Vom analiza astazi cazul unei societati care acorda diurna pe teritoriul tarii in cuantum de 40 lei pe zi, respectiv 50 euro pe zi in cazul deplasarilor in spatiul comunitar (EU).
Avand in vedere acest lucru, vom raspunde urmatoarelor intrebari:
- care este diferenta de diurna care se va considera avantaj in natura pentru angajat incepand cu 01.02.2013 ?
- care sunt retinerile la nivel de angajat regasite pe statul de plata?
- diferenta respectiva odata impozitata pe statul de plata are si alte restrictii fiscale in calculul profitului la unitate?
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- care sunt inregistrarile contabile aferente acestei modificari legislative (monografia contabila)?
Solutia consultantului:
Incepand cu data de 1 februarie 2013, in baza OG 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, art. 55 alineatul (4), litera g) si art. 296 indice 15 s-au modificat. Incepand cu aceasta data, indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, si orice alte sume de aceeasi natura acordate peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice sunt incluse in veniturile salariale si se impoziteaza si, de asemenea, intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
Asadar, diurna ce depaseste limita de 2,5 ori stabilita pentru institutiile publice este impozitata atat la salariat cat si la angajator ajungandu-se, practic, la dubla impunere.
Astfel, pana la abrogarea art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal , diurna ce depaseste 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice:
- intra in baza de calcul al impozitului pe venit;
- intra in baza de calcul a contributiilor sociale;
- intra in baza de calcul al impozitului pe profit.
Pentru datele transmise, pentru deplasarile pe teritoriul tarii, diurna maxima care se poate acorda fara a fi considerata avanataj in natura este de 32,5 lei /zi (de 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutii publice, respectiv 13 lei *2.5 ori). Diferenta pana la 40 lei de 7,5 lei/zi va constitui venit de natura salariala; si se vor retine toate contributiile angajat si angajator, similar salariilor. In cazul deplasarilor in spatiul comunitar, valoarea maxima care s epoate acorda ca diurna este de 87,5 eur/zi (35 eur x 2,5 ori). In cazul acordarii unei diurne de 50 eur intrucat nu depasiti cuantumul maxim admis, indemnizatia acordata nu va constitui venit de natura salariala.
Cheltuielile cu diurna se inregistreaza in contabilitate cu ajutorul contului 625 – "Cheltuieli cu deplasari, detasari si transferari". Acest cont se poate detalia pe analitice distinte, deductibil si nedeductibil.
Pentru exemplificare consideram urmatoarele:
Salariu realizat: 1.000 lei
Diurna 2 zile: 80 lei (2 x 40 lei/zi)
Din care 15 lei venit impozabil
Total venit impozabil: 1.015 lei
CAS individual 10.5 %: 107 lei
Somaj 0.5 %: 5 lei
Asigurari de sanatate 5.5 %: 56 lei
Deducere personala: 250 lei
Venit baza de calcul impozit: 597 lei
Impozit 16%: 96 lei
Venit net: 751 lei
Diurna platita 15 lei
Rest de plata net 736 lei
Pentru aceasta situatie recomandam urmatoarele inregistrari contabile:
625.analitic1 = 542 65
"Cheltuieli cu deplasari, "Avansuri de trezorerie"
detasari si transferari"
625.analitic2 = 542 15
"Cheltuieli cu deplasari, "Avansuri de trezorerie"
detasari si transferari"
542 = 5311 80 lei
641 = 421 1.000
"Cheltuieli cu salariile "Personal - salarii datorate"
Personalului"
421 = %
"Personal - salarii datorate"
4312 107
"Contributia personalului la
asigurarile sociale"
4314 56
"Contributia angajatilor pentru
asigurarile sociale de sanatate"
4372 5
"Contributia personalului
la fondul de somaj"
444 96
"Impozitul pe venituri de
natura salariilor"