Intrebare:
In ce masura poate o societate care are ca obiect de activitate "Comert cu amanuntul al articolelor de fierarie" sa tina evidenta stocurilor cantitativ-valoric? Sunt astfel obligatorii intocmirea zilnica a raportului de gestiune si depunerea declaratiei privind adaosul comercial conform Legii 12/1990? In plus, se poate vinde acelasi produs la preturi diferite, in functie de client?
Raspuns:
Se considera ca metoda cantitativ-valorica se poate utiliza pentru evidenta marfurilor in comertul cu amanuntul, insa este o contradictie logica cu principiul comertului cu amanuntul, ce presupune inregistrarea si evidenta stocului de marfa la pretul de vanzare.
In mod normal, o metoda exclude pe cealalta metoda. Astfel, daca veti utiliza metoda cantitativ valorica, vom intelege ca desfaceti marfuri catre persoane fizice, insa evidenta stocului nu va mai fi tinuta conform pretului cu amanuntul.
In ce priveste raportul de gestiune zilnic, consideram ca acesta se utilizeaza in cadrul altei metode, respectiv metoda global valorica.

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Din punctul de vedere al depunerii declaratiei cu adaosul comercial, conform Legii 12/1990 republicata, cu modificari, consideram ca aveti aceasta obligatie indiferent de metoda contabila adoptata. Obiectivul legii nu tine cont de metoda contabila adoptata, ce are ca scop pe de o parte identificarea marfurilor ce nu au provenienta si protejarea populatiei si pe de alta parte preturile ar trebui sa fie stabilite de piata.
Din punctul de vedere al preturilor de vanzare diferite catre populatie, consideram ca acelasi produs, in aceleasi conditii de vanzare nu poate fi vandut la preturi diferite. Acest lucru nu este prevazut expres in legislatie, ci rezulta din faptul ca potrivit art. 67 din OUG 99/2000 privind comercializarea produselor pe piata, comerciantul trebuie sa afiseze vizibil, lizibil si fara echivoc preturile/tarifele practicate pe unitatea de masura.
Astfel, daca societatea are in aceeasi incinta, la aceeasi ora, 2 clienti ce solicita acelasi sortiment de marfa, nu pot fi comercializate aceleasi produse la preturi diferite.