email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?

ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile


Contabilitatea de angajamente este aspectul contabil pe care ne propunem sa il analizam astazi prin intermediul unui caz concret care obliga la anumite sarcini efectuate de contabil.

Astfel, o societate a incheiat un contract de antrepriza cu un constructor pentru realizarea unei constructii. Constructorul nu termina aceasta lucrare, astfel ca societatea doreste sa isi recupereze prejudiciul prin introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Se va vedea astfel daca in aceasta situatie se vor factura sumele incasate si care ar fi monografia acestei operatii.

Intelegm, asadar, ca se doreste, prin introducerea la plata a biletului la ordin, incasarea unei penalitati, a unei sume de sanctionare a constructorului pentru neindeplinirea totala sau partiala a contractului, dar care sa fie incasata peste sumele reprezentind valoarea blocului stabilita prin contract.

Pentru a putea incasa penalizarea (daspagubirea) respectiva, aceasta trebuie sa fi fost stabilita in contract, cu referire exacta la aceasta situatie si sa fie aplicata peste tariful lucrarii. In lipsa unei stipulatii exprese in contract a platii de catre antreprenor a unei penalizari, a unei despagubiri pentru o astfel de situatie (de nefinalizare a lucrarii), cu mentionarea modalitatii de calculul al acestei penalizari (despagubiri), atunci nu se poate incasa suma respectiva de catre dvs.

Pornind de la premisa ca suma in cauza este stabilita in contract, semnat si insusit de ambele parti, atunci, din punct de vedere contabil, aceasta se va inregistra in contabilitate in conturile de terti in corespondenta cu creditul contului de alte venituri din exploatare (cont 7581), conform punctului 180 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:

"180

(3) In conturile de furnizori si clienti se evidentiaza distinct datoriile, respectiv creantele din penalitati stabilite conform clauzelor contractuale, despagubiri datorate pentru contracte intrerupte inainte de termen si alte elemente de natura similara."

si punctului 256 alin. (1) litera e) din aceleasi reglementari:

"256. -

(1) Veniturile din exploatare cuprind:

e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzind veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale [...];".

Conform contabilitatii de angajamente, la punctul 36 alin. (1) din reglementarile contabile mentionate se arata ca "efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sint recunoscute

atunci cind tranzactiile si evenimentele se produc (si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit) si sint inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente."

Fata de cele prezentate, rezulta ca despagubirea respectiva trebuie inregistrata pe venit, ca o creanta fata de antreprenorul respectiv, in anul in care aceasta ar fi devenit "exigibila", adica in anul in care s-a reziliat contractul cu constructorul pentru nefinalizarea lucrarii.

Asadar, in luna decembrie, conform contractului, chiar in lipsa facturii, penalitatea respectiva se va inregistra in contabilitate astfel:

461 = 7581 - cu suma determinata conform celor mentionate in contract.

Din punct de vedere fiscal, facem referire la impozitul pe profit si la TVA.

Acest venit este un venit impozabil la calculul impozitului pe profit, deoarece nu se regaseste expres mentionat intre veniturile neimpozabile enumerate in mod exhaustiv la art. 20 din codul fiscal.

In ceea ce priveste colectarea TVA pentru suma respectiva, avem art. 137 alin. (3) litera b) din codul fiscal, in care se specifica faptul ca penalitatile nu fac parte din baza impozabila pentru TVA:

"(3) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:

a) [...]

b) sumele reprezentind daune-interese, stabilite prin hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;"

Se pune intrebarea daca suma respectiva trebuie facturata sau nu.

La art. 155 alin. (5) si (6) sint mentionate situatiile in care factura este obligatoriu de emis si cind factura nu trebuie emisa in mod aobligatoriu:

(5) Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:

a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;

b) pentru fiecare vinzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile art. 132 alin. (2) şi (3);

c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);

d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).

(6) Prin exceptie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2)."

Din cele prezentate, rezulta ca pentru operatiunile care nu sint inlcluse in baza de impozitare nu este obligatorie emiterea facturii.

Insa, la punctul 71 alin. (1) se precizeaza ca emiterea facturii nu este interzisa, fiind optiunea persoanei impozabile de a factura operatiunile efectuate. In situatia in care factura este emisa, aceasta trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute laart. 155 alin. (19) sau (20) din Codul fiscal, dupa caz.

Asadar, emiterea facturii este optionala, nefiind interzisa, dar nici emiterea ei nu este interzisa.

Personal recomand emiterea facturii, pe care se va inscrie mentiunea "Neinclus in baza de impozitare".

Daca se emite factura, consider ca inregistrarea este:

4111 = 7581 -  cu suma daunelor percepute, stabilita conform contractului.

 
La emiterea biletului la ordin si introducerea lui in banca, se va face inregistrarea:

413 = 461 / 4111 - cu suma respectiva.

La incasarea efectiva la scadenta, in banca, a biletului, pe baza de extras de cont se face inregistrarea:

5121 = 413.

Mentionam ca biletul la ordin trebuie sa fie emis cu respectarea cerintelor impuse la art. 104 si, in special, la punctul 2 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare:

"2.promisiunea neconditionata de a plati o suma determinata;".

 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile


Data aparitiei: 14 Ianuarie 2014

Votati articolul "Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic: modificari oficiale ANAF

    • Update 10 mai 2024: Va informam ca in Monitorul Oficial nr. 422 din 9 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 874/2024 privind modificarea si completarea anexei la OPANAF nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic. Modificari la Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic Astfel, in Referatul de aprobare a actului normativ, ANAF reaminteste ca Nomenclatorul obligatiil...» citeste mai departe aici

  • Transport si logistica: GHID complet pentru contabili

    • Domeniul transportului si logisticii joaca un rol esential in asigurarea fluxului eficient al bunurilor si serviciilor de la producatori la consumatori. Pentru contabili, intelegerea acestui sector este importanta deoarece implica gestionarea complexa a costurilor, a fluxurilor financiare si a informatiilor contabile intr-un mediu in continua schimbare. Solutii fiscal-contabile pentru antreprenorii implicati in activitati de transport si logistica I...» citeste mai departe aici

  • Lipsa in gestiune: studiu de caz privind monografia contabila si implicatiile fiscale

    • Lipsa la inventar poate fi neimputabila (caz in care, daca nu se incadreaza ca fiind perisabilitate sau alte cazuri strict reglementate la art.25 alin (4). lit.c) din Codul Fiscal, este considerata ca fiind cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal), sau imputabila, si in acest caz cheltuiala este deductibila deoarece inregistrati si un venit aferent suportat de persoanele vinovate de producerea acesteia. Ce facem in situatia in care avem l...» citeste mai departe aici

  • Radiere PFA: acte necesare si procedura de urmat

    • Prin intermediul studiului de caz de mai jos veti afla procedura de urmat pentru radiere PFA. Intrebare: "O PFA care a avut activitatea suspendata timp de 3 ani, la expirarea perioadei de suspendare in 04.2024 doreste sa inchida aceasta PFA. PFA este pe norma de venit. As dori sa ma ajutati prin a-mi spune care sunt demersurile pentru inchiderea acestei PFA - la ONRC si apoi ANAF, daca trebuie sa depuna declaratia unica si daca trebuia sa depuna declarat...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X