Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Sfatul specialistului: Cat de unic este Registrul Unic de Control

registrul unic de controldurata inspectiei fiscalesediul socialregistrul comertului

Desi a fost destinat protectiei contribuabililor supusi verificarii de catre un numar impresionant de autoritati cu drept de control, Registrul Unic de Control continua sa fie un generator de probleme din cauza legislatiei imperfecte. Avem in vedere prevederile Legii nr. 252/2003 privind Registrul Unic de Control, potrivit careia sanctiunile pentru nedetinerea registrului pornesc de la intervalul 500 – 1.000 lei, in cazul in care nu este obtinut in termen de 30 de zile de la infiintare, si continua cu amenda cuprinsa intre 1.000 și 2.000 lei, in cazul in care registrul nu este prezentat la solicitarea organului de control.

Prima dintre anomaliile acestui act normativ este aceea ca, pentru o persoana juridica, registrul nu este unic. Trebuie subliniat faptul ca potrivit art. 1 din Legea nr. 252/2003, registrul este obligatoriu pentru persoanele juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, in timp ce pentru celelalte categorii de contribuabili, cum sunt de exemplu persoanele fizice autorizate și celelate forme de organizare prevazute de O.U.G. nr. 44/2008, detinerea registrului este optionala. Potrivit art. 5 din Legea nr. 252/2003, registrul trebuie detinut atat la sediu, cat si pentru fiecare punct de lucru organizat, indiferent de statutul de platitor de impozit al acestuia. Solicitarea registrului se face in termen de 30 de zile de la constituirea punctului de lucru, folosind aplicarea prin analogie a termenului prevazut in cazul infiintarii de noi societati.

O alta problema aparuta in practica este, daca in cazul schimbarii sediului societatii este nevoie de obtinerea unui nou registru. Potrivit alin. (1) al art. 6 din Lege, Registrul Unic de Control se elibereaza, contra cost, de Directiile Generale ale Finantelor Publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul.

Se pune problema daca in urma schimbarii sediului pe raza unui alt organ fiscal, se impune obtinerea unui nou registru. Din practica s-a constatat ca au existat societati care au solicitat un nou Registru Unic De Control in urma schimbarii sediului, obtinand de la organele fiscale unul nou. Acest fapt se justifica din cauza lipsei unor norme care sa clarifice aceasta procedura si sa elimine automatismele organelor fiscale. Solutia este insa absurda in contextul argumentelor ce vor fi invocate mai jos, la acestea adaugandu-se si acela ca o astfel de interpretare ar conduce la existenta a doua registre “unice” de control la sediul societatii.

In urma analizei de detaliu efectuate asupra actului normativ, este de precizat ca nu exista un temei legal pentru a pretinde aceleiasi societati sa obtina un nou registru in urma modificarii unuia dintre atributele de identificare. Prevederile art. 6 din Legea nr. 252/2003 mentioneaza unitatea fiscala emitenta a registrului, ca fiind aceea pe a carei raza se afla sediul social al contribuabilului, pentru a ii stabili competenta. Aceasta prevedere nu poate fi interpretata in sensul ca ori de cate ori se modifica competenta organului fiscal trebuie reluata procedura de obtinere a unui nou registru. Aceasta solutie ar fi inacceptabila in urma interpretarii stricte a actului normativ care nu contine nicio dispozitie privind reluarea procedurii de obtinere a unui nou registru, indiferent de modificarile intervenite in existenta unei persoane juridice. O asemenea interpretare ar echivala, de asemenea, cu inlocuirea tuturor registrelor contabile sau autorizarilor, in situatia schimbarii sediului. in concluzie, Registrul Unic De Control este necesar a fi obtinut de la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul societatii, numai pentru noile puncte de lucru infiintate in termen de 30 de zile de la data la care acestea au fost inregistrate la registrul comertului.

In contextul noului Cod de procedura fiscala, utilitatea acestui registru este reprezentata de limitarea duratei inspectiei fiscale. Dupa prezentarea la contribuabilul supus controlului, urmatoarea obligatie a inspectorului este sa ceara si sa completeze imediat Registrul Unic De Control, desigur, daca acesta este obligatoriu pentru persoana verificata. Astfel, va fi consemnata data inceperii inspectiei. Importanta completarii registrului decurge din prevederile art. 126 din noul Cod de procedura fiscala, care limiteaza durata efectuarii inspectiei fiscale. Aceasta durata este stabilita in mod particular pentru fiecare inspectie, in functie de obiectivele inspectiei, si nu poate fi mai mare de:

- 180 de zile pentru contribuabilii mari, precum si pentru contribuabilii/ platitorii care au sedii secundare, indiferent de marime;
- 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;
- 45 de zile pentru ceilalti contribuabili.

In cazul in care inspectia fiscala nu se finalizeaza intr-o perioada reprezentand dublul perioadei aplicabile mai sus, inspectia fiscala inceteaza fara a se emite raport de inspectie fiscala si decizie de impunere sau decizie de nemodificare a bazei de impunere. in acest caz, organul de inspectie fiscala poate relua inspectia, cu aprobarea organului ierarhic superior celui care a aprobat inspectia fiscala initiala, o singura data pentru aceeasi perioada si aceleasi obligatii fiscale in cadrul termenului de prescriptie. Trebuie subliniat ca, prin noul Cod de procedura fiscala are loc extinderea termenului de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale de 5 ani, prevazut la art. 110, prin schimbarea termenului de la care se calculeaza, de la 1 ianuarie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, la 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.

Aceasta in conditiile in care, in mod dezechilibrat, potrivit art. 219 din noul Cod de procedura fiscala, dreptul contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. Același mecanism de calcul al termenului stabilit in favoarea contribuabilului este aplicabil si in cazul cererilor de indreptare a erorilor din documentele de plata, conform art. 164 alin. (5).

Pentru calculul termenului in care trebuie sa fie finalizat controlul fiscal, este necesar a fi avut in vedere și art. 130 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, potrivit caruia, data incheierii inspectiei fiscale este data programata pentru discutia finala cu contribuabilul/ platitorul, sau data notificarii de catre contribuabil/ platitor ca renunta la acest drept.


Corespondenta detaliata a conturilor
Corespondenta detaliata a conturilor

Vezi detalii

Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018

Vezi detalii

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii


In concluzie, Registrul Unic De Control ramane dupa atatia ani de la adoptare un mijloc rudimentar de protectie fata de organele de control reprezentand, mai degraba, inca un factor generator de costuri administrative și de posibile sanctiuni contraventionale.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
registrul unic de controldurata inspectiei fiscalesediul socialregistrul comertului

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 16 Mai 2016


Votati articolul "Sfatul specialistului: Cat de unic este Registrul Unic de Control":
Rating:

Nota: 2.9 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Venit impozabil - Intreprindere Individuala

Intrebare: Buna ziua,
am o II. Am primit de la Agentia de plati pentru dezvoltare rurala o suma de bani fonduri nerambursabile.
Obligatiile fata de ei le-am indeplinit 30% din suma folosita pentru achizitionare de utilaje, terenuri, etc.. Stiu ca acestea nu sunt venituri impozabile. Cheltuiala cu amortizarea aferenta mijloacelor fixe cumparate din aceste venituri exceptie terenul care nu se amortizeaza este sau nu este deductibila?

Raspuns: cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile conform prevederilor art. 24 Titlul II din Legea...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 16 Mai 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Cedare autoturisme – atentie la valoarea deductibila la calculul impozitului pe profit

    • Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ...» citeste mai departe aici

  • Split TVA. Cum se face transferul sumelor din contul de TVA?

    • Dezbatem mai jos un studiu de caz ce are ca tema principala procedura prin care se face transferul sumelor din contul de TVA. Pentru a clarifica situatia, luam drept exemplu o societate care aplica split TVA si care deschide cont special de TVA. Pana sa incaseze de la clienti, firma alimenteaza contul cu 5.000 lei pentru plata TVA...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! 27 august este termenul limita pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Contribuabilii trebuie sa fie atenti la termenul de 27 august fiindca reprezinta data limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscale importante.   Luni, 27 august 2018 este termenul limita pentru depunerea urmatoarele declaratii:   - formularului 097 " Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare";   - ...» citeste mai departe aici

  • Achizitii de bunuri de la furnizori din Uniunea Europeana – achizitie intracomunitara sau import?

    • In vederea stabilirii obligatiilor in materie de TVA, incadrarea achizitiilor de bunuri efectuate de la parteneri din Uniunea Europeana se efectueaza in functie de ”traseul marfurilor” si nu de statul in care este stabilit furnizorul, cum este in cazul serviciilor. O achizitie de bunuri de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, avand un cod valid de TVA in statul membru in care este stabilit, nu reprezinta o achizitie intracomunitara daca bunurile nu sunt transportate dintr...» citeste mai departe aici

  • Firme nou infiintate: 2017 vs. 2018

    • In perioada 1.01-30.06.2018 numarul de firme noi infiintate a fost de 71.473,  cu 9.81% mai mic fata de aceeasi perioada a anului 2017, conform informatiilor oficiale ale Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC). Raportat la aceeasi perioada (1.01-30.06.2017), in anul 2017, numarul firmelor nou infiintate s-a aflat pe un trend ascendent, ajungand la 79.251,  crescand cu 31,23% mai mult fata de aceeasi perioada a anului 2016....» citeste mai departe aici

  • Registrul Comertului si-a schimbat programul de lucru pentru urmatoarele doua saptamani

    • Ca urmare a recuperarii datelor 16 si 17 august 2018 stabilite ca fiind zile libere pentru salariatii din sectorul public prin HG nr. 595/2018, Registrul Comertului va fi deschis in urmatoarele doua zile de sambata, adica in zilele de 25 august si de 1 septembrie. Potrivit unui anunt facut pe site-ul institutiei, programul de lucru cu publicul al Ofic...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X