email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Functionarea unei organizatii fara scop patrimonial. Aspecte juridice si fiscale

impozit pe profitOG 26/2000organizatie fara scop patrimonial





Intrebare:

Presupunem ca se infiinteaza un centru social, avand ca forma de organizare ONG. Studiind legislatia, am inteles ca numai veniturile prezentate in Codul fiscal la art. 15 sunt neimpozabile, pentru celelalte venituri ONG fiind obligat sa plateasca impozit pe profit (bineinteles tinand cont de scutire pana la 15.000 euro respectiv 10% din venituri neimpozabile). Incasarile facute de la apartinatorii persoanelor internate in acest centru reprezinta venit impozabil? Aceste sume sunt venituri din activitati economice? Daca da, atunci nu inteleg de ce poate sa se infinteze acest centru ca si ONG, avand in vedere ca numai activitatea asta o va desfasura si oricum va trebui sa plateasca impozit pe profit pe sumele incasate de la familia persoanelor internate?

Raspuns:

Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii in conditiile OG 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.

Asociatia este definita de art. 4 din acest act normativ ca fiind subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.

Fundatia este definita de art. 15 ca fiind subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, al unor colectivitati.

Art. 46 al ordonantei stabileste urmatoarele:

"(1) Veniturile asociatiilor sau federatiilor provin din:
   a) cotizatiile membrilor;
   b) dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in conditii legale;
   c) dividendele societatilor comerciale infiintate de asociatii sau de federatii;
   d) venituri realizate din activitati economice directe;
   e) donatii, sponsorizari sau legate;
   f) resurse obtinute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale;
   g) alte venituri prevazute de lege.
(2) Veniturile fundatiilor sunt cele prevazute la alin. (1) lit. b)-g)."

Astfel cum prevede art. 48, asociatiile, fundatiile si federatiile pot desfasura orice alte activitati economice directe daca acestea au caracter accesoriu si sunt in stransa legatura cu scopul principal al persoanei juridice.

Asadar, asociatiile si fundatiile pot desfasura activitati economice in mod direct, daca acestea au caracter accesoriu si sunt in stransa legatura cu scopul principal in vederea careia au fost constituite.

Din punct de vedere fiscal, potrivit art. 15 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru urmatoarele tipuri de venituri:

   a) cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;
   b) contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
   c) taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
   d) veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive;
   e) donatiile si banii sau bunurile primite prin sponsorizare;
   f) dividendele si dobanzile obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite;
   g) veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
   h) resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;
   i) veniturile realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
   j) veniturile exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;
   k) veniturile obtinute din reclama si publicitate, realizate de organizatiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale;
   l) sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
   m) veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
   n) sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului III.

Alin. (3) al aceluiasi articol prevede ca organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit si pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, prevazuta la alin. (2). Organizatiile prevazute in acest alineat datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele prevazute la alin. (2) sau in prezentul alineat, impozit calculat prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 alin. (1) sau art. 18, dupa caz.

In conformitate cu prevederile pct. 8 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , organizatiile nonprofit care obtin venituri, altele decat cele mentionate la art. 15 alin. (2) din Codul fiscal , si depasesc limita prevazuta la alin. (3) platesc impozit pentru profitul corespunzator acestora. Determinarea profitului impozabil se face in conformitate cu prevederile de la cap. II, titlul II din Codul fiscal . In acest sens se vor avea in vedere urmatoarele:

   a) stabilirea veniturilor neimpozabile prevazute la art. 15 alin. (2) din Codul fiscal ;
   b) determinarea veniturilor neimpozabile prevazute la art. 15 alin. (3) din Codul fiscal , prin parcurgerea urmatorilor pasi:

   - calculul echivalentului in lei a 15.000 euro prin utilizarea cursului mediu de schimb valutar EUR/ROL comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru anul fiscal respectiv;
   - calculul valorii procentului de 10% din veniturile prevazute la lit. a);
   - stabilirea veniturilor neimpozabile prevazute la art. 15 alin. (3) din Codul fiscal ca fiind valoarea cea mai mica dintre sumele stabilite conform precizarilor anterioare;
   c) stabilirea veniturilor neimpozabile prin adunarea sumelor de la lit. a) si b);
   d) determinarea veniturilor impozabile prin scaderea din totalul veniturilor a celor de la lit. c);
   e) calculul profitului impozabil corespunzator veniturilor impozabile de la lit. d), avandu-se in vedere urmatoarele:

   (i) stabilirea cheltuielilor efectuate in scopul realizarii veniturilor impozabile de la lit. d). Este necesara utilizarea de catre contribuabil a unor chei corespunzatoare de repartizare a cheltuielilor comune;
   (ii) stabilirea valorii deductibile a cheltuielilor determinate conform regulilor de la pct. (i), luandu-se in considerare prevederile art. 21 din Codul fiscal ;
   (iii) stabilirea profitului impozabil ca diferenta intre veniturile impozabile de la lit. d) si cheltuielile deductibile stabilite la pct. (ii);
   f) calculul impozitului pe profit prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 alin. (1) sau la art. 18 din Codul fiscal , dupa caz, asupra profitului impozabil stabilit la lit. e)."

In contextul celor prezentate, apreciem ca, cotizatiile, taxele de inscriere ale membrilor si contributiile banesti sau in natura ale acestora nu sunt impozabile. Alte venituri incasate de la persoanele ingrijite, pentru serviciile prestate, consideram ca reprezinta venituri din activitati economice.

Organizatia este scutita de la plata impozitului pe profit pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozit pe profitOG 26/2000organizatie fara scop patrimonial


Data aparitiei: 06 Ianuarie 2012

Votati articolul "Functionarea unei organizatii fara scop patrimonial. Aspecte juridice si fiscale":
Rating:

Nota: 3.7 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X