Valabil la 15.09.2011
In cazul garantiilor de buna executie, vor fi partial detaliate anumite aspecte prin cateva prevederi in vigoare, precum si prin intocmirea unei monografii contabile. Se da ca exemplu o societate producatoare de constructii metalice care isi desfasoara activitatea pe baza de comenzi si ofera garantii de buna executie. Aceasta societate are trei asociati rezidenti majoritari, operatiunile aferente firmei fiind atat intracomunitare, cat si extracomunitare. In aceasta situatie, se va vedea si care sunt registrele contabile si fiscale obligatorii.
In primul rand, pentru aceasta activitate, se vor avea in vedere retete de fabricatie, in care sa fie specificate tipurile si cantitatile de materii prime si materiale precum si alte tipuri de cheltuieli care intra la confectionarea produselor respective, deoarece in baza acestor retete se inregistreaza consumul.
Componenta principala a acestei monografii trebuie sa porneasca de la determinarea costului de productie ca valoare de intrare in patrimoniu pentru produsele pe care le realizeaza societatea.
Costul de productie este reglementat de art. 52 din Anexa nr. 1 la Ordinul 3055/2009 privind contabilitatea. Alte cateva prevederi foarte importante din punctul de vedere al costului de productie sunt stabilite de OMFP 1826/2003 privind contabilitatea de gestiune si calculatia costurilor.
In esenta, costul de productie cuprinde costul cu materii prime si materiale consumabile, energie electrica, termica si apa utilizata in scopuri tehnologice, cheltuieli cu salarii si asigurari sociale pentru personalul direct productiv, alte costuri de productie si o cota de cheltuieli indirecte de productie alocata in mod rational asupra procesului de fabricatie.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Manual de politici contabile - Stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Achizitie materii prime, materiale consumabile pentru realizarea constructiilor metalice:
- din Romania
% = 401 "Furnizori"
301 "Materii prime"
4426
TVA deductibila
% = 401 "Furnizori"
3028 "Materiale consumabile"
4426
TVA deductibila
- din tari membre UE:
301 = 401
"Materii prime" Furnizori"
Si inregistrarea TVA prin taxare inverse:
4426 = 4427
TVA deductibila TVA colectata
- din import - state nemembre UE - documentul de inregistrare in contabilitate este Declaratia vamala de import. Pentru astfel de achiztii, in costul materiilor prime/materiale achizitionate intra si cheltuielile cu taxa vamala, comisionul vamal, transport si alte cheltuieli de depozitare si manipulare (daca este cazul). Inregistrarile aferente importului de materii prime si materiale sunt urmatoarele:
301 = 401 cu valoarea materiilor prime
4426 = 446 cu valoarea TVA
301 = 446 cu valoarea comisionului vamal si a taxelor vamale daca este cazul
301 = 401 cu valoarea facturii de transport, daca este cazul.
La achizitii intracomunitare si importuri va trebui la sfarsitul lunii sa fie efectuata si reevaluarea datoriilor in valuta, in situatia in care datoria catre furnizori nu este achitata pana la sfarsitul lunii. Reevaluarea datoriilor si creantelor in valuta se face in conformitate cu pct. 186 din OMEF 3055/2009, la cursul BNR din ultima zi bancara a lunii.
Inregistrarea consumului de materii prime si materiale consumabile, conform tehnologiei de fabricatie, in baza retetelor de productie intocmindu-se si bonurile de consum.
601 "Cheltuieli cu materii prime" = 301 "Materii prime"
6028 "Cheltuieli cu alte materiale consumabile" = 3028 "Materiale consumabile"
Inregistrarea cheltuielilor cu manopera:
Cheltuieli cu salarii directe si asigurari sociale
641 "Cheltuieli cu salariile personalului" = 421 "Personal - salarii datorate"
645 "Cheltuieli cu asigurari sociale" = 431 "Asigurari sociale"
Energie electrica si apa:
605 "Cheltuieli cu energia si apa" = 401 "Furnizori" .
Realizarea productiei:
345 "Produse finite" = 711 "Venituri aferente costurilor stocurilor de produse" - cu valoarea totala a cheltuielilor cumulate
Potrivit art. 52 alin. (4) din OMFP 3055/2009, privind contabilitatea in costul de productie se repartizeaza o cota de cheltuilei de productie, legata rational de procesul fabricatiei. Astfel, aceasta cota de cheltuieli indirecte trebuie sa fie corect stabilita, sa aiba legatura cu productie si sa fie aferente perioadei la care se evalueaza costul de productie. Acelasi act normativ stabileste ca manopera este o cheltuiala directa de productie, prin urmare societatea trebuie sa evalueze mai exact timpul de lucru in productie si in alte activitati, utilizand un pontaj aferent acestor activitati etc.
Vanzare catre clienti a produselor
- la intern
4111 "Clienti" = 701 "Venituri din vanzarea produselor proprii"
4111 "Clienti" = 4427 "TVA colectata".
- in UE - ca livrari scutite de TVA in baza art 143 alin 2 lit.a din Codul fiscal daca se indeplinesc conditiile referitoare la transport si codul de TVA.
4111 "Clienti" = 701 "Venituri din vanzarea produselor proprii"
- in state nemembre UE (exporturi) - scutite cu drept de deducere daca se indeplinesc conditiile prevazute in ordinal MEFOMFP 2222/2006, actualizat prin OMFP 3419/2009, , in baza Declartiei vamale de export.
4111 "Clienti" = 701 "Venituri din vanzarea produselor proprii"
Descarcarea gestiunii produselor vandute:
711 "Venituri aferente costurilor stocurilor de produse" = 345 "Produse finite" .
Se observa functionarea contului 711 ca un cont de echilibru al cheltuielilor de productie, la data la care este realizata vanzarea si functionarea ca un cont de destocaj de productie la data la care se efectueaza vanzarea. Conform functionarii contului 711 "Venituri aferente costului de productie", acesta inregistreaza la data productiei un venit impozabil iar la scaderea din gestiune functioaneaza similar unei cheltuieli.
Referitor la registrele contabile, Conform Legii 82/1991 registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare. Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate incat sa permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile effectuate. Desigur ca aveti obligatia intocmirii si a celorlalte register contabile: registru banca, casa, cumparari, vanzari, operatiuni diverse, balanta de verificare analitica si sintetica.
Referitor la registrele fiscale:
- registru de evidenta fiscala pentru calculul impozitului pe profit;
- registru unic de control;
- obligatoriu se vor completa jurnalele de vanzari si de cumparari (in scopuri de TVA).