Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte. Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de avansurile acordate altor furnizori. Daca un client plateste o suma inainte ca entitatea sa transfere acestuia un bun sau un serviciu, in momentul incasarii, entitatea inregistreaza o datorie fata de client. In acest caz, datoria fata de client reprezinta obligatia entitatii de a transfera clientului bunurile sau serviciile pentru care a incasat suma respectiva.
Societatea SimaInvest SRL, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, are ca obiect de activitate productia de utilaje. Se incheie in cursul lunii februarie un contract de livrare produse finite cu un client din Romania AviProd SRL.
SimaInvest SRL solicita clientului AviProd SRL achitarea unui avans in procent de 50% din valoarea produselor finite ce urmeaza a fi livrate in luna octombrie si se emite factura de avans. In luna urmatoare se livreaza produsele conform contractului incheiat si se intocmeste factura la final. Tot in cursul lunii februarie, SimaInvest SRL a primit o comanda pentru o livrare intracomunitara de utilaje de la o alta persoana impozabila, inregistrata in scopuri de TVA in Ungaria. Clientul din Ungaria transmite societatii din Romania codul sau de TVA.
Societatea VitaShop doreste sa incaseze contravaloarea bunurilor integral, anterior vanzarii, livrarea urmand a fi efectuata peste 2 luni. De asemenea, SimaInvest SRL plateste un avans in luna martie pentru o achizitie de materii prime din Polonia, care urmeaza sa fie livrate in aprilie. Furnizorul nu emite factura de avans.
Stabilim care este tratamentul aplicabil acestor avansuri, atat din punct de vedere contabil, cat si din punctul de vedere al TVA.
Sumele incasate cu titlu de avans se inregistreaza ca o datorie fata de client (contul 419 «Clienti − creditori»). Entitatea scoate din evidenta acea datorie si recunoaste venituri atunci cand transfera bunurile sau serviciile respective si, prin urmare, isi indeplineste obligatia contractuala.
Avansurile platite furnizorilor se evidentiaza cu ajutorul contului 409 „Furnizori − debitori“, dezvoltat pe conturi sintetice de gradul II astfel:
4091 Furnizori − debitori pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor (A)
4092. Furnizori − debitori pentru prestari de servicii (A)
4093. Avansuri acordate pentru imobilizari corporale (A)
4094. Avansuri acordate pentru imobilizari necorporale (A)
Avansurile primite de la clienti se evidentiaza in contabilitate cu ajutorul contului 419 „Clienti – creditori“ (P).
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Potrivit art. 282 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile art. 282 alin. (1), exigibilitatea taxei intervine la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora.
Astfel, in cazul avansurilor incasate pentru operatiuni desfasurate pe teritoriul national, exigibilitatea taxei intervine la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora.
Inregistrarea facturii de avans emisa catre beneficiarul din Romania:
4111 = %
„Clienti” 419 „Clienti − creditori”
4427 „TVA colectata”
Incasarea avansului:
5121 = 4111
„Conturi la banci in lei” „Clienti”
Emiterea facturii finale:
4111 = %
„Clienti” 7015 „Venituri din vanzarea produselor finite”
4427 „TVA colectata”
Si regularizarea avansului, cu semnul minus:
4111 = %
„Clienti” 419 „Clienti − creditori”
4427 „TVA colectata”
Inregistrarea facturii de avans primite:
% = 404 „Furnizori de imobilizari”
4093 „Avansuri acordate pentru imobilizari corporale”
4426 „TVA deductibila”
Plata avansului se inregistreaza:
404 = 5121
„Furnizori de imobilizari” „Conturi la banci in lei”
Inregistrarea facturii finale:
% = 404 „Furnizori de imobilizari”
2131 „Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)”
4426 „TVA deductibila”
Regularizarea avansului, cu semnul minus:
% = 404 „Furnizori de imobilizari”
4093„Avansuri acordate pentru imobilizari corporale”
4426 „TVA deductibila”
Achitarea diferentei de plata se inregistreaza:
404 = 5121
„Furnizori de imobilizari” „Conturi la banci in lei”
Din punctul de vedere al TVA, se aplica tratamente fiscale diferite pentru avansurile incasate pentru operatiuni desfasurate pe teritoriul national fata de avansurile incasate pentru operatiuni intracomunitare.
In ceea ce priveste avansurile intracomunitare, potrivit art. 283 din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile art. 282, in cazul unei livrari intracomunitare de bunuri, scutite de taxa conform art. 294 alin. (2), exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute la art. 319 alin. (15) sau, dupa caz, la emiterea autofacturii prevazute la art. 319 alin. (9) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/auto factura pana la data respectiva.
Prevederile art. 282 alin. (2) lit. b) nu se aplica in ceea ce priveste livrarile si transferurile de bunuri in cazul livrarilor intracomunitare.
Exigibilitatea determina perioada fiscala in care livrarea intracomunitara scutita se inregistreaza in decontul de taxa pe valoarea adaugata prevazut la art. 323 din Codul fiscal (formularul 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata”) si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal (formularul 390 „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare”).
Potrivit Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, pct. 27, pentru avansurile incasate in legatura cu o livrare intracomunitara de bunuri nu intervine exigibilitatea taxei conform prevederilor art. 283 alin. (2) din Codul fiscal.
Nota:
Daca persoana impozabila opteaza pentru emiterea facturii anterior faptului generator de taxa pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata in conditiile art. 294 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv in cazul incasarii de avansuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii, conform art. 283 alin. (1) din Codul fiscal.
Conform pct. 28 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, faptul generator in cazul unei livrari intracomunitare de bunuri si faptul generator in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri intervin in acelasi moment, respectiv in momentul livrarii de bunuri.
In ceea ce priveste cursul valutar utilizat pentru calculul bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, trebuie avute in vedere urmatoarele prevederi legale:
Potrivit art. 290 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau ultimul curs de schimb publicat de Banca Centrala Europeana ori cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza, iar in cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare prevazut la art. 282 alin. (3)-(8), la data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare.
In situatia in care se utilizeaza cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana, conversia intre monede, altele decat moneda euro, se realizeaza prin intermediul cursului de schimb al monedei euro pentru fiecare dintre monede. In contractele incheiate intre parti trebuie mentionat daca pentru decontari va fi utilizat cursul de schimb al unei banci comerciale, in caz contrar aplicandu-se cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana.
Conform pct. 35 din Normele metodologice date in aplicarea art. 290 alin. (2) din Codul fiscal (inclusiv exemplul prezentat in cadrul acestora), in sensul art. 290 alin. (2) din Codul fiscal, prin ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei se intelege cursul de schimb comunicat de respectiva banca in ziua anterioara si care este valabil pentru operatiunile care se vor desfasura in ziua urmatoare.
In cazul emiterii de facturi inainte de livrarea de bunuri sau prestarea de servicii ori de incasarea unui avans, cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata la data emiterii acestor facturi va ramane neschimbat la data definitivarii operatiunii, respectiv la data regularizarii operatiunii, inclusiv in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare.
In cazul incasarii de avansuri pentru care factura este emisa ulterior incasarii avansului, cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata la data incasarii avansurilor va ramane neschimbat la data definitivarii operatiunii, respectiv atunci cand se fac regularizarile avansurilor incasate.
Incasare avans de la clientul din Ungaria − nu se intocmeste factura de avans:
5124 = 419
„Conturi la banci in valuta” „Clienti – creditori”
Se emite factura si se livreaza utilajele:
4111 = 7015
„Clienti” „Venituri din vanzarea produselor finite”
Si regularizarea avansului, cu semnul minus, utilizand cursul valutar de la data incasarii avansului:
4111 = 419
„Clienti” „Clienti – creditori”
Cu inregistrarea diferentelor de curs valutar:
6651 = 4111
„Diferente nefavorabile de curs valutar „Clienti”
legate de elementele
monetare exprimate in valuta”
Sau:
4111 = 7651
„Clienti” „Diferente favorabile de curs valutar
legate de elementele monetare exprimate in valuta”
Potrivit art. 292 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru.
Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora, conform art. 270 alin. (9) din Codul fiscal.
Daca ambele societati participante la tranzactie au cod valid de TVA, pentru aplicarea scutirii este necesara justificarea transportului, conform art. 10 alin. (7)-(9) din Instructiunile de justificare a scutirii aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/ 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, unde se face trimitere la art. 45a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/ 112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare.
La randul 1 in decontul de TVA, formularul 300, se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari privind baza de impozitare pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, si pentru livrarile intracomunitare de bunuri cu cod T, efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare de cumparatorul revanzator, prevazute la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite. Se inscriu, de asemenea, ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa, formularul 390, numai pentru lunile calendaristice in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru livrarile intracomunitare scutite de taxa in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
Achizitia materiilor prime din Polonia:
Inregistrarea avansului platit pentru achizitia materiilor prime din Polonia se efectueaza utilizand urmatoarea formula contabila:
4091 = 5124
„Furnizori − debitori pentru cumparari „Conturi la banci in valuta”
de bunuri de natura stocurilor”
Potrivit art. 320 alin. (2) din Codul fiscal, persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile prevazute la art. 307 alin. (2)-(4) si (6), trebuie sa autofactureze suma avansurilor platite in legatura cu operatiunile respective cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a platit avansurile, in cazul in care persoana respectiva nu se afla in posesia facturii emise de furnizor/prestator, cu exceptia situatiei in care faptul generator de taxa a intervenit in aceeasi luna, caz in care trebuie sa autofactureze operatiunile respective (si nu avansul).
Observatie!
Se intocmesc autofacturi pentru avansuri platite numai pentru situatia in care persoana este obligata la plata taxei in conditiile prevazute la art. 307 alin. (2)-(4) si (6) din Codul fiscal. Nu se pot autofactura avansurile platite pentru care persoana obligata la plata TVA este furnizorul (conform 307 alin. (1) din Codul fiscal) si nici avansurile platite pentru achizitii intracomunitare.
Avand in vedere ca furnizorul nu a optat pentru emiterea facturii de avans, plata avansului nu genereaza exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata si nu se declara in declaratiile de TVA (nici in formularul 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, nici in formularul 390 „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare”).
La primirea facturii, in luna urmatoare, odata cu livrarea materiilor prime se efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
301 = 401
„Materii prime” „Furnizori”
Si:
4426 = 4427
„TVA deductibila” „TVA colectata”
Potrivit instructiunilor de completare a ormularului 390 „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/pres-tarile intracomunitare”, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru lunile calendaristice in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice.
Exigibilitatea a intervenit integral la data emiterii facturii, deci achizitia se declara in formularul 390 depus pentru luna aprilie, pana pe data de 25 mai.
Potrivit instructiunilor de completare a formularului 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, la randul 5 se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, precum si baza de impozitare pentru achizitiile de bunuri efectuate de catre beneficiarul unei livrari ulterioare efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 307 alin. (4) din Codul fiscal si taxa pe valoarea adaugata aferenta, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitii intracomunitare de bunuri.
La randul 5.1 se inscriu achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara.
La randul 20 se inscriu achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:
La randul 20.1 se inscriu achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inver-sa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea.
Regularizarea avansului se inregistreaza dupa formula contabila, utilizand cursul valutar de la data platii avansului:
401 = 4091
„Furnizori” „Furnizori − debitori pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor”
Cu inregistrarea diferentelor de curs valutar:
6651 = 401
„Diferente nefavorabile de curs valutar legate „Furnizori”
de elementele monetare exprimate in valuta”
Sau:
401 = 7651
„Furnizori” „Diferente favorabile de curs valutar legate
de elementele monetare exprimate in valuta”
Manualul de Politici Contabile a fost actualizat!
Manual de Politici Contabile va ofera acum urmatoarele avantaje:
• 42 de modele de politici contabile
- 100% editabile, usor de personalizat si printat rapid
- respecta fidel cerintele legislative
- elimina riscul erorilor si al omisiunilor in inregistrarile dvs. fiscal-contabile
• accesul imediat cu doar 1 simplu click, oricand si de oriunde
Articole similare
Reparatii autoturisme decontate prin firma de asigurari: MONOGRAFIE CONTABILAClient neincasat: Cum se inregistreaza creantele incerteAvantaje in natura acordate salariatior: MONOGRAFIE CONTABILA pentru plata chiriei si a utilitatilorCadouri de Craciun oferite clientilor: Care este tratamentul contabil al cheltuielilor de protocol?Acordare laptop ca premiu: declaratii, tratament TVA si MONOGRAFIE CONTABILAUltimele articole
Lichidare societate comerciala: formulare si MONOGRAFIE CONTABILACum scoatem din gestiune produsele expirate: documente, MONOGRAFIE CONTABILA si implicatii fiscaleAcordare imprumut salariat: care este monografia contabila?Ghid complet pentru fuziunea societatilor: aspecte sensibile de contabilitateComert online: ce aspecte contabile, fiscale si legale trebuie sa aveti in vedereArticole similare
TOP 3 greseli intalnite in balanta de verificare si cum sa le evitiBalanta contabila: tipuri, structura si cum sa o interpretezi corectBalanta cu patru serii de egalitati: cum calculam soldul final debitor si soldul final creditorBalanta de verificare de la A la Z: analize, corelatii si studii de cazPlafon casierie la o societate cu mai multe puncte de lucru: cum se tine soldul de casa?Ultimele articole
Noi conturi vor completa Planul de Conturi General. Ce semnifica fiecareContribuabili mijlocii: termen depunere Declaratia informativa D406 si ce module trebuie sa continaApar noi CONTURI CONTABILE in Planul de conturi. Vezi ce semnifica fiecare6 schimbari principale la reglementarile contabile oficializate de FinanteSAF-T 2023. Ghid de raportare corecta - scapa de amenzi si controale neprevazute!Articole similare
A aparut Cartea Verde a Contabilitatii 2025: Ghidul tau cu explicatii si solutii pentru subiecte de actualitateReparatii autoturisme decontate prin firma de asigurari: Monografie contabilae-FACTURA B2C: Noutati in 2025, sanctiuni si studii de cazAchizitii intracomunitare de bunuri: Perioada fiscala la TVA in 2025Impozitul pe venit: 6 noutati majore pentru 2025Ultimele articole
Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 4 martie 2025: Noutati fiscale si legislatie explicata de specialisti de topSchimbare denumire firma: Care sunt implicatiile fiscale?Cum poate ChatGPT sa simplifice munca unui contabil si cum altfel poate fi utilizat AI-ul in domeniul contabilitatiiClient neincasat: Cum se inregistreaza creantele incerteEmitere FACTURA catre persoana fizica: Ce este important de stiut