Expertul nostru in domeniu prezinta in continuare care este procedura prin care se solicita rambursarea de TVA si cum se pregatesc actele pentru control.
Este important de precizat ca societatea are facturi de livrare servicii si facturi de achizitii de servicii. Obligatoriu trebuie sa prezinte la control si contractul de prestari de servicii fie achizitie, fie livrare? Dar in situatia in care exista operatiuni cu persoanele afiliate? Ce mai pot cere in plus cei de la control? Iata lamuririle oferite de specialistul nostru.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Control rambursare TVA: raspunsul specialistului
Pentru rambursarea TVA este util sa aveti pregatite urmatoarele documente:
- balantele analitice din lunile / luna din care provine suma de TVA solicitata la rambursare;
- balanta si decontul de TVA din perioada imediat urmatoare depunerii decontului cu optiunea de rambursare din care sa rezulte faptul ca nu ati preluat in acest decont suma solicitata la rambursare;
- jurnalele de vanzari si de cumparari din perioada aferenta TVA solicitat la rambursare;
- contractele valabile si situatiile de lucrari / devize, dupa caz, semnate de ambele parti care au stat la baza facturilor de pe care s-a dedus TVA, pentru justificarea deducerii acestuia;
- contractele, alte documente incheiate cu beneficiarii dvs din care sa rezulte modul corect de emitere, de catre dvs, a facturilor si implicit modul si perioada corecta de colectare a TVA;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- daca ati dedus TVA din facturi de chirie imobil, sa aveti copie de pe notificarea pentru taxarea chiriei depusa de firma care o factureaza;
- documentul din care rezulta calitatea de reprezentant al societatii pentru persoana care reprezinta societatea - pentru administrator: actul constitutiv sau ultima modificare de la Registrul Comertului (AGA si cererea de mentiuni eliberata de ONRC);
- toate documentele justificative sa fie corect si complet intocmite;
- declaratii / deconturi depuse pentru perioadele fiscale / perioada fiscala pentru care s-a solicitat rambursarea TVA;
- documentele justificative (facturi, bonurile de combustibil) pe baza carora s-a colectat / s-a dedus TVA-ul din deconturile depuse si care au generat TVA de recuperat sa fie aranjate cronologic si in ordinea in care acestea apar in jurnalele de TVA aferente fecarei luni;
- dosarul preturilor de transfer - in cazul in care au avut loc operatiuni intre persoane afiliate pentru perioada solicitat la rambursare.
Recomandat este sa le solicitati inspectorilor care vor efectua controlul daca doresc anumite documente sa fie traduse (in cazul in care aveti documente emise intr-o alta limba decat romana);
La debutul controlului este recomandat sa le oferiti inspectorilor informatii cit mai clare si detaliate asupra activitatii desfasurate de societate, asupra ciclului de productie, astfel incit inspectorii sa se familiarizeze cu acestea.
In cazul tranzactiilor cu persoane afiliate documentele de pregatit sunt similare oricarei alte societati.
Din documente este necesar sa reiasa ca ati utilizat preturi similare cu clienti independenti.
De asemenea este necesar sa monitorizati volumul tranzactiilor in functie de care aveti sau nu obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer.
In cazul in care nu aveti aceasta obligatie legala, insa organele de control solicita, trebuie sa pregatiti si dosarul preturilor de transfer.
Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Ordinul la care se face referire mai sus este ordinul nr. 442/2016 din 22 ianuarie 2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitarea dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer
Conform acestuia este necesar sa intocmiti dosarul preturilor de transfer:
a) anual, numai daca sunteti mari contribuabili si valoarea tranzactiilor cu persoanele afiliate depaseste :
- 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata lacursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
b) numai la cererea organelor de control, daca sunteti mari contribuabili si nu depasiti criteriile de mai sus sau contribuabili mici si mijlocii daca valoarea tranzactiilor cu persoanele afiliate depaseste:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursulde schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata lacursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Contribuabilii/Platitorii desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie descrise mai sus vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare. (art. 2, alin, (5) din Ordinul 442/2016).
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Vera Constantin - Expert contabil.