pentru retinerea acesteia. La incheierea contractului, chiriasul a solicitat restituirea garantiei de buna executie. Compania a efectuat restituirea sumei in lei incasata, asa cum a fost reflectata in evidenta contabila in contul 167 la data incasarii. Chiriasul a solicitat returnarea unei sume in lei, insa calculata pornind de la suma initiala in euro calculata la cursul BNR valabil in data in care noi am efectuat restituirea sumei.

In acest caz, era necesara o reevaluare lunata pentru garantia de buna executie, inregistrata in lei conform evidentelor contabile.
 

Inchiriere spatiu unei persoane juridice: raspunsul specialistului

Garantia la contractul de inchiriere este o suma de bani pe care proprietarul o solicita chiriasului si care poate reprezenta valoarea insumata a chiriei pentru una sau cel mult trei luni. Garantia nu este o plata in avans a chiriei, ci o asigurare pentru proprietar in cazul unor cheltuieli neprevazute care ar putea aparea din vina exclusiva a chiriasului sau pentru nerespectarea conditiilor prevazute in contractul de inchiriere de catre acesta. Garantia poate fi utilizata de proprietar si in cazul in care chiriasul paraseste locuinta inainte de expirarea contractului sau fara sa ofere proprietarului un preaviz. Procedura dispune ca aceasta suma sa fie depusa intr-un cont bancar, la dispozitia proprietarului.

Garantia nu este purtatoare de TVA, iar in contractul de inchiriere trebuie prevazuta suma care se depune sub forma de garantie.

Inchirierea unui spatiu este reglementata de Codul civil (capitolul V Contractul de locatiune, articolele 1777-1850), de Legea locuintei nr. 114/1996, cu modificarile ulterioare, la cap. III si de Legea privind inchirierea locuintelor din proprietatea publica a statului din 2017, cu completarile ulterioare.

Toate aceste detalii, dar si altele care pot sa apara in functie de fiecare situatie in parte trebuie mentionate in contractul de inchiriere.

Din punct de vedere al reglementarilor contabile, avem in vedere urmatoare dispozitii din O.M.F.P. nr. 1.802/2014, cu modificarile ulterioare:

- cele ale pct. 7 alin. (1) care stabilesc ca evidenta contabila se tine in limba romana si in moneda nationala;

- prevederile pct. 7 alin. (2) referitoare la faptul ca operatiunile efectuate in valuta se inscriu atat in moneda nationala, cat si in valuta;

- prevederile pct. 89 care dispun ca pentru creantele si datoriile inregistrate in lei, dar a caror decontare se efectueaza in functie de cursul unei valute, eventualele diferente care rezulta din evaluarea lor se inregistreaza la alte venituri sau alte cheltuieli financiare, dupa caz;

- dispozitiile pct. 323 care stabilesc ca diferentele de valoare care apar cu ocazia decontarii creantelor si datoriilor exprimate in lei, in functie de un curs valutar diferit de cel la care au fost inregistrate initial pe parcursul lunii sau fata de cele la care sunt inregistrate in contabilitate trebuie recunoscute in luna in care apar, la alte venituri sau cheltuieli financiare.

Asa cum rezulta din functiunea contului 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate", diferentele favorabile si nefavorabile aferente datoriilor exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea acestora la finele lunii, respectiv la inchiderea exercitiului financiar, se inregistreaza in contul 768 „Alte venituri financiare" sau in contul 668 „Alte cheltuieli financiare".
Inregistrarile in evidenta contabila se efectueaza:

Inregistrarea garantiei conform contractului incheiat:
5121                              =                      167
„Conturi la banci in lei"          „Alte imprumuturi si
                                                   datorii asimilate"

Restituirea garantiei:
%                                  =                       5121
                                                 „Conturi la banci in lei"
167
„Alte imprumuturi si
datorii asimilate"
668
„Alte cheltuieli financiare"

Transferul garantiei se efectueaza la cursul BNR de la data efectuarii operatiunii.

Gasesti mai multe informatii despre aceasta speta in Revista romana de contabilitate si monografii contabile

Cum tii pasul cu modificarile legislatiei fiscal-contabile? Apeleaza la Revista Romana de Contabilitate si Monografii Contabile, o publicatie de specialitate al carei nume s-a raspandit instantaneu in randul contabililor si expertilor contabili din Romania. Si asta deoarece ea ofera solutiile concrete ale unor probleme de maxima actualitate din mediul fiscal-contabil.
Cuprinde stiri la zi despre modificarile legislative si despre implicatiile lor, monografii contabile complete, solutii impecabile ale aspectelor controversate si, mai ales, exemple practice extrase din activitatea cotidiana a contabililor din Romania. Beneficiaza acum de oferta speciala pe care ti-am pregatit-o! ►

de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Amenda de pana la 4.000 lei pentru lipsa politicilor si procedurilor contabile!


Pachetul de POLITICI SI PROCEDURI CONTABILE va ajuta sa evitati o amenda de pana la 4.000 lei pentru lipsa setului complet de politici si procedur.

Atentie, cele doua lucrari mentionate mai sus sunt in perfecta concordanta cu noile reguli de intocmire a politicilor si a procedurilor contabile, reguli introduse de:

  •   OMFP nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulerioare;
  •   OMFP nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile;
  •   Legea nr. 227/2015 privind noul Cod fiscal.
  •   Legea 263/2019
  •   OUG 78/2019
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
chiriefacturamonografie contabila


Data aparitiei: 01 Septembrie 2021

Votati articolul "Inchiriere spatiu unei persoane juridice. Era obligatorie reevaluarea lunara?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Regimul fiscal-contabil al microintreprinderilor. Ghid pentru 2023

    • Afacerea dvs. este incadrata ca microintreprindere? Atunci cu siguranta vi se pare o mare provocare sa cunoasteti in detaliu cadrul legislativ, avand in vedere ca multe prevederi sunt greu de interpretat si ca au aparut recent o multime de noutati fiscale.  ...» citeste mai departe aici

  • Ce planuri de dezvoltare exista pentru SPV. Raspunsul ANAF pentru CCF

    • CCF (Camera Consultantilor Fiscali) a trimis recent catre ANAF mai multe propuneri pentru imbunatatirea SPV-ului. Reprezentantii institutiei au scos in evidenta faptul ca, in prezent, nu pot fi acordate drepturi diferentiate diferitelor persoane care acceseaza un cont de SPV al unei societati (spre exemplu, administratorii, angajatii unei societati).  “In acest sens, in masura in care contul de SPV este asociat administratorului, ca persoana imputerni...» citeste mai departe aici

  • 30 mai 2023 este termenul limita pentru depunerea Formularului 394

    • Marti, 30 mai 2023, este un termen limita important pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care realizeaza anumite tipuri de achizitii. Mai exact, este  data pana la care mai pot depune Formularul 394.  Formularul 394 reprezinta ”Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si...» citeste mai departe aici

  • Persoana responsabila in aplicarea Legii 129/2019, o noua obligatie pentru firme?

    • Prezentam in continuare daca o firma are obligatia de a desemna o persoana responsabila in aplicarea Legii 129/2019 privind spalarea banilor sau nu. Mai exact, este necesara, potrivit legislatiei in vigoare, desemnarea unui angajat in relatia cu Oficiul de spalarea banilor, astfel incat sa intocmeasca politici, proceduri de raportare chiar daca nu sunt tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a ...» citeste mai departe aici

  • Bilantul contabil: Cum se calculeaza numarul de salariati?

    • Ne propunem ca, prin prezentul articol, sa prezentam cum se calculeaza si care este numarul mediu de salariati care se trece in bilant la o societate care pe parcursul anului 2022 are urmatoarea structura de personal: - 5 persoane angajate cu 8 ore/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 1 ora/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 2 ore/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 4 ore/zi de la data de 11.04.2022; - 1 persoana cu contra...» citeste mai departe aici

  • Venituri din mai multe surse. Ce taxe are de platit o persoana fizica in 2023

    • Vom afla, in cele ce urmeaza, ce taxe are de platit o persoana fizica in 2023 (care este si salariat), in situatia in care obtine urmatoarele venituri: - chirii peste 100.000 lei; - PFA norma de venit, norma 31.600 lei; - terenuri agricole: cereale 30 h * norma de venit 257 lei = 7.710 lei. Asadar, in cazul in care veniturile au fost realizate in anul 2022: Referitor la CAS, potrivit art. 137 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 22...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2023!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X