Reorganizarea ANAF va fi reglementata si prin proiectul de hotarare publicat recent de institutie pe site-ul propriu.
Va prezentam astfel atributiile institutiei in domeniul fiscal, cuprinse in Proiectul de Hotarare privind reorganizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Atributii in domeniul fiscal:
1. stabileste competenta teritoriala pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si altor venituri administrate potrivit legii;
2. stabileste si aplica procedura de administrare a timbrului de mediu datorat de contribuabili potrivit legii;
3. participa la elaborarea proiectelor de norme metodologice, a modificarilor si completarilor aduse Codului fiscal si Codului de procedura fiscala, precum si a altor legi, care contin prevederi referitoare la impozite, taxe, contributii sociale si alte venituri bugetare, administrate potrivit legii;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a contabilitatii
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
4. asigura inregistrarea contribuabililor, gestionarea registrului contribuabililor, al dosarului fiscal al contribuabililor si a cazierului fiscal, prin structuri proprii si subordonate;
5. organizeaza si administreaza evidenta impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri bugetare, potrivit legii, declarate si platite de catre contribuabili;
6. elaboreaza si aplica procedurile privind evidenta analitica pe platitori si stingere a creantelor prin plata voluntara;
7. organizeaza activitatea de recuperare a creantelor fiscale restante prin aplicarea masurilor de executare silita;
8. efectueaza inspectia fiscala si verificarea fiscala si emite acte administrative fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala;
9. organizeaza activitatea de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, precum si a bunurilor sechestrate in cadrul procedurii de executare silita, potrivit legii;
10.introduce si promoveaza metode de inregistrare fiscala, declarare si plata a impozitelor, taxelor si contributiilor, bazate pe utilizarea tehnologiei informatiei si in sustinerea cerintelor contribuabililor;
11.acorda, la cererea temeinic justificata a contribuabililor, inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante, in conditiile legii;
12. organizeaza activitatea de inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare a creantelor fiscale ale contribuabililor pentru care s-au emis titluri executorii;
13. urmareste incurajarea conformarii voluntare a contribuabililor prin modernizarea si furnizarea de servicii menite sa le faciliteze indeplinirea obligatiilor fiscale;
14. initiaza si desfasoara actiuni legale in cazul neconformarii contribuabililor in indeplinirea obligatiilor de inregistrare fiscala, declarative si de plata;
15. constata si sanctioneaza faptele care constituie contraventii potrivit reglementarilor in vigoare si retine, in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul contraventiei, pentru care legea prevede o astfel de sanctiune;
16. detine, administreaza, analizeaza si evalueaza informatiile fiscale si actioneaza pentru obtinerea de informatii relevante pentru administratia fiscala, din diverse surse, in vederea identificarii atat a unor potentiale riscuri fiscale, cat si a contribuabililor care prezinta risc ridicat din punctul de vedere al administrarii fiscale;
17. indeplineste atributiile si sarcinile prevazute de lege in domeniul autorizarii, atestarii, avizarii persoanelor juridice si fizice care desfasoara activitati de productie, imbuteliere, ambalare, primire, detinere, depozitare si/sau expediere, comercializare, utilizare finala a produselor accizabile;
18. stabileste categoriile de impozite, taxe, contributii si alte venituri date in administrarea sa, care se platesc in contul unic, precum si metodologia de distribuire si stingere a acestora;
19.organizeaza activitatea de monitorizare a colectarii creantelor bugetare prin aplicarea masurilor prevazute de legislatia fiscala in vigoare, precum si a proceselor derulate, potrivit procedurilor aprobate, de catre structurile subordonate;
20.elaboreaza si aplica metodologii de gestiune a arieratelor bugetare si monitorizeaza recuperarea acestora;
21. elaboreaza si aplica procedurile de impunere pentru persoanele juridice si persoanele fizice, conform dispozitiilor legale;
22. elaboreaza si aplica procedurile privind plata voluntara si stabilirea mijloacelor de plata, impreuna cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice;
23. elaboreaza si aplica, prin organele abilitate, proceduri privind alte modalitati de stingere a obligatiilor bugetare pentru care este competenta;
24. participa la estimarea veniturilor bugetare pe care le administreaza si face propuneri privind nivelul veniturilor ce pot fi colectate de la contribuabili, pe baza datelor proprii, a indicatorilor macroeconomici, a politicii fiscale si a legislatiei in vigoare privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare;
25. repartizeaza la nivel teritorial programul de incasari si analizeaza permanent modul de realizare a veniturilor bugetare pentru care are competente legale de administrare;
26. elaboreaza modelul si continutul formularelor utilizate pentru administrarea fiscala, precum si instructiunile de completare a acestora;
27. asigura, potrivit legii, tiparirea formularelor care sunt utilizate in domeniul sau de activitate;
28. elaboreaza procedura pentru preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate si emite actele administrative referitoare la solutia fiscala individuala anticipata si acordul de pret in avans;
29. indruma contribuabilii in aplicarea legislatiei fiscale si procedural fiscale, precum si a prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri;
7
30. asigura indrumarea organelor fiscale teritoriale pentru aplicarea unitara, corecta si nediscriminatorie a prevederilor legislatiei fiscale privind impozitele, taxele, contributiile sociale si celelalte venituri bugetare in vederea aplicarii unui tratament echitabil tuturor contribuabililor;
31. efectueaza actiuni de inspectie fiscala si emite acte administrative fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala;
32. efectueaza actiuni de verificare fiscala a persoanelor fizice si emite acte administrative fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala;
33. elaboreaza norme metodologice si proceduri privind competentele de exercitare, conditiile si modalitatile de efectuare si suspendare a inspectiei fiscale si a verificarilor fiscale la persoane fizice;
34. asigura aplicarea politicii fiscale in domeniul impozitelor, taxelor si contributiilor sociale;
35. organizeaza activitatea privind publicarea pe pagina de internet a Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in conditiile legii, a contribuabililor care inregistreaza obligatii bugetare restante, precum si a altor registre publice prevazute de lege;
36. furnizeaza structurilor specializate ale Ministerului Finantelor Publice informatiile necesare fundamentarii calculului contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene;
37. desemneaza, in conditiile legii, administratorul judiciar/lichidatorul si verifica activitatea acestuia, in situatia in care Agentia sau unitatile sale subordonate detin cel putin 50% din valoarea totala a creantelor debitorilor impotriva carora s-a deschis procedura insolventei;
38. inscrie, prin directiile de specialitate din aparatul propriu si prin structurile din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, cu atributii de administrare a veniturilor bugetare, creantele bugetare administrate de aceasta, la registrele de publicitate mobiliara si imobiliara, in conditiile legii.
39.organizeaza activitatea de recuperare a creantelor restante provenite din colaborare interstatala si de asistenta pentru recuperarea in Romania a creantelor stabilite intr-un alt stat, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat a creantelor stabilite in Romania.
Proiectul integral poate fi consultat aici.