email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum arhivam si pastram documentele?

arhivare documentecontabilitatefiscalitate

Cum arhivam si pastram documentele? 

Avem obligatia de a pastra in arhiva registrele de contabilitate, documentele contabile, precum si documentele justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate. Unde arhivam documentele? Cat timp pastram documentele? Care sunt regulile de arhivare? Inainte de Craciun s-a publicat in Monitorul Oficial Ordinul ministerului economiei si finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile.

1. Unde arhivam documentele?

Avem posibilitatea sa pastram registrele si documentele justificative si contabile astfel:

  • fie la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, dupa caz;
  • fie la alte persoane juridice care dispun de conditii corespunzatoare in baza unor contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros.

Atentie!

Indiferent de locul unde am arhivat documentele financiar-contabile, raspunderea privind arhivarea acestora revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii.

Atunci cand incredintam documentele spre arhivare unei alte persoane juridice trebuie sa instiintam organul fiscal competent despre aceasta situatie.

Cu ocazia controalelor efectuate suntem obligati, la cerere, sa prezentam la domiciliul fiscal documentele solicitate. In acest sens, Fiscul poate interzice arhivarea registrelor, a documentelor justificative si contabile si in alte locatii decat la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, daca considera ca acestea nu sunt pastrate corespunzator.

2. Cat timp pastram documentele?

Regula

Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara trebuie sa le pastram in arhiva timp de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite.

Consilierul Contabilitate te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie! Garantie 30 de zile!

Exceptii

a) Statele de salarii le pastram in arhiva timp de 50 de ani.

b) Documentele financiar-contabile pe care le vom pastra in arhiva timp de 5 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, sunt:

  • Nota de receptie si constatare de diferente;
  • Bon de primire in consignatie;
  • Bon de predare, transfer, restituire;
  • Bon de consum;
  • Bon de consum (colectiv);
  • Fisa-limita de consum;
  • Dispozitie de livrare;
  • Fisa de magazie;
  • Fisa de magazie (cu doua unitati de masura);
  • Lista de inventariere;
  • Lista de inventariere (pentru gestiuni global-valorice);
  • Chitanta;
  • Chitanta pentru operatiuni in valuta;
  • Dispozitie de plata/incasare catre casierie;
  • Decont pentru operatiuni in participatie;
  • Ordin de deplasare (delegatie);
  • Ordin de deplasare (delegatie) in strainatate (transporturi internationale);
  • Decont de cheltuieli (pentru deplasari externe);
  • Decont de cheltuieli valutare (transporturi internationale);
  • Nota de debitare-creditare;
  • Extras de cont;
  • Borderou de primire a obiectelor in consignatie;
  • Borderou de iesire a obiectelor in consignatie;
  • Jurnal privind operatiuni diverse (pentru conturi sintetice);
  • Fisa de cont pentru operatiuni diverse;
  • Fisa de cont pentru operatiuni diverse (in valuta si in lei);
  • Document cumulativ;
  • Decizie de imputare;
  • Angajament de plata.

Important!

Aceste documente se pastreaza pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.

c) Situatia bunurilor de capital care face obiectul ajustarii taxei deductibile, trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

d) Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.

e) In caz de incetare a activitatii, registrele si actele societatii in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, ce nu vor fi necesare vreunuia dintre asociati, se vor depune la asociatul desemnat de majoritate.

In societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni, o parte din acte vor fi depuse la registrul comertului la care a fost inregistrata societatea (registrul actionarilor, registrul sedintelor si deliberarilor adunarilor generale, registrul sedintei si deliberarilor consiliului de administratie, respectiv ale directoratului si consiliului de supraveghere, registrul deliberarilor si constatarilor facute de cenzori si, dupa caz, de auditori interni, in exercitarea mandatului lor si registrul obligatiunilor), iar restul actelor societatii vor fi depuse la Arhivele Nationale.

Registrele tuturor societatilor vor fi pastrate timp de 5 ani.

3. Care sunt regulile de arhivare?

In vederea arhivarii documentelor justificative si contabile trebuie sa respectam urmatoarele reguli generale:

  • documentele le vom grupa in dosare, numerotate, snuruite si parafate;
  • vom grupa documentele in dosare cronologic si sistematic, in cadrul fiecarui exercitiu financiar la care se refera acestea; in cazul fuziunii sau al lichidarii societatii, documentele aferente acestei perioade se arhiveaza separat;
  • dosarele continand documente justificative si contabile le vom pastra in spatii amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor;
  • evidenta documentelor la arhiva o vom tine cu ajutorul Registrului de evidenta in care sunt consemnate dosarele si documentele intrate in arhiva, precum si miscarea acestora in decursul timpului.

Important!

Pentru a elimina din arhiva documentele al caror termen legal de pastrare a expirat se constituie o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupa caz. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal in care se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.

Concluzie

Desi legiuitorul ne-a promis inca din iulie 2007, prin intrarea in vigoare a Legii nr. 259/2007 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, ca pentru anumite documente financiar-contabile termenul de pastrare a documentelor va scadea de la 10 ani la 5 ani, iata ca abia de la sfarsitul anului 2008 beneficiem de aceste reglementari. Arhivarea si pastrarea documentelor este o sarcina importanta pentru orice contabil. Aveti in vedere aceste reguli cand efectuati gruparea in dosare a documentelor! Degajarea spatiului este o problema cu care se confrunta orice entitate.

Acte normative aplicabile:

Pct. 50-57 din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministerului economiei si finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile Art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 Art. 149 alin. (6) din Codul fiscal Art. 261 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale.

Acest articol este preluat din Newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati platitori,  Newsletterul Taxe si Impozite Actual este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit  numarul din noiembrie al  Newsletterul Taxe si Impozite Actual.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
arhivare documentecontabilitatefiscalitate


Data aparitiei: 17 Martie 2009

Votati articolul "Cum arhivam si pastram documentele?":
Rating:

Nota: 4.54 din 5 din 12 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X