email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografie contabila: Factura neincasata. Client in insolventa

insolventacontabilmonografie contabila
Intrebare:

S-a emis o factura catre clientul X, in luna mai 2010, in val de 10.000 lei (cu tva) ramasa pana in prezent neincasata. In octombrie 2010 suntem notificati ca s-a inceput procedura de insolventa. Ne-am inscris la masa credala. Cum procedez contabil si fiscal cu acest client? Va rog, inclusiv monografie contabila.

Raspuns:

Conform prevederilor pct. 56 alin. (3) OMFP 3055/2010 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene: “Pentru creanÅ£ele incerte se constituie ajustări pentru pierdere de valoare.”

Conform prevederilor pct. 189 alin. (1) OMFP 3055/2010 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene:: „(1) CreanÅ£ele incerte se înregistrează distinct în contabilitate (contul 4118 "ClienÅ£i incerÅ£i sau în litigiu" sau în conturi analitice ale conturilor de creanÅ£e, pentru alte creanÅ£e decât clienÅ£ii).
    (2) În scopul prezentării în situaÅ£iile financiare anuale, creanÅ£ele se evaluează la valoarea probabilă de încasat.
    Atunci când se estimează că o creanţă nu se va încasa integral, în contabilitate se înregistrează ajustări pentru depreciere, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.”

Din punct de vedere contabil, in momentul in care apare incertitudinea incasarii creantei (momentul notificarii insolventei), societatea va proceda la inregistrarea creantei respective in contul de clienti incerti:


4118 Clienti incerti sau in litigiu    =    4111 Clienti        10.000 lei


In acelasi timp, societatea ar trebui sa estimeze pe baza informatiilor obtinute despre societatea insoventa (din discutiile cu reprezentantii societatii, din discutiile cu avocatii societatii, etc.) probabilitatea de neincasare a creantei si sa inregistreze in contabilitate o ajustare a valorii creantei ca urmare a riscului de neincasare, astfel:


6814 Cheltuieli de exploatare     =    491 Ajustari pentru deprecierea creantelor
privind ajustarile pentru
deprecierea activelor circulante


Din punct de vedere fiscal, in baza prevederilor art. 21 alin. (4) lit. o) din Codul Fiscal: „pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanÅ£elor incerte sau în litigiu, neîncasate, pentru partea neacoperită de provizion, potrivit art. 22, precum ÅŸi pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanÅ£elor incerte sau în litigiu, neîncasate, în alte situaÅ£ii decât cele prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. n)” reprezinta cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit. În această situaÅ£ie, contribuabilii care scot din evidenţă clienÅ£ii neîncasaÅ£i sunt obligaÅ£i să comunice în scris acestora scoaterea din evidenţă a creanÅ£elor respective, în vederea recalculării profitului impozabil la persoana debitoare, după caz.

Cheltuiala cu provizionul de mai sus poate fi considerata deductibila partial daca sunt indeplinite prevederile de la art. 22, astfel:

“Contribuabilul are dreptul la deducerea … provizioanelor, …, astfel:

   c) provizioanele constituite în limita unui procent de 20% începând cu data de 1 ianuarie 2004, 25% începând cu data de 1 ianuarie 2005, 30% începând cu data de 1 ianuarie 2006, din valoarea creanÅ£elor asupra clienÅ£ilor, înregistrate de către contribuabili, altele decât cele prevăzute la lit. d), f), g) ÅŸi i), care îndeplinesc cumulativ următoarele condiÅ£ii:
    1. sunt înregistrate după data de 1 ianuarie 2004;
    2. sunt neîncasate într-o perioadă ce depăşeÅŸte 270 de zile de la data scadenÅ£ei;
    3. nu sunt garantate de altă persoană;
    4. sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată contribuabilului;
    5. au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului;
   d) provizioanele specifice, constituite potrivit legilor de organizare ÅŸi funcÅ£ionare, de către instituÅ£iile de credit, instituÅ£iile financiare nebancare înscrise în Registrul general Å£inut de Banca NaÅ£ională a României, precum ÅŸi provizioanele specifice constituite de alte persoane juridice similare;
    e) *** Abrogată de L. Nr. 343/2006
    f) *** Abrogată de L. Nr. 343/2006
    g) *** Abrogată de O.G. Nr. 83/2004

j) provizioanele constituite în limita unei procent de 100% din valoarea creanÅ£elor asupra clienÅ£ilor, înregistrate de către contribuabili, altele decât cele prevăzute la lit. d), f), g) ÅŸi i), care îndeplinesc cumulativ următoarele condiÅ£ii:
    1. sunt înregistrate după data de 1 ianuarie 2007;
    2. creanÅ£a este deÅ£inută la o persoană juridică asupra căreia este declarată procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotărârii judecătoreÅŸti prin care se atestă această situaÅ£ie;
    3. nu sunt garantate de altă persoană;
    4. sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată contribuabilului;
    5. au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului.”

In cazul in care, ulterior desfasurarii procedurii de insolventa, clientul respectiv isi plateste datoria fata de societatea dvs., din punct de vedere contabil veti inregistra incasarea si reluarea provizionului la venituri:


4111 Clienti        =    4118 Clienti incerti sau in litigiu    10.000 lei

5121 Conturi la banci        =    4111 Clienti        10.000 lei


491 Ajustari pentru deprecierea creantelor    =    7814 Venituri din exploatare
privind ajustarile pentru  deprecierea activelor circulante

De asemenea, din punct de vedere fiscal, in baza prevederilor art. 20 lit. c), veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere reprezinta venituri neimpozabile.

In cazul in care procedura de insolventa se finalizeaza cu falimentul clientului respectiv, iar societatea dvs. nu reuseste sa incaseze valoarea integrala a creantei, atunci din punct de vedere contabil va inregistra o pierdere din creante, astfel:

491 Ajustari pentru deprecierea creantelor    =    7814 Venituri din exploatare
privind ajustarile pentru
deprecierea activelor circulante

654 Pierderi din creante    =    4118 Clienti incerti sau in litigiu     8.403,36 lei
(valoare neta factura)

4427 TVA colectata        =    4118 Clienti incerti sau in litigiu     1.596,64 lei
(TVA)


Din punct de vedere fiscal, in baza prevederilor art. 21, alin.(2), lit. n) din Codul Fiscal, in cazul in care „procedura de faliment a debitorilor a fost închisă pe baza hotărârii judecătoreÅŸti”, societatea dvs. poate deduce cheltuiala cu pierderea din creante la calculul impozitului pe profit.

In ceea ce priveste valoarea TVA-ului colectat, potrivit prevederilor art. 138 lit. d) se procedeaza la ajustarea bazei impozabile si stornarea TVA-ului colectat asa cu s-a prezentat in inregistrarea contabila de mai sus.

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
insolventacontabilmonografie contabila


Data aparitiei: 11 Noiembrie 2010

Votati articolul "Monografie contabila: Factura neincasata. Client in insolventa":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X