email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?

ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile


Contabilitatea de angajamente este aspectul contabil pe care ne propunem sa il analizam astazi prin intermediul unui caz concret care obliga la anumite sarcini efectuate de contabil.

Astfel, o societate a incheiat un contract de antrepriza cu un constructor pentru realizarea unei constructii. Constructorul nu termina aceasta lucrare, astfel ca societatea doreste sa isi recupereze prejudiciul prin introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Se va vedea astfel daca in aceasta situatie se vor factura sumele incasate si care ar fi monografia acestei operatii.

Intelegm, asadar, ca se doreste, prin introducerea la plata a biletului la ordin, incasarea unei penalitati, a unei sume de sanctionare a constructorului pentru neindeplinirea totala sau partiala a contractului, dar care sa fie incasata peste sumele reprezentind valoarea blocului stabilita prin contract.

Pentru a putea incasa penalizarea (daspagubirea) respectiva, aceasta trebuie sa fi fost stabilita in contract, cu referire exacta la aceasta situatie si sa fie aplicata peste tariful lucrarii. In lipsa unei stipulatii exprese in contract a platii de catre antreprenor a unei penalizari, a unei despagubiri pentru o astfel de situatie (de nefinalizare a lucrarii), cu mentionarea modalitatii de calculul al acestei penalizari (despagubiri), atunci nu se poate incasa suma respectiva de catre dvs.

Pornind de la premisa ca suma in cauza este stabilita in contract, semnat si insusit de ambele parti, atunci, din punct de vedere contabil, aceasta se va inregistra in contabilitate in conturile de terti in corespondenta cu creditul contului de alte venituri din exploatare (cont 7581), conform punctului 180 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:

"180

(3) In conturile de furnizori si clienti se evidentiaza distinct datoriile, respectiv creantele din penalitati stabilite conform clauzelor contractuale, despagubiri datorate pentru contracte intrerupte inainte de termen si alte elemente de natura similara."

si punctului 256 alin. (1) litera e) din aceleasi reglementari:

"256. -

(1) Veniturile din exploatare cuprind:

e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzind veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale [...];".

Conform contabilitatii de angajamente, la punctul 36 alin. (1) din reglementarile contabile mentionate se arata ca "efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sint recunoscute

atunci cind tranzactiile si evenimentele se produc (si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit) si sint inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente."

Fata de cele prezentate, rezulta ca despagubirea respectiva trebuie inregistrata pe venit, ca o creanta fata de antreprenorul respectiv, in anul in care aceasta ar fi devenit "exigibila", adica in anul in care s-a reziliat contractul cu constructorul pentru nefinalizarea lucrarii.

Asadar, in luna decembrie, conform contractului, chiar in lipsa facturii, penalitatea respectiva se va inregistra in contabilitate astfel:

461 = 7581 - cu suma determinata conform celor mentionate in contract.

Din punct de vedere fiscal, facem referire la impozitul pe profit si la TVA.

Acest venit este un venit impozabil la calculul impozitului pe profit, deoarece nu se regaseste expres mentionat intre veniturile neimpozabile enumerate in mod exhaustiv la art. 20 din codul fiscal.

In ceea ce priveste colectarea TVA pentru suma respectiva, avem art. 137 alin. (3) litera b) din codul fiscal, in care se specifica faptul ca penalitatile nu fac parte din baza impozabila pentru TVA:

"(3) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:

a) [...]

b) sumele reprezentind daune-interese, stabilite prin hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;"

Se pune intrebarea daca suma respectiva trebuie facturata sau nu.

La art. 155 alin. (5) si (6) sint mentionate situatiile in care factura este obligatoriu de emis si cind factura nu trebuie emisa in mod aobligatoriu:

(5) Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:

a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;

b) pentru fiecare vinzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile art. 132 alin. (2) şi (3);

c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);

d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).

(6) Prin exceptie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2)."

Din cele prezentate, rezulta ca pentru operatiunile care nu sint inlcluse in baza de impozitare nu este obligatorie emiterea facturii.

Insa, la punctul 71 alin. (1) se precizeaza ca emiterea facturii nu este interzisa, fiind optiunea persoanei impozabile de a factura operatiunile efectuate. In situatia in care factura este emisa, aceasta trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute laart. 155 alin. (19) sau (20) din Codul fiscal, dupa caz.

Asadar, emiterea facturii este optionala, nefiind interzisa, dar nici emiterea ei nu este interzisa.

Personal recomand emiterea facturii, pe care se va inscrie mentiunea "Neinclus in baza de impozitare".

Daca se emite factura, consider ca inregistrarea este:

4111 = 7581 -  cu suma daunelor percepute, stabilita conform contractului.

 
La emiterea biletului la ordin si introducerea lui in banca, se va face inregistrarea:

413 = 461 / 4111 - cu suma respectiva.

La incasarea efectiva la scadenta, in banca, a biletului, pe baza de extras de cont se face inregistrarea:

5121 = 413.

Mentionam ca biletul la ordin trebuie sa fie emis cu respectarea cerintelor impuse la art. 104 si, in special, la punctul 2 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare:

"2.promisiunea neconditionata de a plati o suma determinata;".

 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

NOU! Sistemul e-Factura a devenit obligatoriu!


 Ce aveti de facut pentru a respecta legea?

Raspunsurile exacte va sunt oferite de reputatul consultant fiscal Ionut Jinga. Acesta va explica in detaliu procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii celor 2 instrumente intr-o lucrare “fierbinte” in contextul actual - e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni.

In lucrarea e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni sunt prezentate cele mai delicate intrebari ale contribuabililor privind sistemele e-Factura si e-Transport, inclusiv intrebari din sectiunea specializata de pe site-ul ANAF!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile


Data aparitiei: 14 Ianuarie 2014

Votati articolul "Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X