Consultantul fiscal Dani Cucu va oferi un raspuns cuprinzator in ce priveste situatia unei asociatii fara scop patrimonial, constituite in baza OG 26/2000, care in baza unor contracte de mandat, in conformitate cu prevederile Codului Civil, alege urmatorii membri: presedinte, vicepresedinte, secretar al Consiliului Director, membru in Consiliul Director si cenzor.
Vom vedea astfel, pentru remuneratiile acordate acestor membri alesi in baza contractelor de mandat, ce contributii datoreaza asociatia in anul 2015, precum si in anul 2016.
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
1. a) Pentru anul 2015, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt incluse in castigul brut din activitati dependente care reprezinta baza de calcul a contributiilor individuale de asigurari sociale obligatorii. Pct. 3 indice 1 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol precizeaza ca in aceasta categorie se includ indemnizatiile persoanelor alese in consiliul de administratie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele, cu exceptia indemnizatiilor cenzorilor, care se incadreaza la art. 296 indice 4 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
Indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt exceptate in mod expres de la plata:
- contributiei de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, in temeiul art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal si pct. 25 pentru aplicarea art. 296 indice 16 lit. d) din Codul fiscal;
- contributiei de asigurare pentru somaj, daca persoana este pensionar, potrivt art. 296 indice 16 lit. c3) din Codul fiscal;
- contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, in temeiul art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal.
Pe cale de consecinta, avand in vedere contributile obligatorii astfel cum sunt enumerate la art. 2 alin. (2) din Codul fiscal, asupra acestor indemnizatii primite de aceste persoane din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial se vor datora celelalte contributii sociale obligatorii, respectiv;
- contributia de asigurari sociale (ambele componente);
- contributia de asigurari sociale de sanatate (ambele componente);
- contributia de asigurari pentru somaj (daca persoana nu are calitatea de pensionar);
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
b) Sumele primite de membrii comisiei de cenzori in anul 2015 intra in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. g) si art. 296 indice 5 din Codul fiscal, fiind exceptate in mod special de la plata:
- contributiei de asigurari pentru somaj, conform art. 296 indice 16 lit. c1) din Codul fiscal;
- contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator la bugetul asigurarilor sociale de stat, conform art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal;
- contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, conform art. 296 indice 16 lit. e2);
- contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, conform art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal.
In aceasta situatie, obligatiile privind calculul, retinerea, virarea si declararea contributiilor sociale datorate vizeaza:
- contributia de asigurari sociale (ambele componente);
- contributia de asigurari sociale de sanatate (ambele componente).
2. a) Incepand cu 1 ianuarie 2016, indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial se supun urmatoarelor contributii sociale obligatorii:
- contributiei individuale de asigurari sociale, potrivit art. 139 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal;
Potrivit pct. 3. alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea Titlului V din Codul fiscal, in categoria sumelor prevazute la art. 139 alin. (1) lit. c) din Codul fiscalse includ indemnizatiile persoanelor alese in consiliul de administratie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele asemenea, cu exceptia indemnizatiilor cenzorilor, care se incadreaza la art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
- contributiei de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit art. 140 din Codul fiscal;
- contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 157 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal;
Potrivit pct. 11 alin. (4) din Normele metodologice pentru aplicarea Titlului V din Codul fiscal, in categoria sumelor prevazute la art. 157 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizatiile persoanelor alese in consiliul de administratie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele, cu exceptia indemnizatiilor cenzorilor, care se incadreaza la art. 157 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
- contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de angajatori, potrivit art. 158 alin. (1) din Codul fiscal;
- contributiei individuale de asigurari pentru somaj, potrivit art. 187 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal;
Potrivit pct. 22 alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea Titlului V din Codul fiscal, in categoria sumelor prevazute la art. 187 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizatiile persoanelor alese in comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele asemenea.
- contributiei de asigurari pentru somaj datorate de angajatori, potrivit art. 188 din Codul fiscal;
- contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 195 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Potrivit pct. 24 alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea Titlului V din Codul fiscal, in categoria sumelor prevazute la art. 195 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizatiile persoanelor alese in consiliul de administratie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele.
Precizam ca in mod asemanator anului trecut, se excepteaza de la plata contributiilor de asigurari pentru somaj veniturile obtinute de pensionari. Temeiul il reprezinta art. 189 pct. 2 din Codul fiscal.
2. Sumele primite sub forma indemnizatiei cenzorilor in anul 2016 se supun urmatoarelor contributii sociale obligatorii:
- contributiei individuale de asigurari sociale, potrivit art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal;
- contributiei de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit art. 140 din Codul fiscal;
- contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 157 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal;
- contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de angajatori, potrivit art. 158 alin. (1) din Codul fiscal;
Pct. 22 alin. (2) si pct. 24 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor nu sunt suficient de clare, neexceptand in mod expres indemnizatiile cenzorilor din categoria indemnizatiilor din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial. Cu toate acestea intrucat baza de calcul a contributiei individuale de asigurari pentru somaj prevazuta la art. 187 alin. (1) din Codul fiscal si cea a contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 195 alin. (1) nu includ in enumerare si aceste tipuri de venituri, consideram ca intentia administratiei fiscale a fost de pastrare a aceluiasi regim de impunere ca si anul anterior.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.
Va asteptam si pe pagina noastra de Facebook sau in Grupul Contabililor din Romania!