email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia pentru concediul medical de carantina. Ce trebuie sa stie angajatorii

Indemnizatia pentru concediul medical de carantina. Ce trebuie sa stie angajatorii
indemnizatieconcediu medicalFNUASSOUG 74/2021

Modalitatea de acordare a concediilor medicale a fost modificata de la 1 august, potrivit OUG 74/2021. In cazul persoanelor care au fost izolate la intoarcerea deplasarii in interes personal dintr-un stat incadrat intr-un risc epidemiologic, indemnizatia de carantina se susporta din FNUASS doar o perioada de 5 zile in loc de 14 zile. 

In noul context legislativ, cine suporta diferenta de indemnizatie de carantina (diferenta dintre 5 zile calendaristice suportate din FNUASS si restul zilelor calendaristice inscrise in certificatul de concediu medical)? Au firmele vreo obligatie in acest caz? Iata cum interpreteaza legislatia actuala specialistul nostru! 

Citeste si: Cum trebuie sa gestioneze angajatorii noua modalitate de acordare a concediilor medicale, potrivit CNAS
 

Indemnizatia pentru concediul medical de carantina: raspunsul specialistului

Potrivit art. 22 alin. (1 1) din OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, asa cum a fost completet prin OUG nr. 74/2021, Prin exceptie (...), indemnizatia (...) se suporta pentru o perioada de 5 zile din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in cazul in care se instituie masura carantinei la intoarcerea pe teritoriul Romaniei, pentru o persoana care s-a deplasat in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art. 37 alin. (5) din ordinul comun Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017 privind Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate modificat prin Ordin 1398/729/2021 Prin exceptie de la prevederile alin. (4), in cazul in care se instituie masura carantinei la intoarcerea pe teritoriul Romaniei, pentru o persoana care s-a deplasat in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, din perioada cuprinsa in concediul medical pentru carantina se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate numai indemnizatia aferenta primelor 5 zile de carantina. .

Chiar daca art.22 alin.(1 1) din OUG nr.158/2005 face trimitere la Norme, Ordinul nr.1398/729/2021 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, nu aduce prea multe clarificari in vederea aplicarii acestei masuri.

Actele normative mentionate mai sus nu prevad in sarcina angajatorului obligatia de a suporta indemnizatia pentru carantina pentru diferenta de zile din concediul medical.

Prin urmare, incepand cu data de 1 august 2021, in cazul in care se instituie masura carantinei la intoarcerea pe teritoriul Romaniei, pentru o persoana care s-a deplasat in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, din perioada cuprinsa in concediul medical pentru carantina se suporta din bugetul FNUASS numai indemnizatia aferenta primelor 5 zile de carantina.

Certificatul de concediu medical eliberat de medicul curant, pe baza certificatului eliberat de directia de sanatate publica, va cuprinde toata perioada de carantina, insa indemnizatia va fi platita doar pentru primele 5 zile de concediul medical, indemnizatie care va fi suportata din FNUASS.

In opinia mea, diferenta de zile din certificatul de concediu medical (9 zile din cele 14 zile) va folosi pentru justificarea absentelor de la locul de munca, astfel ca salariatul va fi pontat in aceste zile in concediu medical, deci absent motivat, dar fara plata indemnizatiei.

Diferenta intre concediile medicale pentru carantina eliberate ca si regula generala si concediile medicale eliberate in cazul persoanelor care s-au deplasat intr-o zona cu risc, se poate face prin completarea pe verso-ul formularului, la ruprica Observatii , pe langa numarul certificatului eliberat de directia de sanatate publica, si mentiunea care sa ajute angajatorii sa diferentieze concediile medicale pentru carantina. Salariatul poate prezenta angajatorului si certificatul eliberat de directia de sanatate publica sau poate completa o declaratie pe proria raspundere in acest sens.

Prin urmare, in cazul persoanelor care pleaca in interes personal in tari in care este un risc epidemiologic, daca la intoarcere este obligatorie carantina, statul va suporta numai costul primelor 5 zile de concediu de carantina, potrivit prevederilor sus-mentionate, si nu exista obligatia in sarcina angajatorului a platii indemnizatiei de carantina pentru diferenta de zile din concediu medical pentru carantina.



Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Alina Elena - Consultant fiscal. 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
indemnizatieconcediu medicalFNUASSOUG 74/2021


Data aparitiei: 13 Septembrie 2021

Votati articolul "Indemnizatia pentru concediul medical de carantina. Ce trebuie sa stie angajatorii":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 6 carti pentru o cariera de succes in contabilitate

    • Domeniul contabilitatii este unul care necesita o adaptare constanta la modificarile din Codul Fiscal. Succesul in aceasta cariera complexa depinde in mare masura de actualizarea permanenta a cunostintelor si de intelegerea profunda a legislatiei fiscale. De aceea, am selectat sase lucrari de specialitate care se remarca prin actualitatea si complexitatea lor, fiind indispensabile pentru orice profesionist in contabilitate care doreste sa exceleze. Prin combinarea t...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim brut din agricultura si industria alimentara de la 1 iulie 2024

    • Conform art. 1 din HG 598/2024, incepand cu data de 1 iulie 2024, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.700 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 168,000 ore pe luna, reprezentand 22,024 lei/ora. Astfel, textul citat ...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura si formularele utilizate pentru modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor

    • Potrivit prevederilor art.88 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii au obligatia de a aduce la cunostinta organului fiscal central modificarile intervenite in datele declarate initial, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.   In practica,  organele fiscale au constatat situatii in care d...» citeste mai departe aici

  • D406 (SAF-T): termenele de raportare pentru contribuabili mijlocii

    • Incepand cu 01.01.2024, o societate comerciala a trecut la categoria contribuabililor mijlocii. In cele ce urmeaza, veti afla termenele de transmitere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T). Referintele legislative relevante sunt disponibile in Ordinul nr. 1783/2021, care detaliaza procedurile si termenele de raportare pentru fisierul SAF-T, informeaza specialistii PortalCo...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X